מי קנה את החוב האמריקני בשנה האחרונה?
החוב של ארה"ב ממשיך לזנק ועומד כעת כבר על 26.7 טריליון דולר, לעומת 23.2 טריליון דולר בתחילת 2020. הנתונים שפרסם השבוע משרד האוצר מי הקונה הגדול ביותר בשוק בשנה האחרונה
במהלך מסע הבחירות לנשיאות ב-2016, טען דונלד טראמפ כי "החוב הגדול של ארה"ב משעבד את העתיד של הדור הצעיר בארה"ב, והבטיח לחסל את החוב בתוך 8 שנים (ואף טען שזה יהיה קל)" (לראיון המלא מ-2016). 4 שנים מאוחר יותר, נראה שטראמפ ירצה לשכוח את אותו ראיון: החוב של הממשל האמריקני עומד כעת על 26.7 טריליון דולר, כ-6.7 טריליון דולר יותר מהנתון בתחילת כהונתו של טראמפ.
מתחילת 2020 זינק החוב של ארה"ב ביותר מ-3.5 טריליון דולר והיד עוד נטויה לנוכח הכוונות להציג תוכנית פיסקלית. בנוסף נזכיר כי הגירעון הממשלתי בארה"ב עומד בחודשים האחרונים על 15.2% ולא נראה כי הוא צפוי לרדת בקרוב. לנוכח הזינוק בחוב, נשאלת השאלה מי ממן את החוב?
מוקדם יותר השבוע פרסם משרד האוצר האמריקני את נתוני ההחזקות של הזרים בחוב האמריקני לחודש יולי. מהנתון עולה כי הזרים הגדילו במהלך השנה האחרונה את הפוזיציה באגרות החוב של ארה"ב בכ-287 מיליארד דולר בלבד. בסה"כ, הגופי הזרים מחזיקים כ-7.087 טריליון דולר מהחוב הממשלתי.
יפן היא המדינה עם הפוזיציה הגדולה ביותר, עם החזקות בשווי של 1.29 טריליון דולר. סין נמצאת במקום ה-2 עם פוזיציה של 1.07 טריליון דולר - ירידה של 37 מיליארד דלר ב-12 החודשים האחרונים. בסה"כ, 2 המדינות מחזיקות כ-8.9% בלבד מהחוב האמריקני הכולל, קרוב לרמות השפל בשנים האחרונות.
- כך רשות המסים מצליחה לגבות חובות ישנים
- ריי דאליו: "הסדר המוניטרי העולמי בסכנה - ארה"ב נקלעה למלכודת חוב של 37.5 טריליון דולר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבנקים בארה"ב הגדילו את הפוזיציה שלהם בשוק החוב בארה"ב ב-228 מיליארד דולר בשנה האחרונה. בסה"כ, הבנקים המסחריים בארה"ב מחזיקים כ-1.14 טריליון דולר מהחוב. במקביל, קרנות הפנסיה הציבוריות בארה"ב וגופים ציבורים בארה"ב מחזיקים עוד כ-5.89 טריליון דולר - ירידה של 15 מיליארד דולר ביחס לשנת 2019.
גופים פיננסיים נוספים בארה"ב ומשקיעים פרטים בארה"ב מחזיקים היום בכ-8.1 טריליון דולר מהחוב של ארה"ב - כ-30.6% מכלל החוב.
- 16.דן 20/09/2020 15:07הגב לתגובה זוובלי נזק כלכלי.
- 15.ידעני 20/09/2020 10:27הגב לתגובה זובסוף הכלכלה תקבע ! כאשר מגדילים חובות בצורה משמעותית, ובסופו של יום אתה (הפד גוף ממשלתי) ״קונה״ את החוב של עצמך, ע״י הדפסת כסף, המשמעות הפשוטה היא הדפסת כסף חדש. הדפסות כסף יכולות לעבוד עד שלב מסוים שבו העולם יבין שערך הכסף צריך להיות קטן יותר כי מהבחינה הריאלית (רכישת מוצרים ושירותים) הוא שווה פחות. ומה אז ? כאשר תחלחל ההבנה הזו אז המחירים צריכים לעלות (אינפלציה), והמטבע צריך לרדת. הבעיה היא מה קורה במדינות אחרות בעולם. אם גם הן תדפסנה כמו ארה״ב אז לא בטוח שתתממש ירידת ערך, אבל אינפלציה בוא תבוא ! והמצב הוא שיש הדפסות לא מעטות ביפן, אירופה ולכן הצפי הוא לאינפלציה בשנים הקרובות. אגב, אינפלציה גם תשחוק את החובות של האמריקאים ולכן לא בטוח שהם יתנגדו לתהליך הזה - ויש כבר סימנים לכך בדברי הפד על זה שלא ״יפריע״ לו גם אינפלציה מעל 2%, קרא לזה ״2% בממוצע של תקופה ארוכה״. זה חירטוט והאינפלציה תתרומם. בפעם הבאה ניכנס למכשירי השקעה טובים בתקופות של אינפלציה ??
- 14.ספרטקוס 20/09/2020 07:18הגב לתגובה זוהאחוז האחד, העשיר ביותר, נהנה מאד מהחוב ומרביתו מגיע אליו, האזרח האמריקאי הרגיל כמעט ולא רואה דולר אחד ולמעשה הוא זה שממן את החוב. זה הקפיטליזם הם אחכ יטיפו שצריך גם את המעט שהמסכנים מקבלים לבטל בשביל שתיהיה להם מוטיבציה לעבוד...
- 13.יורם 19/09/2020 17:24הגב לתגובה זוככה שאנחנו לא באמת יודעים מי קנה את החוב של ארה"ב בשנה האחרונה..
- גידי 20/09/2020 15:08הגב לתגובה זובשקט
- 12.לביבון 19/09/2020 09:51הגב לתגובה זוגם נגיד בנק ישראל צריך להדפיס ולעזור לעסקים במצוקה.ולעידוד הצמיחה.
- 11.בסך הכל מספרים וירטואלים הכל שטויות לך תגבה חוב ממעצמה (ל"ת)יעקב 18/09/2020 21:51הגב לתגובה זו
- גידי 20/09/2020 15:09הגב לתגובה זוטריליון.
- 10.מימי 18/09/2020 21:06הגב לתגובה זומי שינסה לגבות אותו יפיל את הכלכלה של העולם
- 9.כסאות מוסיקליים,בסוף מישהו יישאר בלי כיסא (ל"ת)יובל 18/09/2020 18:42הגב לתגובה זו
- 8.יובל 18/09/2020 18:41הגב לתגובה זו,הבנקים וכו..... הכל חארטה.כולם קונים את החוב של כולם,ולאף אחד אין באמת כסף
- 7.אבי 18/09/2020 17:33הגב לתגובה זומרסקים את הכלכלה שמעלים את הבורסה במקום לחזק את הדולר שהחוב יוקתן
- 6.דוד 18/09/2020 17:11הגב לתגובה זולחזק את הדולר שייך לכלכלה
- 5.מעלים את הבורסה מפלים את הדולר גם כך הבורסה בסי (ל"ת)אבי 18/09/2020 17:08הגב לתגובה זו
- 4.חוב המרקאי עצום ורוצים לפיל את הדולר אך זה קורה (ל"ת)sus 18/09/2020 17:06הגב לתגובה זו
- 3.צנזורה 18/09/2020 17:01הגב לתגובה זולמה מ'כפת לך הצלחת שלהם , הא????
- 2.קורונה 18/09/2020 16:58הגב לתגובה זואפשר להדפיס כמה שרוצים, בסוף זה נייר ששווה רק מהו היא יוכל לקנות בעתיד....אם אף אחד לא ירצה למכור סחורה תמורתו הוא יהיה שווה 0
- 1.בוסטון 18/09/2020 16:28הגב לתגובה זוהריפובליקנים הקשוחים שהתנגדו בימי נשיאות אובמה להגדלת הגרעון בארה"ב ? למה הם שותקים ?
- בגלל הקורונה (ל"ת)משה 20/09/2020 17:40הגב לתגובה זו
- אבי 19/09/2020 14:02הגב לתגובה זואתה עושה בדיוק, בתורך ,את מה שהתנגדת לו נחרצות בעבר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
