גידול משמעותי בצריכה הביתית מול ירידה חדה בתיירות ובתרבות
משבר הקורונה אמנם פוגע בכלכלה ויש מקומות שנפגעים דרמטית. אבל בהדרגה נאספים נתונים שמראים שהכלכלה לא במשבר אקוטי. עמיתי מועדון 'הוט' רכשו מוצרים ושירותים במעל למיליארד שקל במהלך חודש יולי - עלייה של 7% מחודש יוני וכמעט זהה ליולי שנה שעברה.
העליה בצריכה נמדדה בעיקר בצריכה הביתית, שם האופציות להוציא כספים נותרו פתוחות - עלייה של 45% בהוצאה על מוצרי חשמל למול אשתקד, עוד נמצא עלייה של 18% בהוצאה על ריהוט וציוד נלווה, ועלייה של 20% בהוצאה למזון, גם תחום הפארם מציג עליה של 8% אל מול שנה שעברה. מהצד השני ההוצאה על תיירות ותרבות נחתכו באופן ניכר - ירידה של 86% בהוצאה על תיירות ונופש, ובתחום התרבות, הבידור הפנאי מציגים ירידה של 33% למול אשתקד.
כיצד השפיע אי הוודאות והגל השני על התנהגות הצרכנים?
על פי מחלקת המחקר והשיווק של מועדון הצרכנות הוט, בו חברים כ־270 אלף הנדסאים, מהנדסים, אנשי טכנולוגיה ואקדמאים נראה כי הישראלים משנים את הרגלי הצריכה בייחוד לאור המצב בו ענפי התיירות והתרבות סגורים מחד וקיימת נהירה לעבר צריכה ביתית מוגברת מאידך.
בחודש יוני, עמיתי המועדון הוציאו מעל למיליארד שקל בכרטיס האשראי של המועדון (מהווה עלייה של 7% מחודש יוני, ועלייה של 13% מחודש מאי), ומספר זה כמעט וזהה להוצאה ביולי אשתקד. ככל הנראה בזכות המבצעים האגרסיביים של יבואני מוצרי החשמל בישראל, עם הפחד מסגר ארוך, ההוצאה שגדלה בצורה המשמעותית ביותר למול בתקופה אשתקד הינה ההוצאה על מוצרי חשמל ומחשבים (עלייה של 45% למול אשתקד, עלייה של 3% למול יוני).
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד עולה מהדו"ח, שגם ביולי מגמת העלייה בצריכת ריהוט וציוד נלווה ממשיכה לטפס כאשר מנתוני כרטיסי האשראי של המועדון, הוצאה זו גדלה ב-18% למול יולי אשתקד ועלייה של 6% למול יוני. זאת ככל הנראה בשל ההבנה כי את שנת הלימודים הקרובה יעבירו התלמידים בבית וככל הנראה גם הוריהם יצטרכו לעשות התאמות לעבודה מהבית.
האיומים על סגר נוסף והפחד ממחסור במוצרי מזון, לצד ירידה בבילוי במסעדות, גרמו ככל הנראה לאזרחי ישראל לצאת ולהצטייד במזון וניתן לראות כי הוצאה זו גדלה ב-23% למול אשתקד ועלייה של 14% למול חודש יוני. בתחום הפארמה, ההוצאה של עמיתי המועדון נשארה זהה למול יוני אך כאשר משווים זאת למול אשתקד, ההוצאה גדלה ב-8% אחוזים.
עוד עולה מהדו"ח, כי ייקח עוד הרבה זמן עד שתחומי הבידור הפנאי והבילוי יחזרו אל הכנסותיהם, ובחודש יולי ההוצאה קטנה בכמעט 40% למול אשתקד ומתנהג דומה למול יוני. אומנם נתוני יולי יכולים להוות כאור בקצה המנהרה לתעשיית התיירות הישראלית, בעוד שההוצאה על תחום זה גדלה ב-40% למול יוני, אך אם משווים זאת למול יולי אשתקד התמונה ממשיכה להיות עגומה עם התרסקות של כמעט 90% למול אשתקד.
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
מנכ"ל מועדון הצרכנות הוט, צביקה וילנאי: "נתוני האשראי של המועדון לחודש יולי מציגים את אי הוודאות שבו נמצאים אזרחי ישראל בחודש האחרון. מצד אחד עלייה בתחלואה ודיבורים על סגר, בעוד שרוב המשק ממשיך לעבוד כמעט באופן רגיל. אנחנו במועדון הוט קשובים לצרכיהם ורצונותיהם של עמיתינו ונמשוך לפעול במטרה למקסם את החיסכון החודשי עבור עמיתינו כפי שעשינו עד כה."
מועדון הצרכנות הוט, מיסודה של הסתדרות ההנדסאים, הוקם ב־1996 כדי לשרת את האוכלוסייה ההנדסית-טכנולוגית בישראל, וחברים בו כיום כ־270 אלף איש בכ-165 אלף בתי אב. עמיתי המועדון הינם: הנדסאים, מהנדסים, אנשי טכנולוגיה ואקדמאים, הממוקמים בעשירונים הגבוהים של אוכלוסיית השכירים במשק.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
תיירות במרוקו קרדיט: גרוקבין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב
ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.
אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.
במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air), אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

- המלונות שאירחו מפונים יקבלו 160 מיליון ש' לשיפוצים
- קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.
