דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג
צילום: getty images, Artyom Ivanov

הסכסוך בין המעצמות - טראמפ הודיע כי יחסום את טיקטוק בארה"ב

הנשיא האמריקאי אמר כי יחסום את הגישה לרשת החברתית, שרבים במערב מחשיבים לסוס טרויאני סיני; יחד עם הצרת רגליה של Huawei והקשחת הרגולציה נגד חברות סיניות בוול סטריט, נראה שהממשל מעלה הילוך נגד חברות טכנולוגיה סיניות
ארז ליבנה |

מדברים על מלחמה כלכלית בין ארצות הברית לסין, שכוללת בתוכה כמובן את מלחמת הסחר, אבל במקביל מדברים על גם על מלחמה טכנולוגית. הן הבכורה הטכנולוגית והן הכלכלית ביחד, יקבעו במידה רבה את זהות השליטה על הכפר הגלובלי במאה ה-21. ניסיון להפריד בין 2 הזירות האלה, הוא כמו ניסיון להוריד 2 זרועות מתמנון, אפשר לומר שבפועל הן לא קשורות – אבל הן כן. הן קשורות בטבור.

 

ארצות הברית כבר הכריזה על Huawei, ענקית הטכנולוגיה הסינית וחלוצת טכנולוגיית ה-5G, כסוס טרויאני של הממשל הסיני בתשתיות מערביות, מה שהוביל לפגיעה עסקית מהותית לחברה באירופה ובארה"ב. ב-2018, הצבא האמריקאי אסר על שימוש לא רק במכישירי Huawei, אלא גם במכשירי ZTE וגם רחפני DJI (סימול: DJI) – שוב בשל חשש לפגיעה בביטחון הלאומי האמריקאי ומשרד ההגנה הוציא הוראה לכל אנשי הסגל לא להשתמש באפליקציות שממקור סיני. או במילים אחרות, בארצות הברית חוששים שלממשל הסיני יש גישה למידע צבאי וממשלתי רגיש באמצעות האפליקציות.

 

בנוסף, לאור עלייה בכמות החברות הסיניות הציבוריות הנסחרות בוול סטריט שנתגלו בהן רמאויות או קשר שלא דווח לממשל הסיני, הקונגרס העביר בחודש מאי חקיקה שתאריך ותסבך את היכולת של חברות סיניות להירשם למסחר.

 

אחרי שכבר בחודש שעבר אמרו כי ינסו להגביל את פעילות טיקטוק בארה"ב, ביום שישי האחרון, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר בשיחה עם כתבים באייר פורס 1 – המטוס הנשיאותי – כי יחסום את השימוש ברשת החברתית, באמצעות צו נשיאותי מיוחד או באמצעות הוראה של משרד המשפטים. "בכל הנוגע לטיקטוק, אנחנו נחסום אותם מארצות הברית", אמר טראמפ.

 

למרות הטענות על כך שהחברה נותנת לממשל הסיני גישה לחשבונות משתמשיה, בטיקטוק אמרו כי הם עוזרים לייצר מקומות תעסוקה בארצות הברית ושהם מחויבים לשמירה על פרטיות משתמשיהם. "רק השנה העסקנו כ-1,000 עובדים בארה"ב ואנחנו נגדיל את מצבת העובדים בעוד כ-10,000 עובדים", נמסר מהחברה לרשת CNBC.

 

"הנתונים של משתמשי טיקטוק בארה"ב נמצאים בשרתים בארה"ב, כשיש מגבלות גישה מאוד קפדניות למידע. חלק מהמשקיעים הגדולים ביותר של החברה הם אמריקאים ואנחנו מחויבים לשמור על הפרטיות והבטיחות של המשתמשים שלנו", הוסיפו.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.