רשת סלולר
צילום: Pixabay
ניתוח

איך ייראה שוק התקשורת בשנים הקרובות?

המשמעות של רפורמת השוק הסיטונאי לכלל המשק הישראלי, ההפרדה בין השירותים לקמעונאות שחותרים אליה במשרד התקשורת, דה רגולציה ומצבן של בזק וחברות הסלולר. סקירה
ארז ליבנה | (3)

כל השחקניות המעורבות בשוק התקשורת, פרט לבזק 0% השולטת בשוק ביד רמה – אבל סובלת מחוליים של מונופול – נמצאות בסוג של מלכוד. מצד אחד, הזיכרון הציבורי על חזירותן של חברות הסלולר עדיין מהדהד, מצד שני כולם מבינים שאין ברירה אלא להעלות מחירים. הוט איכשהו מצליחה להתנדנד ולמרות שהיא חברה פרטית ואין גישה לדוחותיה הכספיים, נראה שהניסיונות שלה להתחזק, כמו הניסיון שלא הצליח להתמזג עם פרטנר 0% , מראה שהיא צריכה חיזוק כדי להתמודד עם בזק.

 

בינתיים, השוק לא מוצא את האיזון שבין השקעה לבין מחיר. זה הגיוני. הרפורמה של כחלון יצרה סוג של מערב פרוע, כשהשולף המהיר הוא זה שמוריד מחיר. אבל מהצד של משרד התקשורת בכלל לא מעניין הרווחיות של החברות. ובצדק. ההיסטוריה מראה שהחלק הארי מהרווחים הולך לדיבידנדים – לא להשקעות. הם בוחנים אספקטים אחרים של הרפורמה, כמו השקיפות. פעם היה צריך דוקטורט כדי לדעת על מה אתה משלם. היום אתה יודע מראש והיכולת של הלקוח לעקוב אחר החשבונות שלו גדלה לאין שיעור. זו מבחינתם הצלחה. 

 

הדבר היחיד שמעניין את הרגולטור באספקט הזה זו היכולת של החברות לשמר רמת רווחיות שתאפשר להן לשפר את רמת השירות ולהניח תשתיות. זה קו הזהב של המשרד. אם תשאלו אותם, הם יגידו לכם שאם אפשר להגיע לרמת שירות גבוהה לאזרח, מול תמחור סביר ורווחי לחברות. האיזון הזה לכשעצמו ייתר ויחסוך חלק ניכר מפעילויות המשרד בתחום.

 

התפישה של משרד התקשורת, לטווח הארוך, היא הוליסטית בהרבה מובנים, כשהרעיון הוא שכל צעד הוא נדבך בדרך לשוק תקשורת מאוזן. עם זאת, צריך גם להתחשב בשינויים המהותיים שעוברים על השוק. לדוגמה, העלייה בשימוש בפס הרחב, בשל העלייה הדרמטית בקישוריות מרחוק ובשיחות וידאו מקוונות בתקופת הקורונה. זה משפיע על השוק ועל הצרכים שהחברות צריכות לספק ללקוחותיהן.

 

אז גם בזה, כחלק מהרוח החדשה שזורמת במשרד בשנה וחצי האחרונות, מנסים במשרד התקשורת להקל על החברות. היום לדוגמה, המנכ"לית החדשה, לירן אבישר בן-חורין, הוציאה הוראה חדשה שתמנע הנחת תשתית כפולה ואף קבעה סטנדרט לבנייה עתידית שתוכל לאכלס בתוכה את התשתיות. המטרה, למנוע בזבוז כספים מיותר על ידי החברות המניחות את התשתיות. 

 

"השימוש המשותף של חברות התקשורת בתשתית הסיבים האופטיים יפחית עלויות וחסמי פרישה ובכך יגביר את קצב פרישת הסיבים, תוך כדי עידוד התחרות והגדלת סך התועלת המשקית", נכתב בהודעת המשרד.

 

איך בנויה התחרות בשוק התקשורת?

בישראל, התחרות מחולקת לשני רבדים – תשתית וקמעונאית. כיום יש 3 ספקי תשתית בישראל. בזק, הוט ואנלימיטד הקטנה – שנמצאת בתחום תכנון והנחת סיבים האופטיים. לפי האתר של החברה, היא כבר הגיעה ל-45 ישובים וכ-400 אלף בתי אב חשופים לתשתיות שלה. כלומר התחרות היא עדיין בעיקר בין בזק להוט, אבל יש מקום לשחקנית החדשה, שקרוב לוודאי תנגוס לאט לאט עוד מנתח השוק.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

אבל כרגע, הצד השני של המשוואה והוא קשה מאוד לרגולטור, זה הרצון של החברות להניח תשתיות. הגדלת החבילה ללקוח לבדה ולכשעצמה, לא בהכרח מצדיקה את ההשקעה. כרגע, אין מודל עסקי שמצדיק את ההשקעה בדור 5 עבור החברות. כרגע משרד התקשורת עושה פיילוטים, באמצעות מוסדות הקשורים המדינה כמו הנמלים או קמפוסים סגורים, שם מחפשים ביזנס קייסס וניסיונות לעשות proof of concept, כדי להפוך את העניין לכלכלי.

 

בשוק הקמעונאי, החברות קצת יותר בבעיה. כשמנסים לספק שירותים ללקוחות, צריך להביא בחשבון שהתמודדות היא לא רק מול חברות ישראליות. כל שירות מקוון שהחברות ינסו לתת, גוגל (סימול: GOOG) תעשה יותר טוב. בתחום התוכן והמחיר, נטפליקס (סימול: NFLX), אמזון (סימול: AMZN) ודומותיהן ינצחו בהליכה. אבל את זה הן יצטרכו לפתור בעצמן.

 

"בבסט קייס שלנו כדי לראות שוק מושלם ב-2025, אנחנו זוכים להצלחה עם הנחת תשתיות לדור 5 וסיבים אופטיים. המטרה היא שכל אזרח בישראל יהיה מחובר באיכות טובה ובמחיר שווה לכל נפש. תהיה גישה לספקים ישראליים וזרים והבעיה תיפתר מעצמה", אמרו גורמים בכירים במשרד התקשורת לביזפורטל. "המודל העסקי של החברות ישתנה לכך שהן יהפכו לצינור, שיהיה איכותי ושווה – בלי פערים בחיבוריות בין האזורים בארץ, שיש לו משמעויות רבות".

 

אגב, השיטה בארץ היא מתוסבכת באיזון שבין התשתיות לשירותים. בארצות הברית ובאירופה אין את ההפרדה הזו בין ספקי תשתית לבין שירותי האינטרנט. ספק אחד עושה הכול. כמו הוט – היחידה שהחוק מאפשר לה לעשות כן. בקרוב גם בזק תעשה את זה עם הבאנדל שיאפשר לה להפוך ל-One Stop Shop. בלי קשר, המצב הזה מייצר למשרד התקשורת עודף עבודה, משמעה עודף רגולציה. הפקידים אולי מבסוטים, אבל כל היתר לא ממש.

 

כרגע, הגישה היא ללכת להפרדה פונקציונלית להפריד תשתיות משירותים. במשרד התקשורת גם מודים כי הם לא רוצים להתעסק בתחום השירותים. בכלל. זה זמן מבוזבז שיכול להיות מוקדש לצרכים אחרים.

 

השוק הסיטונאי כשינוי גישה במשק הישראלי

5 שנים לאחר שיצאה הרפורמה בשוק הסיטונאי לדרך, במונחים מסוימים היא הצלחה ובמונחים מסוימים היא כישלון. מצד אחד, בזק, זו שכוחה היה אמור להיחלש בעקבות הרפורמה דווקא התחזקה. כרגע, מצד שני, במשרד צפו כי השינוי יביא לשיתוף פעולה בין הסיטונאים לבין המפעילים. בינתיים אנחנו עוד לא שם.

 

מהצד השני, במשרד התקשורת אומרים כי במונחים בינ"ל מדובר בהצלחה די מסחררת. צריך להבין שהצלחה של כזו רפורמה, שכמוה אין כמעט בעולם, זה תהליך שלוקח שנים לעקוב ולנטר כדי להבין את ההשפעה על השוק. עכשיו מנהלים את תקופת הביניים.

 

אבל החשיבות של הרפורמה הזו היא בעיקר בגישה. ישראל לא פעלה על פי המודל הזה. אם בשנת 2001, כשנכנס האינטרנט המהיר לישראל היה כבר שוק שכזה, אולי לא היינו מגיעים למצב שבו אנחנו נמצאים היום. אבל זה לא קרה. בגלל זה פיצלו את זה לשניים. עכשיו, גם השחקנים בשוק וגם הרגולטורים מנסים להלך בין הטיפות ולשמר כדאיות – כלכלית מחד וציבורית מאידך.

 

השוק הסיטונאי היה ניסיון ראשון לעבור לתצורה חדשה, כשהעבודה הזו תסתיים במשרד התקשורת יחליטו אם לעשות את ההפרדה המבנית בבזק.

 

למה לא אישרו לבזק את ההפרדה המבנית?

עסקת סרצ'לייט בזק ומיזוג סלקום וגולן טלקום, הם שניים מהאירועים שבישרו על השינוי במשרד התקשורת ובשוק כולו. אבל בשבוע שעבר – בזמן שעתירה של בזק נגד משרד התקשורת תלויה בשל חוסר ההגעה להחלטה בדבר ההפרדה המבנית – בזק לא באמת קיבלה את מה שהיא רצתה. ועדה בין משרדית שכללה את משרד האוצר, רשות התחרות ומשרד התקשורת קבעה שבינתיים לא יהיה שינוי במבנה החברה, אולם החברה תוכל למכור באנדל של מוצרים.

 

"ההפרדה המבנית, בהרבה מאוד מובנים, מאוד נוחה לבזק. הם פשוט היו מעדיפים שההפרדה תהיה אחרת. לרוחב ולא לאורך. הוועדה הבין משרדית קבעה שמדובר בזמן ביניים ושכרגע, מבחנת ביטול ההפרדה המבנית, הסיכון עולה על הסיכוי", אמרו במשרד התקשורת.

 

בכל מקרה, מעמדה של בזק, החברה החזקה ביותר בשוק - שגם התחזקה בעקבות השוק הסיטונאי - יישאר יציב תחת סרצ'לייט, כשסביר להניח שכשתתחיל להציע את החבילות, היא תוכל למנף אותן לנתח שוק נוסף.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דודו 05/07/2022 14:58
    הגב לתגובה זו
    הדבר היחיד שמעניים את הרגולטור היא היכולת להראות רווחיות אין ספק שזה הסיבנ מספר אחת למה כל החברות שנמצאות בשוק התקשורת כולם כולל כולם גונבים אותך כי הם צריכים להראות רווחיות למדינה אני עייפתי מכל הגנבים ( משתמש בפלאפון כראוטר מזה כמה חודשים )
  • 2.
    האזרח 28/07/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
    די כבר עם הרגולציה העודפת, כל ההפרדה המבנית הזו רק עכבה את פריסת הסיבים והתעכבנו ברוחב פס ונפגענו בשירות שצריך לפנות למספר רב של גורמים, האחד לתשתית השני לאינטרנט השלישי לטלפון הרביעי לטלויזיה. די כבר עם הרגולציה אתם רוצים ליצור תחרות ? תתנו רישיונות כמעט בחינם.
  • 1.
    משה 28/07/2020 09:00
    הגב לתגובה זו
    כאשר בזק מסוגלת לספק תשתית עם מהירות עד 40 היא אינה יכולה להתחרות בהוט ומונעת גם מספקי תקשורת מבוססי אינטרנט לשווק עצמם. (מדובר בישוב במרכז הארץ עם כ:28000 תושבים)
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע 0%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.

חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.