קרדיט סוויס
צילום: קרדיט סוויס

הרבעון הקרוב הולך להיות רבעון הזינוק של הבנקים בארה"ב?

ההפרשות של הבנקים בארה"ב הגיעו כבר לרמות של 2008, אך בניגוד למשבר הקודם  -המערכת נראית יציבה מתמיד. עיקר הפגיעה מהורדת הריביות צפויה להיזקף לרבעון האחרון. כאשר התמיכה בבנקים צפויה להיות גדולה ברבעון הקרוב, לא צריך שיתרחשו הרבה אירועים בשביל שהסקטור יזנק
עמית נעם טל | (3)

עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לצבור תאוצה כאשר סקטור הבנקאות בארה"ב נמצא השבוע במוקד. נכון, עוד לא כל הבנקים הגדולים פרסמו את תוצאותיהם לרבעון האחרון, אך מהדוחות שפורסמו עד כה קשה שלא לקבל את התחושה ש"כל הרע כבר מגולם בסקטור". 

הפרשות להפסדי אשראי

הסוגיה הכואבות ומהמסוכנת ביותר עבור סקטור הבנקאות בשעת משבר כלכלי - החשש שהלווים לא יוכלו לעמוד בהתחייבויות. 3 הבנקים הגדולים שדיווחו אמש (ג'יי פי מורגן, וולס פארגו, וסיטי בנק) רשמו ביחד הפרשות של יותר מ-27 מיליארד דולר, בהמשך להפרשות גדולות ברבעון הקודם. למעשה - ההפרשות ברבעון הנוכחי הגיעו לרמות של שיא המשבר הכלכלי של 2008. 

אך יש הבדל גדול מאוד - בעוד ב-2008 ההפרשות להפסדי אשראי הצליחו לשתק את המערכת הבנקאית, היום המצב של 3 הבנקים מבחינת נזילות טוב בהרבה מהמצב בתחילת 2020. איך זה קרה? הפעילות המהירה של הפד' הביאה להגדלה דרמטית של רזרבות הבנקים. נכון, המצב בכלכלה הריאלית בארה"ב נראה רע וגם צפויות לא מעט הודעות על פשיטות רגל בחודשים הקרובים, אך גל של פשיטות רגל כבר מתומחר בדוחות הבנקים. לנוכח העבודה שגם הפד' וגם טראמפ מגבירים את ההזרקות ההון לשווקים החל מתחילת השבוע הבא, קשה לראות אירוע שיכול לערער את היציבות של המערכת.

ההפרשות להפסדי אשראי של ג'יי פי מורגן, סיטי בנק וולס פארגו

בעיה נוספת שסקטור הבנקאות בארה"ב התמודד עימה ברבעון האחרון היה הורדות הריבית החדות שביצע הפד' בתחילת השנה. פעולות אלו חתכו את ההכנסות מריבית, כאשר בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) הוא הבנק הרגיש ביותר לשינויים בעקום (ידווח מחר). עיקר הפגיעה מסעיף ההכנסות מריבית צפויה להיזקף ברבעון ה-2 של 2020, כך שמבחינה זו קרוב לוודאי ש"הרע מאחורינו".

וכעת נשאלת שאלת העקום לרבעון הקרוב?

הקונצנזוס בשווקים הוא שהרבעון הקרוב יתמקד בעיקר בצד הפיסקלי - כלומר הזרמות כסף מהממשל האמריקני. חשוב להדגיש כי הפד' עדיין בתמונה עם הזרמות של כ-120 מיליארד דולר (לצפי של בנק אוף אמריקה). לנוכח צפי זה, הסיכויים להתללה של עקום התשואות, כלומר עלייה של התשואות בטווחים הרחוקים, גבוהים יחסית. בסיטואציה כזו, הבנקים בארה"ב צפויים להרוויח הרבה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כותבי תרחישים 16/07/2020 10:52
    הגב לתגובה זו
    ההכנסות גדלו בעיקר עקב הקטנת המס- והמניה עלתה עי קניות עצמיות החגיגה לקראת סיום
  • 1.
    מקצוען 15/07/2020 22:44
    הגב לתגובה זו
    כנל הבנקים בישראל
  • הנביא 16/07/2020 06:39
    הגב לתגובה זו
    אין מניוץ ממש שוות בארץ לטווחים ארוכים. רק בנקים שורדים לטווח ארוך.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.