טסלה
צילום: Istock

הטירוף סביב טסלה לא עוצר: מזנקת בעוד 8.7%

למרות הירידה החזויה במכירות של כלל סקטור הרכב, המשקיעים נוהרים למניה בשל הצפי כי 'החברה תציג רווחיות ארבעה רבעונים ברציפות. שיא של 20 מיליארד דולר בשורט נגד המניה
ארז ליבנה | (5)

היום קרו 2 דברים בטסלה (סימול: TSLA). הראשון זה שהחברה הודיעה על ביטול ייצור מודל Y הזול וגם על הורדת מחירו של הקרוסאובר מודל Y (היקר יותר) ב-3,000 דולר למחיר של 49,900 דולר.

זה יכול להיות סימן ל-2 דברים. האחד מעודד – ניסיון להיות תחרותי יותר בשוק. השני פחות מעודד – אין דרישה לרכבים במיתון. כנראה שזה שילוב של שניהם, כי טסלה כבר חתכה בחודש מאי במחירם של כמה וכמה דגמים. עם זאת, בטסלה ככל הנראה מגבירים את ייצור מודל ה-Y, מה שמהווה אינדיקטור להזמנות של הקרוסאובר.

 

הדבר השני שקרה זה שהמניה קופצת ב-8.7% בפתיחת המסחר. עכשיו איך מסבירים את זה? אפשר גם לשאול איך מניה שהייתה בתחילת השנה במחיר של 440 דולר, הגיעה לרמה שהיא עומדת כבר על מחיר של למעלה מ-1,550 דולר למניה?

 

פשוט. זה לא מעניין אף אחד. החברה, שמוכרת את רכביה מראש, מדווחת על קצב אספקת רכבים יותר מסביר, שיאפשר לה להיות רווחית. עכשיו טסלה הציגה רווחיות בכל שלושת הרבעונים שקדמו לרבעון הנוכחי וב-22 לחודש היא צפויה לחשוף את מאזניה. רווח והמניה תוכנס למדד ה-S&P 500. החברה דיווחה כי סיפקה למעלה מ-90 אלף רכבים ברבעון, כשברבעון שלפני סיפקה פחות רכבים ללקוחות ועדיין הייתה רווחית. זה לבד מספיק כדי לעשות במניה ראלי. 

עם זאת, שלא תטעו כניסה של החברה למדד הענק הזה, זה חדשות גדולות לא רק לטסלה, אלא גם ל-S&P. אם וכשתיכנס למדד, היא תהיה גדולה יותר מ-95% מהחברות האחרות במדד.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שרון 13/07/2020 20:59
    הגב לתגובה זו
    הפושעים הכלכליים בראשותו של הנשיא המעורער בנפשו יביאו את אמריקה לאבדון
  • 4.
    פשוט טירוף 13/07/2020 19:25
    הגב לתגובה זו
    עשתה כבר 100% בחודש, הכפילה את השווי , הוסיפה 150 מליארד לשויי שלה בחודש בודד. כשחברת הרכבים הכי גדולה אחריה - טויוטה -TM - שמוכרת פי 50 ויותר רכבים ממנה בשנה שווה כבר רקמחצית ממנה. אין הגיון פה. רק צער שלא קניתי ממנה במקוטם לנסות כל הזמן לעשות שורט על הבועה המטורפת הזאת
  • 3.
    דניאל 13/07/2020 17:52
    הגב לתגובה זו
    כשהיא תתחיל להרוויח המאזן שלה יושווה לכלל מאזני חברות הרכב בעולם ואז היא תתרסק,כרגע עולה על חלום שהמכונית שלה זה סוג של אייפון.
  • 2.
    ת ר ג י ל (ל"ת)
    ברוש 13/07/2020 17:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 13/07/2020 17:16
    הגב לתגובה זו
    כניסת טסלה למדד s
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.