גונן אוסישקין אל על
צילום: סיון פרג'

אל על נזכרת שהיא לא יעילה, שולחת 1,700 עובדים הביתה

כחלק ממתווה התמיכה שתקבל מהמדינה, נחתמו עוד שני הסכמים קיבוציים מול עובדי החברה במגזר המנהלי ובמגזר התחזוקה והנדסה; החברה צפויה לקצץ כ-88 מיליון דולר מהוצאותיה בשנה
ערן סוקול | (20)

חברת התעופה אל על -2.22% מדווחת כי כחלק ממתווה התמיכה שתקבל מהמדינה, נחתמו עוד שני הסכמים קיבוציים מול עובדי החברה במגזר המנהלי ובמגזר התחזוקה והנדסה, זאת בנוסף להסכם הקיבוצי מול מגזר הדיילים עליו דיווחה החברה לפני כשבועיים, כאשר בסה"כ, צפויה החברה לקצץ כ-1,700 משרות. בחברה מעריכים כי המהלכים הכלולים בהסכמים יאפשרו לחברה לייעל את פעילות הסקטור המנהלי בהיקף של כ-52 מיליון דולר בשנה, ואת פעילות סקטור התחזוקה בכ-36 מיליון דולר בשנה. הוצאת ההסכמים לפועל מותנית בהסכם הלוואה שעתידה לקבל החברה ובהנפקת המניות לציבור.

לקריאה נוספת:

> החלטה פושעת - התמיכה באל על היא פוליטית, רשלנית ובעיקר עיוורת למאות אלפי מובטלים

הדיווח היום מגיע בהמשך לדיווח מתחילת השבוע אודות מתווה הסיוע שהחברה צפויה לקבל מהמדינה, הכולל קבלת הלוואה של 250 מיליון דולר המגובה במרביתה בערבות המדינה וכן ביצוע של הנפקת מניות לציבור בהיקף של 150 מיליון דולר, כאשר המדינה מתחייבת לרכוש את כל המניות שלא יירכשו על ידי הציבור לפי השער הממוצע בחודש מאי 2020 - כלומר 67.5 אגורות - גבוה בכ-34% משער המניה במועד הדיווח.

כחלק מהתנאים לקבלת הסיוע, דיווחה החברה לפני כשבועיים על חתימת הסכם קיבוצי עם מגזר דיילי האוויר והיום דווח כי נחתמו הסכמים קיבוציים עם שני מגזרים נוספים בחברה – המגזר המנהלי ומגזר התחזוקה והנדסה, הכוללים התייעלות במגזרים אלו.

על פי הדיווח, במסגרת שלושת ההסכמים האמורים יצומצם כוח האדם בחברה במגזרים אלו בכ-1,700 עובדים, מדובר קיצוץ של כ-28% מ-6,000 עובדי החברה.

בהודעה לעיתונות שפרסמה על אל דווח כי שני ההסכמים שנחתמו לפנות בוקר, לאחר מו"מ לילי בהובלת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרייאפשרו התייעלות בסך עשרות מיליוני דולרים בשנה בחברה.

 

תוקף ההסכמים יהיה במקביל ולמשך תקופת ההלוואה שתקבל אל על, וההסכמים יקיפו כ-3,000 עובדים מהסקטור המנהלי וכ-1,300 עובדים מסקטור התחזוקה וההנדסה. על פי ההסכמות בין הצדדים, תצומצם מצבת כוח האדם בשני הסקטורים, כאשר לחלק מהעובדים יוצע מנגנון פרישה מוקדמת בתנאים מיטיבים ולחלק אחר - מנגנון פיצויים מוגדלים.

 

בכל אחד מהמגזרים יינקטו מנגנוני התייעלות בפעילויות הייחודיות להם, כגון מעבר לעבודה דיגיטלית, ייעול הליכי עבודה ועוד.

 

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר במעמד החתימה: "עשינו צעד משמעותי נוסף כדי להבטיח את המשך קיומה של אל-על. אני רוצה לחזק את ידי הוועדים על גילוי האחריות בשעה כל כך משמעותית לחברה ועל כך שנרתמו להצלתה. יישר כוח לצוות המסור של איגוד עובדי התחבורה, בראשות אבי אדרי, ותודה גם למנכ"ל אל-על ולסמנכ"לית משאבי האנוש, על כך שפעלו לגישור הפערים ולגיבוש ההסכמות בין הצדדים. ההסכמים שחתמנו הלילה מבטאים מנהיגות אחראית ונוטעים תקווה לעתיד בהיר יותר שיחזיר את אל על למעמד של חברה איתנה ומובילה במשק הישראלי".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, ציין כי: "ההסכם שנחתם הוא צעד נוסף בדרך להבראת אל על. אני מבקש להודות ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד וליושב ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי על האחריות והמאמצים הרבים כדי להגיע להסכם. תודה גם ליושב ראש ועד התחזוקה שרון בן יצחק ויתר נציגי התחזוקה וליושב ראש ועד מנהלי ואקדמאים ירון רז והנציגים על העמידה על זכויות העובדים לצד החובה להגן על הבית. תודה לסמנכ"ל משאבי אנוש יהודית גריסרו וצוותה על ההובלה של השיח עם הנציגים וההסתדרות מתוך אחריות ודאגה כנה לשלום החברה ואנשיה".

 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    לולה 10/07/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
    חברת וויז ההונגרית מונה 10 אנשי מנהלה. מדוע אל על מחזיקה ככ הרבה פקידים ואנשי מנהלה שטסים בחינם. למה. מושחתיםנמאסתם.תתיעלו ולא..תמותו זה בסדר.
  • 14.
    רון 09/07/2020 19:55
    הגב לתגובה זו
    לשוק התעופה יקח שנים לחזור לאותה רמת פעילות ולכן הפיטורים כדי להתאים את מספר העובדים לפעילות. כמובן שיש גם חוסר יעילות אולם לא בהיקף של אלפי עובדים
  • 13.
    אריק 09/07/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
    לא פלא שהגיעו לאן שהגיעו. 3000 פקידים על 45 מטוסים . 640 טייסים על 45 מטוסים..... יותר מ 14 טייסים למטוס .
  • איך זה שאף טייס לא מפוטר? יש להם חסינות? (ל"ת)
    אזרח 09/07/2020 16:41
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    פורש 08/07/2020 21:52
    הגב לתגובה זו
    גם אני עבדתי שם חברה זבל מנהלים זבל וועד זבלהנהלה זבל העובדים מסורים וטובים
  • הכסף ילך לבורוביצים ולחונטה הצבאית חסרת ידע ומחשבה 09/07/2020 18:05
    הגב לתגובה זו
    הכסף ילך לבורוביצים ולחונטה הצבאית חסרת ידע ומחשבה שרק באים לקחת לא צריך לתת להם שקל הכל סיפורים מדינה במצו שטיות המדינה יכולה להחזיק 4 מאוסים עם טייסים וצוות קטן לזמן חרום זה בטח לא יעלה 400 מיליון דולר ולתת לכחות השוק לפעולאני מכיר את הנשמות הטובות ואת הוועדים וההיסתדרות המושחטת
  • חחח העיקר עבדת עד הפרישה, עכשיו נזכרת לקטר ? (ל"ת)
    אחד העם 08/07/2020 23:01
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    משפחת פשע (ל"ת)
    הקברן 08/07/2020 21:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    תודה שטסת אל-על (ל"ת)
    ציון 08/07/2020 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    משה 08/07/2020 17:32
    הגב לתגובה זו
    ואז להתחיל מחדש עם חוזים בגובה הגיוני לכל עובד ובלי הטבות על חשבוננו
  • 8.
    עדן 08/07/2020 17:20
    הגב לתגובה זו
    לא ייתכן שיקצצו בלחם וחמאה, ושלשמנת ייתנו לנזול מכל הכיוונים....
  • 7.
    88 טייסים 08/07/2020 17:20
    הגב לתגובה זו
    88 משכורות טייסים .בלי המשפחות בביזנס
  • 6.
    4000 איש, לא פחות, מיותרים בחברה עלובה זו (ל"ת)
    שני שליש מיותרים 08/07/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
  • שנאת חינם לא הדרך (ל"ת)
    איש פשוט 08/07/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 08/07/2020 15:52
    הגב לתגובה זו
    ואם אפוטר יהיו לזה השלכות קשות
  • 4.
    ערן 08/07/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
    וכתוצאה מכך אין צורך בכמות כוח האדם הנוכחית.
  • 3.
    נוסע מתמיד 08/07/2020 15:36
    הגב לתגובה זו
    דרישות השכר האגו הנפוח של הטיסים הם אלו שהרגו את אלעל והם אלו שיהרגו את ההנהלה החדשה באלעל. הגיע הזמן שהטיסים ינסו מתחת לאלונקה ולא מעל האלונקה.
  • ירון 09/07/2020 14:36
    הגב לתגובה זו
    הטייסים הגיעו מחיל האויר . לא מגולני. אין להם מושג איך ניראת אלונקה
  • 2.
    ג'ק 08/07/2020 15:18
    הגב לתגובה זו
    ההבדל בין חברה טובה לגרועה ברור . בחברה רצינית וטובה מקבלים החלטות לפני הגסיסה ולא אחרי הלוויה .
  • 1.
    את הטייסים הם שכחו .... (ל"ת)
    יוסי 08/07/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?

המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - מי באמת צודק? הנה התשובה  

מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה תחזית

אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהן לא הכו את השוק. השוק היכה אותן. בעיה שלישית, קטנה יותר, היא שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות"  ולא ילכו על מניות קטנות. 

אלו הם כללי המשחק שלהם. ואגב, מה שיותר מאכזב שהם לא רק בינוניים במה שהם אומרים בתקשורת, הם בינוניים בתשואות - אתם אולי מאוד מרוצים כי התשואות בשמיים, אבל האמת היא שביחס לבנצ'מרק, מעטים הצליחו להכות את השוק. כשאתם רואים תשואות של 20%, 22% בקרן השתלמות המנייתית, השאלה היא מה עשה השוק - והוא עשה יותר. גם בהשוואה למסלולים מעורבים השוק עושה יותר. הם מנהלים אקטיביים שאמורים לייצר תשואה טובה, וזה לא כך - במסלול כללי שמחולק לרוב 60% אג"ח והיתר מניות, הרווחתם כ-13-14%, אבל אם הייתם מחלקים את הכסף בין קרנות מחקות, קרנות סל על אגרות חוב ומסלולים מנייתיים הייתם מרוויחים יותר.
בסוף, היכולת של גופים מנהלים להכות את השוק, במיוחד שרוב הכסף שלהם באפיק מנייתי, במניות בחו"ל - היא קטנה, גם בגלל דמי הניהול שמורידים את התשואה שלכם. הרגולטור צריך לספק לחוסכים יכולת להשקיע בחסכונות ארוכים לפנסיה, גמל במכשירים עוקבי מדד בעלויות נמוכות. כשזה יהיה, התשואה שלכם תהיה גבוהה יותר, אבל כמובן שזה לא יהיה פשוט,  מדובר כאן בכסף גדול: דמי הניהול בכל האפיקים המנוהלים מסתכמים בעשרות מיליארדים בשנה. 

ובחזרה לתחזיות. התחזיות של המוסדיים הן תחזיות מלוטשות, יחסית בטוחות, אבל במבחן ההיסטוריה לא פוגעות. התחזיות הטובות יותר הן... שלכן. חוכמת ההמונים, ויש על זה מחקרים רבים, מצליחה לנצח. זה לא אומר שאין חשיבות למומחים, בטח שיש, אבל יש הבדל בין פרשנות-ניתוח של מומחה לעיתון-אתר ובין מה שהוא עושה בפועל. אנחנו מכירים לא מעט מנהלי השקעות שהורידו את הרף המנייתי בחודשים האחרונים בהשקעות האישיות שלהם. הם אומרים לנו שהם לא יכולים לעשות את זה בכספים שהם מנהלים כי זה לפי מחויבות תשקיפית, אבל הם חושבים שהשוק גבוה - כמעט ולא תראו את זה בתחזיות החוצה של הבית שלהם. ולכן, אנו מביאים את הסקר שלכם (הנה הסקר של שנה שעברה). בואו להצביע ולהשפיע. בסקר אתם עונים על כיוון השווקים, הנדל"ן, הדולר, וככל שהמדגם גדול יותר, כך הוא מקבל תוקף חזק יותר: 


 התחזית של גולשי ביזפורטל ל-2026




הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נעילה חיובית בבורסה: הבנקים ירדו 0.9% חברות הביטוח 1%; ת"א נפט וגז התחזק ב-1.9%

יום ראשון-אחרון של מסחר התסיים לו כשמדדי הדגל שנסחרו בתנודתיות הצליחו לנעול בטריטוריה חיובית עולים 0.4% בת"א 35 ו-1% בת"א 90; הביטוח שהספיק להתממש עד 2.4% התאושש ונעל בירידה של 1%; מחזור המסחר הסתכם ב-2.1 מיליארד שקל

מערכת ביזפורטל |


עוד 4 ימים לסיום השנה וכבר אפשר לסכם שהייתה זו שנה היסטורית בשוק ההון. מדדי הדגל זינקו מעל 50% וכעת מתברר ש'אפקט העושר' רחב ביותר, כך לפי נתוני בנק ישראל המתפרסמים היום מהם עולה כי תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור המשיך להתרחב ברביע השלישי של 2025. יתרת התיק עלתה בכ-265.1 מיליארד שקל, עלייה של כ-4%, והגיעה לרמה של כ-6.9 טריליון שקל. העלייה נרשמת על רקע גידול רוחבי בכלל רכיבי התיק, ובעיקר במניות בארץ, באג"ח קונצרניות ובהשקעות בחו"ל. משקל תיק הנכסים הפיננסיים של הציבור ביחס לתוצר עלה במהלך הרביע בכ-8.8 נקודות אחוז, והגיע בסוף התקופה לכ-332.7%. העלייה משקפת קצב גידול מהיר יותר של הנכסים הפיננסיים לעומת התוצר במשק - אפקט העושר: תיק הנכסים של הציבור בשיא של 6.9 טריליון שקל


סנטה קלאוס התעכב השנה ועדיין לא הגיע לוול סטריט, שסיימה את השבוע שטוחה. אבל אולי דווקא לתל אביב הוא נזכר להגיע, באיחור קל. אחרי הירידות החזקות של יום חמישי, היום השווקים נעלו בהתאוששות מסוימת. אם לזקוף את זה לסנטה או להתרגשות מהעובדה שזהו היום הראשון-האחרון שבו נערך מסחר השבוע, קשה לדעת, אבל נראה שהשחקנים רוצים שנישאר עם 'טעם טוב' מהיום הזה. מדדי הדגל טיפסו. ת"א 35 הוסיף 0.43%, ת"א 90 נעל בעליה של 1.06%. ועדיין, לא כולם היו שותפים למגמה החיובית. סקטור הביטוח המשיך במומנטום השלילי אמנם זו לא הצניחה של 6.8% שראינו בחמישי, אבל בשעות השיא הוא ראה ירידה של 2.4% אך לבסוף התאושש מעט ונעל בירידה של 1% למטה.


חלל תקשורת חלל תקשורת -6.36%   ירדה. החברה הודיעה על דחייה משמעותית בתשלום המקדמה (כ-1.6 מיליון דולר) מצד לקוח אסטרטגי בפרויקט ה-LEO (לוויינים נמוכי מסלול) של OneWeb. עבור חברה שנמצאת בשנים האחרונות במאבק הישרדותי ומתמודדת עם הסדרי חוב מורכבים מול מחזיקי האג"ח, כל עיכוב בתזרים המזומנים ובמימוש מנועי צמיחה חדשים מתפרש בשוק כסיכון מהותי. המשקיעים, שקיוו כי הפעילות החדשה תסייע לחברה לייצר יציבות לאחר אובדן לוויינים בעבר ושחיקה בערך נכסיה, מגיבים בחשש לכך שהסכמים מהותיים נותרים "על הנייר" בלבד, מה שמכביד עוד יותר על יכולת השירות של חובות העבר של החברה.


מניית אפקון החזקות 1.85%  זינקה בלמעלה מ-90% השנה, ואחרי שזינקה גם בשנה שעברה בכ-85% בשנתיים האחרונות היא הניבה למשקיעים כמעט 240% והיא נסחרת בשווי שוק של 1.86 מיליארד שקל, מה שעומד מאחורי הזינוק הזה הוא הפקת לקחים, גמישות והרבה מאוד יצירתיות. במשך עשורים, אפקון הייתה מזוהה עם קבלנות תשתיות מסורתית. תחת המטריה של קבוצת שלמה (שמלצר), החברה פעלה במגוון רחב של תחומים, מחשמל ובקרה ועד לבנייה קבלנית מסיבית. אבל, המודל העסקי של שנות ה-2000, שהתבסס על צמיחה דרך פרויקטי "בטון ושלד" היה בעייתי. המרווחים בתחום צרים מאוד בין 2-4%. טעות בתכנון, עיכוב קטן בלוחות זמנים וכל עליה בתשומות היו הורסים את כל הערך הכלכלי של הפרויקט. שינויים כאלה גררו בפועל את הקבוצה להפסדים תפעוליים במגזר ההנדסה האזרחית, שקיזזו את הרווחים מפעילויות הליבה האחרות. דודי הראלי מנכ"ל הקבוצה מסביר בראיון מיוחד למה זו רק תחילת הדרך: "אנחנו בונים את הקפיצה הבאה"


אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהם לא הכו את השוק. השוק היכה אותם. בעיה שלישית, קטנה יותר שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות. המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - אז מי באמת צודק ולמי אפשר להאמין (אם בכלל)? הנה התשובה: תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?