גונן אוסישקין אל על
צילום: סיון פרג'

אל על נזכרת שהיא לא יעילה, שולחת 1,700 עובדים הביתה

כחלק ממתווה התמיכה שתקבל מהמדינה, נחתמו עוד שני הסכמים קיבוציים מול עובדי החברה במגזר המנהלי ובמגזר התחזוקה והנדסה; החברה צפויה לקצץ כ-88 מיליון דולר מהוצאותיה בשנה
ערן סוקול | (20)

חברת התעופה אל על 2.32% מדווחת כי כחלק ממתווה התמיכה שתקבל מהמדינה, נחתמו עוד שני הסכמים קיבוציים מול עובדי החברה במגזר המנהלי ובמגזר התחזוקה והנדסה, זאת בנוסף להסכם הקיבוצי מול מגזר הדיילים עליו דיווחה החברה לפני כשבועיים, כאשר בסה"כ, צפויה החברה לקצץ כ-1,700 משרות. בחברה מעריכים כי המהלכים הכלולים בהסכמים יאפשרו לחברה לייעל את פעילות הסקטור המנהלי בהיקף של כ-52 מיליון דולר בשנה, ואת פעילות סקטור התחזוקה בכ-36 מיליון דולר בשנה. הוצאת ההסכמים לפועל מותנית בהסכם הלוואה שעתידה לקבל החברה ובהנפקת המניות לציבור.

לקריאה נוספת:

> החלטה פושעת - התמיכה באל על היא פוליטית, רשלנית ובעיקר עיוורת למאות אלפי מובטלים

הדיווח היום מגיע בהמשך לדיווח מתחילת השבוע אודות מתווה הסיוע שהחברה צפויה לקבל מהמדינה, הכולל קבלת הלוואה של 250 מיליון דולר המגובה במרביתה בערבות המדינה וכן ביצוע של הנפקת מניות לציבור בהיקף של 150 מיליון דולר, כאשר המדינה מתחייבת לרכוש את כל המניות שלא יירכשו על ידי הציבור לפי השער הממוצע בחודש מאי 2020 - כלומר 67.5 אגורות - גבוה בכ-34% משער המניה במועד הדיווח.

כחלק מהתנאים לקבלת הסיוע, דיווחה החברה לפני כשבועיים על חתימת הסכם קיבוצי עם מגזר דיילי האוויר והיום דווח כי נחתמו הסכמים קיבוציים עם שני מגזרים נוספים בחברה – המגזר המנהלי ומגזר התחזוקה והנדסה, הכוללים התייעלות במגזרים אלו.

על פי הדיווח, במסגרת שלושת ההסכמים האמורים יצומצם כוח האדם בחברה במגזרים אלו בכ-1,700 עובדים, מדובר קיצוץ של כ-28% מ-6,000 עובדי החברה.

בהודעה לעיתונות שפרסמה על אל דווח כי שני ההסכמים שנחתמו לפנות בוקר, לאחר מו"מ לילי בהובלת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרייאפשרו התייעלות בסך עשרות מיליוני דולרים בשנה בחברה.

 

תוקף ההסכמים יהיה במקביל ולמשך תקופת ההלוואה שתקבל אל על, וההסכמים יקיפו כ-3,000 עובדים מהסקטור המנהלי וכ-1,300 עובדים מסקטור התחזוקה וההנדסה. על פי ההסכמות בין הצדדים, תצומצם מצבת כוח האדם בשני הסקטורים, כאשר לחלק מהעובדים יוצע מנגנון פרישה מוקדמת בתנאים מיטיבים ולחלק אחר - מנגנון פיצויים מוגדלים.

 

בכל אחד מהמגזרים יינקטו מנגנוני התייעלות בפעילויות הייחודיות להם, כגון מעבר לעבודה דיגיטלית, ייעול הליכי עבודה ועוד.

 

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר במעמד החתימה: "עשינו צעד משמעותי נוסף כדי להבטיח את המשך קיומה של אל-על. אני רוצה לחזק את ידי הוועדים על גילוי האחריות בשעה כל כך משמעותית לחברה ועל כך שנרתמו להצלתה. יישר כוח לצוות המסור של איגוד עובדי התחבורה, בראשות אבי אדרי, ותודה גם למנכ"ל אל-על ולסמנכ"לית משאבי האנוש, על כך שפעלו לגישור הפערים ולגיבוש ההסכמות בין הצדדים. ההסכמים שחתמנו הלילה מבטאים מנהיגות אחראית ונוטעים תקווה לעתיד בהיר יותר שיחזיר את אל על למעמד של חברה איתנה ומובילה במשק הישראלי".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, ציין כי: "ההסכם שנחתם הוא צעד נוסף בדרך להבראת אל על. אני מבקש להודות ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד וליושב ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי על האחריות והמאמצים הרבים כדי להגיע להסכם. תודה גם ליושב ראש ועד התחזוקה שרון בן יצחק ויתר נציגי התחזוקה וליושב ראש ועד מנהלי ואקדמאים ירון רז והנציגים על העמידה על זכויות העובדים לצד החובה להגן על הבית. תודה לסמנכ"ל משאבי אנוש יהודית גריסרו וצוותה על ההובלה של השיח עם הנציגים וההסתדרות מתוך אחריות ודאגה כנה לשלום החברה ואנשיה".

 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    לולה 10/07/2020 09:06
    הגב לתגובה זו
    חברת וויז ההונגרית מונה 10 אנשי מנהלה. מדוע אל על מחזיקה ככ הרבה פקידים ואנשי מנהלה שטסים בחינם. למה. מושחתיםנמאסתם.תתיעלו ולא..תמותו זה בסדר.
  • 14.
    רון 09/07/2020 19:55
    הגב לתגובה זו
    לשוק התעופה יקח שנים לחזור לאותה רמת פעילות ולכן הפיטורים כדי להתאים את מספר העובדים לפעילות. כמובן שיש גם חוסר יעילות אולם לא בהיקף של אלפי עובדים
  • 13.
    אריק 09/07/2020 13:58
    הגב לתגובה זו
    לא פלא שהגיעו לאן שהגיעו. 3000 פקידים על 45 מטוסים . 640 טייסים על 45 מטוסים..... יותר מ 14 טייסים למטוס .
  • איך זה שאף טייס לא מפוטר? יש להם חסינות? (ל"ת)
    אזרח 09/07/2020 16:41
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    פורש 08/07/2020 21:52
    הגב לתגובה זו
    גם אני עבדתי שם חברה זבל מנהלים זבל וועד זבלהנהלה זבל העובדים מסורים וטובים
  • הכסף ילך לבורוביצים ולחונטה הצבאית חסרת ידע ומחשבה 09/07/2020 18:05
    הגב לתגובה זו
    הכסף ילך לבורוביצים ולחונטה הצבאית חסרת ידע ומחשבה שרק באים לקחת לא צריך לתת להם שקל הכל סיפורים מדינה במצו שטיות המדינה יכולה להחזיק 4 מאוסים עם טייסים וצוות קטן לזמן חרום זה בטח לא יעלה 400 מיליון דולר ולתת לכחות השוק לפעולאני מכיר את הנשמות הטובות ואת הוועדים וההיסתדרות המושחטת
  • חחח העיקר עבדת עד הפרישה, עכשיו נזכרת לקטר ? (ל"ת)
    אחד העם 08/07/2020 23:01
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    משפחת פשע (ל"ת)
    הקברן 08/07/2020 21:46
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    תודה שטסת אל-על (ל"ת)
    ציון 08/07/2020 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    משה 08/07/2020 17:32
    הגב לתגובה זו
    ואז להתחיל מחדש עם חוזים בגובה הגיוני לכל עובד ובלי הטבות על חשבוננו
  • 8.
    עדן 08/07/2020 17:20
    הגב לתגובה זו
    לא ייתכן שיקצצו בלחם וחמאה, ושלשמנת ייתנו לנזול מכל הכיוונים....
  • 7.
    88 טייסים 08/07/2020 17:20
    הגב לתגובה זו
    88 משכורות טייסים .בלי המשפחות בביזנס
  • 6.
    4000 איש, לא פחות, מיותרים בחברה עלובה זו (ל"ת)
    שני שליש מיותרים 08/07/2020 16:29
    הגב לתגובה זו
  • שנאת חינם לא הדרך (ל"ת)
    איש פשוט 08/07/2020 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 08/07/2020 15:52
    הגב לתגובה זו
    ואם אפוטר יהיו לזה השלכות קשות
  • 4.
    ערן 08/07/2020 15:46
    הגב לתגובה זו
    וכתוצאה מכך אין צורך בכמות כוח האדם הנוכחית.
  • 3.
    נוסע מתמיד 08/07/2020 15:36
    הגב לתגובה זו
    דרישות השכר האגו הנפוח של הטיסים הם אלו שהרגו את אלעל והם אלו שיהרגו את ההנהלה החדשה באלעל. הגיע הזמן שהטיסים ינסו מתחת לאלונקה ולא מעל האלונקה.
  • ירון 09/07/2020 14:36
    הגב לתגובה זו
    הטייסים הגיעו מחיל האויר . לא מגולני. אין להם מושג איך ניראת אלונקה
  • 2.
    ג'ק 08/07/2020 15:18
    הגב לתגובה זו
    ההבדל בין חברה טובה לגרועה ברור . בחברה רצינית וטובה מקבלים החלטות לפני הגסיסה ולא אחרי הלוויה .
  • 1.
    את הטייסים הם שכחו .... (ל"ת)
    יוסי 08/07/2020 14:48
    הגב לתגובה זו
איתי בן זאב. קרדיט: Xאיתי בן זאב. קרדיט: X

אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה

מנדי הניג |

קרן מניקיי  שהחזיקה בעבר כ-20% ממניות הבורסה לניירות ערך בת"א, השלימה מכירה כוללת של כל החזקותיה בתמורה מצטברת של כ-1.1 מיליארד שקל. המכירה האחרונה, בהיקף של 5.6% מהמניות תמורת כ-400 מיליון שקל, בוצעה לגופים מוסדיים מקומיים וזרים והביאה לסיום אחזקתה של הקרן בישראל.

האקזיט של מניקיי מהווה תשואה פנמנלית: הקרן רכשה את מניות הבורסה באוגוסט 2018 תמורת כ-110 מיליון שקל בלבד, לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל. היא הרוויחה פי 11 על ההשקעה במניית הבורסה. השווי של הבורסה היום הוא פי 7.2 - פי 13 מהשווי ו היא השקיעה.

במהלך השנים ביצעה מניקיי מספר מכירות חלקיות. בתחילת 2025 היא מכרה 4.8% ממניות הבורסה לבורסה עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, מהלך בעייתי שבעצם סידר לה מחיר טוב על חשבון המשקיעים הקיימים.סוג של "חילוץ" ההשקעה על ידי הנהלת הבורסה. ביולי מכרה הקרן מניות נוספות בהיקף של כחצי מיליארד שקל וכעת היא מחסלת את ההחזקה.


הבורסה בת"א מתנהלת ללא גרעין שליטה כשלמעשה היא ביטוי לשלטון המנהלים. איתי בן זאב, המנכ"ל בעצם שולט בחברה בפועל. זה עלול לייצר חיכוך בין בעלי המניות לבין המנהלים, כשלעיתים האינטרסים לא משותפים.

הבורסה לניירות ערך סיימה את הרבעון השני של 2025 עם תוצאות מרשימות שמוכיחות שהשוק הישראלי ממשיך לשגשג למרות האתגרים. הרווח זינק ב-80% לכ-43.6 מיליון שקל, לעומת 24.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם ההכנסות עלו בקצב של 29% ל-136.1 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם עלה ב-56% ל-71.6 מיליון שקל, ושולי הרווח השתפרו מ-43.6% ל-52.6%.

אהרון פרנקל
צילום: אוניברסיטת תל אביב

פרנקל מגדיל שוב החזקה בתמר; מחזיק ב-17.5% מתמר פטרוליום

פרנקל רכש  ממנורה 1.5% נוספים מתמר פטרוליום אחרי שיום קודם רכש מחברת הביטוח כ-9% ממניות תמר פטרוליום

אדיר בן עמי |


אחרי שרק אתמול רכש כ-9% ממניות תמר פטרוליום מידי מנורה מבטחים, ממשיך אהרון פרנקל להעמיק את אחזקתו בחברה. פרנקל רוכש 1.5% נוספים מהחזקת מנורה בהיקף של כ-60 מיליון שקל ולפי מחיר של כ-40 שקל למניה. מנורה למעשה חיסלה את החזקתה בתמר פטרוליום.

שתי העסקאות שביצע פרנקל בתוך יממה בלבד הגדילו את אחזקתו בחברה ל-17.5%. מדובר במהלך שמחזיר את פרנקל לעמדת דומיננטיות בתמר פטרוליום, לאחר שבחודש יוני האחרון מכר כ-17% ממניות החברה לחברת האנרגיה הממשלתית של אזרבייג׳אן, סוקאר.

לפני המכירה לסוקאר, החזיק פרנקל ב-24.99% ממניות תמר פטרוליום ונכנס לעימות עקיף על שליטה עם אלי עזור, המחזיק גם הוא בנתח מהותי מהחברה. המהלך הנוכחי, שמשאיר את פרנקל כגורם היחיד מבין השניים שמוסיף להגדיל אחזקות, עשוי להעיד על רצון לחזור למאבק שליטה או לכל הפחות לשמר מעמד משפיע.

ראוי להזכיר כי ביוני האחרון מכר פרנקל גם 10% ממאגר הגז תמר עצמו לסוקאר, מתוכם 7% מאחזקותיו הישירות ו-3% מהמניות שהחזיק דרך תמר פטרוליום,  וזכה לתמורה כוללת של 1.25 מיליארד דולר. העסקאות הנוכחיות, שבוצעו לפי שווי של כ-3.65 מיליארד שקל לתמר פטרוליום, מעידות על פער ניכר בין שווי המכירה הקודם לתמחור הנוכחי שבו בחר פרנקל לרכוש.

מניית תמר פטרוליום רשמה היום עלייה של 4% והמשיכה את מגמת ההתאוששות שנרשמת בחודשים האחרונים. החברה מחזיקה ב-16.5% ממאגר הגז תמר, אחד מנכסי האנרגיה המרכזיים של ישראל.



תמר פטרוליום - עלייה חדה במניה

העסקה בוצעה במחיר השוק , כשמניית תמר פטרוליום זינקה בכ-76% מתחילת השנה.