סוחר
צילום: ISTOCK

התמקדות "במניות חלום" נותנת כעת תשואה עודפת

"מניות החלום" כמו טסלה, ביונד מיט, וויקס ופייבר הצליחו בחודשים האחרונים להעניק תשואת יתר. דרך נוספת להיחשף לתחום היא באמצעות קרן סל - ARKK, המתמקדת בחברות "טכנולוגיה משבשת" מציגה עלייה של 130% מהשפל של מארס האחרון - הרבה מעל המדדים המובילים ועדיין דרך להקטין סיכון מחשיפה למניה בודדת
עמית נעם טל | (8)

באווירה הנוכחית בשווקים הפיננסים ובפרט בוול סטריט, המשקיעים אוהבים להתמקד בעיקר בחברות חלום - חברות המציגות צמיחה חזקה או צפי לצמיחה חזקה, גם אם השורה התחתונה עדיין לא נראית מושלמת. הסיבה היא פשוטה - צמיחה היא הבסיס לרווחים עתידיים. מי שלא צומח "הולך אחורה", מישצומח - יש לו פוטנציאל להגדיל רווחים בהמשך. וכאשר הכסף בשוק כל כך זול, קל יותר להתרכז בחלומות מאשר במציאות. 

כמו וויקס (סימול:WIX) ופייבר (סימול:FVRR) אודיוקודס (סימול::AUDC) הישראליות הן דוגמה טובה לתהליך. גם ההנפקה היום של למונייד, המנסה לשנות את שוק הביטוח באמצעות טכנולוגיה, מהווה דוגמה טובה לתאבון של המשקיעים (לכתבה המלאה). בוול סטריט לא חסר מניות שמוכרות כרגע חלום - טסלה (סימול:TSLA) וביונד מיט (סימול:BYND) הן כמובן הבולטות והמוכרות. 

ניתן להיחשף לאותן "מניות חלום" גם דרך קרנות סל (ETF). חברת ARK מציגה לא מעט תעודות סל המתמקדות ב"חברות חלום". כך לדוגמה, קרן ARKK מתמקד בחברות המוגדרות כ"חדשנות משבשת". הקרן עשתה קרוב ל-130% מהשפל של חודש מארס האחרון - הרבה יותר מאז מדד ה-S&P500 ומדד הנאסד"ק שהציגו גם הן תשואות גבוהות ועדיין מהווה דרך להקטין סיכון מחשיפה למניה בודדת.. 

גרף ARKK מול מדד ה-S&P500 בשנתיים האחרונות: יתרון בולט בחודשים האחרונים

10 ההחזקות הגדולות של הקרן: טסלה בראש הרשימה אך מהווה 10.6% בלבד

 

חברת ARK מציעה לא מעט תעודות סל דומות: ARKF, המשקיעה בחברות "משבשות טכנולוגיה" בתחום הפינטק, ARKW המתמקדת בחברות אינטרנט,  ו-ARKG המתמקדת בחברות הביוטק. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אפשר להוסיף לרשימה גם את אלקטריאון (ל"ת)
    משקיע 04/07/2020 18:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    סקירה מעולה תודה לעמית נעם טל (ל"ת)
    03/07/2020 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    א 03/07/2020 13:29
    הגב לתגובה זו
    שתיהן סיימו פאזה 3 וממתינות לתוצאות חיוביות מאד
  • 4.
    תשואה פנומינלית (ל"ת)
    יואל 03/07/2020 08:34
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משה 03/07/2020 03:27
    הגב לתגובה זו
    סוף השנה כל העליות ימחקו ואז תבוא שנה שחורה
  • נראה לי שטעית... (ל"ת)
    צוחק כל הדרך לבנק 02/02/2021 20:14
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המשועמם 03/07/2020 00:54
    הגב לתגובה זו
    לעמית נעם טל, לגזור ולשמור!
  • 1.
    היי נועם 02/07/2020 23:12
    הגב לתגובה זו
    הייתי כמעט מהתחלה..לקחתי את הנתח המובחר ותודה רבה שלום. הרווחים עפו לפיקדונות 7% לשנה בריבית יומית מתגלגלת 365 ימים בשנה. לא נורא שהעמלות חותכות חצי..אבל גם כך 7 אחוז בריבית דריבית...חשב לבד כמה מאות אחוזים יצא..האא???
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.