ישראל כץ משרד התחבורה
צילום: כפיר סיון
מקרו כלכלה

הממשלה יכולה וצריכה להגביר את הסיוע למשק ללא קיצוץ כלשהו בתקציב

גירעון הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של 2020 זינק ב-140% אך אפקטיבית גדל בפחות מ-1% מהתמ"ג; כרגע יש בישראל למעלה ממיליון מובטלים, התוצר פוחת וירידת ההכנסות מזינה ירידה נוספת בתוצר - הממשלה חייבת להגדיל הוצאות

גירעון הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של 2020 הסתכם ב-33.5 מיליארד לעומת גירעון שהסתכם בסך 14.1 מיליארד בארבעת החודשים הראשונים של 2019. עם זאת, מאחר שכ-9.5 מיליארד שקלים מהכנסות הממשלה הגיעו בשנה הקודמת ממלווה מן הביטוח הלאומי, הרי שגירעון הממשלה גבוה בארבעת החודשים הראשונים של 2020, בסך הכל ב-10.4 מיליארד לעומת ארבעת החודשים הראשונים של 2019. במילים אחרות, ולמעשה הגרעון בארבעת החודשים הראשונים של 2020 גדל בפחות מאחוז אחד מהתוצר המקומי הגולמי. בעת הזו בה יש בישראל למעלה ממיליון מובטלים, התוצר פוחת וירידת ההכנסות מזינה ירידה נוספת בתוצר- הממשלה חייבת להגדיל את הוצאותיה הציבוריות. זאת לטובת החזרת המשק לפעילות מלאה וכן לטובת היציבות הפיננסית של הממשלה.

ממשלות של מדינות רבות ברחבי העולם מתמודדות עם המשבר הכלכלי שמתלווה למשבר הקורונה על ידי הגדלה משמעותית בהוצאותיהן כדי לפצות על הירידה בביקוש לתצרוכת פרטית, בהשקעות במבנים, במכונות ובציוד ובקניות מחו"ל (יצוא). ההתערבות הממשלתית באה לידי ביטוי בהעברת מענקים לעסקים, תשלומי קצבאות אבטלה, הגדלת הוצאות על פרויקטים ציבוריים והזרמת כספים ניכרת לחברות ועסקים בצורת מענקים וערבויות ללקיחת אשראי. גם בישראל הוגדר תקציב חירום בסך של 80 מיליארד שקלים מתוכו כ-45 מיליארד יועדו למטרת תשלומי אבטלה ולמתן אשראי. על פי נתונים שפרסם החשב הכללי מומשו כ-20% מתקציב זה עד לסוף אפריל האחרון.

על פי פרסומי החשב הכללי, נתוני הביצוע של תקציב הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של השנה משקפים עלייה בסך ההוצאות של הממשלה בשיעור של 0.3% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והכנסות הממשלה בתקופה זו משקפות ירידה של 11.7%.

עם זאת, בחינה מעמיקה יותר של נתוני ההכנסות, משקפת את העובדה שגביית המיסים פחתה ב-4% בלבד (בכ-4.5 מיליארד שקלים) בחודשים אלו בעוד שהכנסות אחרות של הממשלה ירדו ב-9.5 מיליארד שקלים. חשוב לשים לב לכך שהירידה בסעיף ההכנסות האחרות אינה פועל יוצא של ירידת רמת הפעילות במשק, אלא מבטאת ירידה בהכנסות הנובעת כולה כתוצאה מהפסקת המלווה מן הביטוח הלאומי השנה, מלווה שהסתכם בשנה הקודמת בתקופה זו ב-9.5 מיליארד שקלים.

כדי לקבל תמונה מלאה על פעילות הממשלה, ראוי להשוות את הגירעון של הממשלה בארבעת החודשים הראשונים של 2020 שהסתכם ב-33.5 מיליארד לעומת גירעון שהסתכם בסך 14.1 מיליארד בארבעת החודשים הראשונים של 2019. עם זאת, מאחר שכ-9.5 מיליארד שקלים מהכנסות הממשלה הגיעו בשנה הקודמת ממלווה מן הביטוח הלאומי, הרי שבנטרול רכיב זה, גירעון הממשלה גבוה בארבעת החודשים הראשונים של 2020, בסך הכל ב-10.4 מיליארד לעומת הגירעון של ארבעת החודשים הראשונים של 2019. במילים אחרות, הגרעון בארבעת החודשים הראשונים של 2020 גדל בפחות מאחוז אחד מהתוצר המקומי הגולמי.

ראוי להבהיר שבעת שבה הכלכלה מתנהלת על מי מנוחות, כשהתוצר צומח והאבטלה נמוכה, השליטה בגירעון ובהיקף החוב של הממשלה היא משימה ראויה ורצויה. אבל בעת הזו שבה יש בישראל למעלה ממיליון מובטלים, התוצר פוחת וירידת ההכנסות מזינה ירידה נוספת בתוצר, הממשלה חייבת להגדיל את הוצאותיה הציבוריות. זאת לטובת החזרת המשק לפעילות מלאה וכן לטובת היציבות הפיננסית של הממשלה. על הממשלה להימנע מכל קיצוץ ברכיבי התקציב השונים, להגביר את מידת התמיכה הניתנת לעסקים, וכן להגדיל את היקף הביצוע של פרויקטים ציבוריים.

אין כל סיבה או צורך לקצץ ברכיבי תקציב כמו חינוך, תחבורה, משטרה או בטחון כדי להגדיל את רכיבי הסיוע, אלא יש להגדיל את רכיבי הסיוע תוך הותרת יתר ההוצאות ברמתן המתוכננת.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

פעילות כזו תמתן את המשבר ותמנע התדרדרות שעשויה להיגרם עקב קיצוצים כאלו או אחרים שישפיעו על הענפים והתחומים שעלולים לסבול מן הקיצוץ.

אין ספק שחזרת המשק לפעילות מלאה תוביל לעלייה בהכנסה הלאומית ולכן גם לעליה בהכנסות הממשלה ממיסים, וככל שהמשק ישוב מהר יותר לפעילות מלאה, גם תקציב הממשלה יתאזן ויחזיר את תוואי החוב הציבורי למסלול הטוב שבו הוא נמצא טרם המשבר. 

הכותב הינו נסים בן דוד, פרופסור לכלכלה ונשיא המכללה האקדמית גליל מערבי

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    התמימות 29/05/2020 22:48
    הגב לתגובה זו
    המשק יתקשה מאד לחזור לנורמה
  • 4.
    אמנם 29/05/2020 22:44
    הגב לתגובה זו
    פרופ' נכבד,אך מה עם מריחת כחלון את השוטרים ב 22מיליארד ש"ח רגע לפני הקורונה?היה לזה כיסוי תקציבי?
  • 3.
    דירה=קורת גג 29/05/2020 13:52
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 2.
    דירה=קורת גג 29/05/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 1.
    שמוליק 29/05/2020 10:47
    הגב לתגובה זו
    צריך להשיע בענפים שמייצרים צמיחה, תשתיות, תחבורה, הייטק, יצואנים, תעשינים. ביטחון וחינוך זה כסף מבוזבז. לא מייצר כלום.
  • דן 29/05/2020 22:47
    הגב לתגובה זו
    כשר אוצר ידע לקצץ ולאזן תקציב,ולא "למרוח" את בוחריו!!!
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.