מטוס תעופה תיירות . בואינג 737
צילום: בואינג

בואינג בדרך חזרה לטוס? חוזרת לייצר את מטוסי ה-737 מקס

ענקית התעופה האמריקנית קופצת ב-4% ומשלימה ראלי של יותר מ-74% מהשפל שקבעה בחודש מארס האחרון. החברה מודיע על חזרה איטית של ייצור מטוסי ה-737 מקס ובמקביל מדווחת כי 6,770 מעובדי החברה בארה"ב יפוטרו השבוע
עמית נעם טל | (9)
נושאים בכתבה בואינג דאו ג'ונס

מניית ענקית התעופה בואינג (סימול:BA) בולטת במסחר הערב עם עליות של קרוב ל-7% ושווי שוק של 87 מיליארד דולר. לאחר הקריסה בחודש מארס האחרון, מניית החברה משלימה תיקון של יותר מ-74%. מניית החברה בדרך לחזור למסלול?

החברה פרסמה אמש לאחר המסחר כי היא החברה צפויה לחזור בתקופה הקרובה לייצר את מטוסי ה-737 מקס במפעל החברה וושינגטון, לאחר השהייה של הייצור מאז ינואר האחרון שנבע גם מהתמשכות הקרקוע של מטוסי החברה וגם מהירידה בביקושים שנבעו מהתפרצות נגיף הקורונה. 

הדיווח מאשרר למעשה את תחזית של החברה להחזרה המטוסים לפעילות לאחר קרקוע של יותר משנה כבר בקיץ הקרוב. "במהלך השעיית הייצור הזמנית שהחלה בינואר שיתפו פעולה מכונאים ומהדנסים של החברה כדי לחדד ולקבוע את חבילות העבודה בכל עמדה במפעל", טוענים בחברה ומוסיפים כי "קצב הייצור בהתחלה צפוי להיות נמוך בהתחלה ויבטיח את איכות המוצר". 

במקביל, החברה מפרטת על תוכנית ההתייעלות שהכריזה מוקדם יותר השנה. במסגרת התהליך, תפטר החברה 6,770 עובדים בארה"ב במהלך השבוע הקרוב. בחברה מציינים כי מספר העובדים מחוץ לגבולות ארה"ב צפוי לרדת גם הוא, אך לא נקבו בתאריך מדויק. נזכיר כי בתחילת החודש האחרון הודיעה החברה כל כוונתה לקצץ כ-10% מכוח האדם בחברה (כ-16,000 עובדים). 

ההודעה על תהליך ההתייעלות של החברה הגיע ברקע לתוצאות חלשות במיוחד בשנה האחרונה. הכנסות החברה ברבעון הקודם הסתכמו ב-16.9 מיליארד דולר, ירידה של 26% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ונתון הנמוך מהתחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על הכנסות של 17.28 מיליארד דולר. תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת היה שלילי ברבעון האחרון ברמה של 4.3 מיליארד דולר, לעומת תזרים של 2.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד התפעולי של החברה הסתכם ברבעון האחרון ב-1.3 מיליארד דולר, לעומת רווח של 2.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד של 641 מיליון דולר או 1.1 דולר למניה, לעומת רווח של 2.1 מיליארד דולר או 3.75 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שםחם ויפ 30/05/2020 03:16
    הגב לתגובה זו
    שישארו על האדמה! יותר טוב מאשר בתאכה!
  • 7.
    בואינגאיחס 30/05/2020 03:11
    הגב לתגובה זו
    מה שבא בחטא, נגמר בעונש.
  • 6.
    שמעות רצות*ביבי הזמין לגנץ (ל"ת)
    Yl 29/05/2020 20:46
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    Yl 29/05/2020 19:38
    הגב לתגובה זו
    קנו כמה מטוסי זבל השאלה האם הפעם ביבי שוב לא ירים ידיים
  • 4.
    אף אחד לא רוצה לטוס במטוס הזה (ל"ת)
    דודו 29/05/2020 01:03
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יאיר 28/05/2020 21:18
    הגב לתגובה זו
    בגרמניה 40 נדבקו בכנסיה. 30 במסעדה...רוב החברות שישארו בחיים ייקנו מטוסים של חברות שייפלו. מי יזמין מטוס חדש? בואינג השקעה מצויינת לעוד 10 שנים לשנתיים הקרובות מסוכנת. אם להיכנס ממש בקטנה יותר לשם מעקב...
  • 2.
    יכולים לייצר, אבל אין הזמנות. ולא יהיו גם בקרוב. (ל"ת)
    כלכלן 28/05/2020 18:10
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבי 28/05/2020 17:49
    הגב לתגובה זו
    מי ירצה לטוס במטוס הזה?
  • אתה יכול לטוס בטופולוב (ל"ת)
    זלמנובסקי 29/05/2020 12:02
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.