בואינג בדרך חזרה לטוס? חוזרת לייצר את מטוסי ה-737 מקס
מניית ענקית התעופה בואינג (סימול:BA) בולטת במסחר הערב עם עליות של קרוב ל-7% ושווי שוק של 87 מיליארד דולר. לאחר הקריסה בחודש מארס האחרון, מניית החברה משלימה תיקון של יותר מ-74%. מניית החברה בדרך לחזור למסלול?
החברה פרסמה אמש לאחר המסחר כי היא החברה צפויה לחזור בתקופה הקרובה לייצר את מטוסי ה-737 מקס במפעל החברה וושינגטון, לאחר השהייה של הייצור מאז ינואר האחרון שנבע גם מהתמשכות הקרקוע של מטוסי החברה וגם מהירידה בביקושים שנבעו מהתפרצות נגיף הקורונה.
הדיווח מאשרר למעשה את תחזית של החברה להחזרה המטוסים לפעילות לאחר קרקוע של יותר משנה כבר בקיץ הקרוב. "במהלך השעיית הייצור הזמנית שהחלה בינואר שיתפו פעולה מכונאים ומהדנסים של החברה כדי לחדד ולקבוע את חבילות העבודה בכל עמדה במפעל", טוענים בחברה ומוסיפים כי "קצב הייצור בהתחלה צפוי להיות נמוך בהתחלה ויבטיח את איכות המוצר".
במקביל, החברה מפרטת על תוכנית ההתייעלות שהכריזה מוקדם יותר השנה. במסגרת התהליך, תפטר החברה 6,770 עובדים בארה"ב במהלך השבוע הקרוב. בחברה מציינים כי מספר העובדים מחוץ לגבולות ארה"ב צפוי לרדת גם הוא, אך לא נקבו בתאריך מדויק. נזכיר כי בתחילת החודש האחרון הודיעה החברה כל כוונתה לקצץ כ-10% מכוח האדם בחברה (כ-16,000 עובדים).
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההודעה על תהליך ההתייעלות של החברה הגיע ברקע לתוצאות חלשות במיוחד בשנה האחרונה. הכנסות החברה ברבעון הקודם הסתכמו ב-16.9 מיליארד דולר, ירידה של 26% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ונתון הנמוך מהתחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על הכנסות של 17.28 מיליארד דולר. תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת היה שלילי ברבעון האחרון ברמה של 4.3 מיליארד דולר, לעומת תזרים של 2.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסד התפעולי של החברה הסתכם ברבעון האחרון ב-1.3 מיליארד דולר, לעומת רווח של 2.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה, החברה רשמה הפסד של 641 מיליון דולר או 1.1 דולר למניה, לעומת רווח של 2.1 מיליארד דולר או 3.75 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד.
- 8.שםחם ויפ 30/05/2020 03:16הגב לתגובה זושישארו על האדמה! יותר טוב מאשר בתאכה!
- 7.בואינגאיחס 30/05/2020 03:11הגב לתגובה זומה שבא בחטא, נגמר בעונש.
- 6.שמעות רצות*ביבי הזמין לגנץ (ל"ת)Yl 29/05/2020 20:46הגב לתגובה זו
- 5.Yl 29/05/2020 19:38הגב לתגובה זוקנו כמה מטוסי זבל השאלה האם הפעם ביבי שוב לא ירים ידיים
- 4.אף אחד לא רוצה לטוס במטוס הזה (ל"ת)דודו 29/05/2020 01:03הגב לתגובה זו
- 3.יאיר 28/05/2020 21:18הגב לתגובה זובגרמניה 40 נדבקו בכנסיה. 30 במסעדה...רוב החברות שישארו בחיים ייקנו מטוסים של חברות שייפלו. מי יזמין מטוס חדש? בואינג השקעה מצויינת לעוד 10 שנים לשנתיים הקרובות מסוכנת. אם להיכנס ממש בקטנה יותר לשם מעקב...
- 2.יכולים לייצר, אבל אין הזמנות. ולא יהיו גם בקרוב. (ל"ת)כלכלן 28/05/2020 18:10הגב לתגובה זו
- 1.אבי 28/05/2020 17:49הגב לתגובה זומי ירצה לטוס במטוס הזה?
- אתה יכול לטוס בטופולוב (ל"ת)זלמנובסקי 29/05/2020 12:02הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
