תרופות
צילום: Kendal/ Unsplash

גמידה צונחת 24% בגלל הנפקה בסך 60 מיליון דולר במחיר נמוך מהשוק

האויב הגדול ביותר של הצלחה הוא הנפקה - גמידה סל דיווחה על הצלחה גדולה בשלב שלישי של תרופה שמיועדת לטיפול בחולי סרטן שזקוקים למח עצם; המניה זינקה, ועכשיו נופלת בגלל גיוס גדול 
ניצן כהן | (7)
נושאים בכתבה תרופות

גמידה סל שמוחזקת על ידי כלל ביוטכ ו אלביט מדיקל יוצאת להנפקה נוספת בוול סטריט בהיקף של 60 מיליון דולר. ההנפקה התהיה לפי מחיר של 4.5 דולר, וזה מסביר את הירידות החדות במניה - כ-24%. (המחיר לפני הדיווח היה 6 דולר). הבעיה עם ההנפקה מעבר לדילול של בעלי המניות היא התמחור. מדוע המחיר נמוך משמעותית מהשוק? הסיבה כנראה נעוצה באסטרטגיה של החברה לגייס מהר כדי להבטיח מזומנים רבים שיאפשרו לה להתקדם עצמאית עם שיווק המוצר. הלחץ לגייס מהר לצד הגיוס הגדול יחסית, הביא לניצול של החתמים ולהפחתת המחיר. ועדיין - פשרה על המחיר, אולי מרמזת שבגמידה לא בטוחים לגבי הצלחת המוצר.  

הירידות האלו מוחקות את העליות בשבוע האחרון בהמשך לדיווח על נתונים טובים בשלב השלישי בניסוי של גמידה סל לטיפול במחלות אונקולוגיות. גמידה סל תתחיל בתהליך הגשת הבקשה לאישור הפיתוח ל-FDA כבר ברבעון הרביעי של השנה. בהודעה הרשמית החברה ציינה שההשקה צפויה במהלך 2021.

ומה התרופה של החברה עושה? מדובר בפיתוח omidubicel שמשמש לטיפול בתאי מערכת הדם. מנתוני החברה עולה כי תוצאות הניסוי הדגימו כי הזמן החציוני הנדרש עד לקליטה של תאי דם נויטרופילים (תאי דם לבנים במערכת החיסון)  – יעד הניסוי המרכזי – היה 12 ימים עבור מטופלים שקיבלו באופן אקראי omidubicel, לעומת 22 ימים בחולים שעברו השתלה סטנדרטית של תאי דם טבורי.  

כלל ביוטכנו 0% מחזיקה(לפני ההנפקה) ב-9% מגמידה ואלביט מדיקל טכנ 0% מחזיקה ב-6% ממניות החברה שתיהן אמורות כמובן להיפגע בעקבות הדילול וירידת המחיר. אלביט מימשה בשבוע האחרון מניות בכ-2 מיליון דולר.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    לא פעם ראשונה 19/05/2020 23:42
    הגב לתגובה זו
    מדללים ומדללים את הפראיירים המסכנים שהשקיעו בהם ראשונים
  • 5.
    שמוליק 19/05/2020 17:50
    הגב לתגובה זו
    האם ידעו מראש ובגלל זה מימשו? העיתוי בעייתי ביותר
  • 4.
    אלעד 19/05/2020 17:31
    הגב לתגובה זו
    הציבור בלי סוף וחוגגים עם המשכורות וההוצאות שלהם על חשבון המשקיעים וכל פעם מחדש חוגגים על ציבור המשקיעים הקטנים והבינוניים ומחלקים לעצמם כל פעם מחדש כסף בלי סוף על חשבון כולם.
  • 3.
    צדק 19/05/2020 17:24
    הגב לתגובה זו
    מי בעל מניות נורמלי שיאכל את הלוקשים האלה ??? מניה עם פוטנציאל !!! מדוע לתת הנחות ????? איך קוראים לזה ? פרוטקציוניזם ??? זה לא תקין
  • ציבור ה"משקיעים" המפגר + מנהלי קרנות כספי ציבור משומנים (ל"ת)
    איפה הרשות לנ"ע? 19/05/2020 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יובל 19/05/2020 16:49
    הגב לתגובה זו
    שווה לקנות במחיר הזה?
  • 1.
    שוקי 19/05/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
    אם לא השקיעו זה אינו סימן טוב לחברה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.