סין מתקשה להתאושש: אבטלה גואה וירידה בדרישה בעולם למוצריה
אחוזי האבטלה בסין הגיעו לרמות כמעט היסטוריות של 6% בחודש אפריל השחור – נתון שאיש לא באמת מאמין לו. כלומר אם אתם מאמינים שהאבטלה הסינית, לפי הפרסומים של הלמ"ס הסיני, עלתה רק ב-0.1% ביחס לחודש מרץ – אשריכם.
המספרים אמנם מראים על התאוששות מסוימת בכלכלה, אבל זה עדיין לא זה. כלומר, מה שהיה לפני כן. לטענת ליו אייהוא, דוברת הלמ"ס הסינית, 90% מכוח העבודה חזר לעבודה שלפני פרוץ המגפה, אבל "הלחץ על האבטלה הוא די גדול", לטענתה.
ראוי לציין, ש-6% מכוח העבודה אומר שלפחות 40 מיליון בני אדם בסין מובטלים. מינימום. אלה מספרים אולי קטנים בקנה מידה סיני, שאוכלוסייתה כבר מגרדת את ה-1.5 מיליארד בני אדם, אבל סין, שהייתה אחראית על קרוב ל-50% מהצמיחה העולמית בעשור וחצי האחרונים – בשל התחזקותו המהירה של מעמד הביניים שם והפיכתה למעצמה עולמית – לא תספק את אותם הנתונים לפחות עד סוף השנה, כשנראה שהשפעות המגפה יזלגו עמוק ל-2021.
אז נכון, ישנה התאוששות, אבל זה לא זה. "כרגע, הכיוון של הפיתוח העסקי עדיין זקוק לאבחון, אבל בהתבסס על המדיניות לחזרה לעבודה ולייצור, יש לנו את הביטחון, את היכולת ואת הבסיס להאריך את המומנטום של ההתאוששות ושיפור כלכלי", אמרה אייהוא במסיבת עיתונאים.
- טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד"
- ניסאן ומרצדס מזהירות: משבר שבבים חדש ישתק את תעשיית הרכב העולמית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למה לא מאמינים לסין?
פרט לעובדה שבמשך קרוב לעשור וחצי הצמיחה בסין עמדה על סביבות 7% צמיחה – כמו שעון – או הנתונים של המתים, שבמערב מעריכים כי הם פי 15 עד פי 40 מהמספר הרשמי העומד על כ-4,300 בני אדם. אז פלא שלא מאמינים להם עכשיו? במיוחד לאור העובדה שבינואר-פברואר קרוב למחצית האוכלוסייה הסינית הייתה תחת הגבלת תנועה משמעותית.
רק לשם השוואה, האבטלה בארצות הברית באפריל הגיעה ל-14.7%. בפברואר, בשיא הסגר בסין, הנתון הרשמי של האבטלה עמד על 6.2% - כשבגילאי 25-59, המהווים את מרבית כוח העבודה נרשם אחוז אבטלה של 5.5%. מוזר מאוד. בכל מקרה, קרוב ל-20 שנה האבטלה עמדה תמיד על בין 4% ל-5%. שוק כלכלי שכזה, היה חייב לזעזע יותר. אבל הסינים דבקים בעמדתם הרשמית.
בחברת צ'יינה רנסנס, צופים להמשך קושי בהתאוששות, כשלפי הנתונים של הכלכלה הסינית ישנה ירידה חדה במערב בדרישה למוצרים שמיוצרים בסין. כמו כן, הנתונים מראים ש-460 אלף עסקים קטנים ובינוניים נסגרו ברבעון הראשון של 2020. מנגדף נפתחו 3.2 מיליון חברות חדשות, ירידה של 29% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כמו כן, ישנה דרישה מטורפת לעבודה. אחת מחברות הקבלן של ענקית הקמעונאות המקוונת, עליבאבא (סימול: BABA) דיווחה כי על 30,000 משרות לאריזה ב-100 מפעלי האריזה שלה ברחבי בסין, היא קיבלה למעלה ממיליון קורות חיים ממועמדים. המשמעות היא שלהרבה סינים אין עבודה והם מחפשים חלופות בנרות.
היחסים עם ארצות הברית לאן?
בשבוע שעבר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, החריף את איומיו כלפי סין ואמר כי הוא שוקל "לנתק את היחסים לגמרי". הסינים הגיבו ואמרו שזו המגמה האמריקאית מאז שסין הפכה למעצמה עולמית. אבל ההשפעה של הגברת המתיחות בין 2 המעצמות הטובות בעולם לא מבשר טובות לשווקים – כמו גם חוסר התגמשות אמריקאית בנוגע ליישום השלב הראשון של הסכם הסחר.
- 5.איש מודיעין 18/05/2020 13:17הגב לתגובה זוהמטרה היא כנראה לערער את יסודות המשטר בסין ולגרום לפד להדפיס טריליונים של דולר כדי לעקוף את הכלכלה של סין. אנשים לא יודעים, אבל ה CIA ערך המון מבצעים חשאיים של התערבות בוטה במשטרים זרים לאורך ההיסטוריה שהביאו למותם של מליוני בני אדם. כן, זאת אמריקה מנהיגת העולם "החופשי"...
- 4.דניאל 18/05/2020 11:21הגב לתגובה זואין מצב שהיד של הסינים לא בחשה בכל עיניין הקורונה, מגדל בבל הסיני קורס, כך הקב"ה מנהל את העולם
- 3.החטא ועונשו .על גב העובדים (ל"ת)מלכה 17/05/2020 17:16הגב לתגובה זו
- 2.משביתי שמחה 17/05/2020 12:03הגב לתגובה זווביזפורטל לא ינסה לפרסם כתבות שליליות? למה לא כתבתם מה הסיבה האמיתית להורדת המדדים בחמישי?
- אופיר 18/05/2020 08:21הגב לתגובה זותן לה קצת שוקולד
- 1.אלון 17/05/2020 10:34הגב לתגובה זוגם כשיש יום של עליות מה לא תעשו למצוא כותרות וכתבות שליליות...
- לך תהמר בקזינו (ל"ת)נועם 17/05/2020 11:36הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
