באפט הפסיד 50 מיליארד דולר, אבל הוא אופטימי - "ננצח את המשבר"
משבר הקורונה פגע גם בברקשייר הת'וואי, חברת ההשקעות של וורן באפט. החברה הפסידה ברבעון הראשון קרוב ל-50 מיליארד דולר. ברבעון המקביל הרוויחה החברה קרוב ל-22 מיליארד דולר. ההפסד נובע מירידת ערך ההשקעות של החברה, בעיקר חברות תעופה ובנקאות.
ברבעון הראשון סבלה ברקשייר מאיבוד ערך משמעותי בחברות הפיננסיות - אמריקן אקספרס, בנק אוף אמריקה, וולס פארגו ובחברות התעופה - אמריקן איירליינס, דלתה ויונייטד איירליינס. מניות חברות התעופה התרסקו שגם ברקשייר מימשה חלק (לא גדול) מהחזקותיה בתחום.
ההפסדים ברבעון הראשון צפויים להתחלף לרווחים - כך לפחות על פי הידוע עד כה. חודש אפריל היה חיובי מאוד בשווקים והחזיר חלק גדול מהירידות החדות. מדדי המניות בארה"ב זינקו בכ-30% מהשפל והם נמצאים 10%-15% מתחת לשיא. עם זאת, חברות התעופה לא יחזרו במהרה לתפקד.
באפט התראיין לאחרונה לתקשורת האמריקאית. להערכתו, הירידה החדה בשווקים ייצרה הזדמנויות (שבינתיים חלקן נעלמו במקביל לעליות בשווקים), והוא נשמע אופטימי גם ביחס למשבר הקורונה. לגישתו אי הוודאות אמנם גדולה, אבל הכלכלה תלמד להתגבר על המשבר ולהתאושש ממנו.
- אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי
- באפט מגייס חוב במטבע היפני - רמז להגדלת פוזיציה במניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל לפרסום הדוחות הכספיים אמר באפט בפגישה וירטואלית עם בעלי המניות של ברקשייר - "אין משהו שיכול לעצור את ארה"ב. הקסם האמריקאי ומכלול היכולות שלנו, תמיד מנצחות וזה יקרה שוב. ננצח את המשבר. הייתי משוכנע בכך במלחמת העולם השנייה, במשבר הטילים בקובה, בפיגועי הטרור ב-2001 ובמשבר הפיננסי".
- 16.האופטימי 03/05/2020 23:13הגב לתגובה זומי שמרוויח הם רק האופטימיים.
- 15.וצפוי לשפוך עודטרילי 03/05/2020 15:37הגב לתגובה זומוכרים את העתיד של הצעירים, אשר יצטרכו לכסות את הבור העצום של האוצר!!! עם נשיא מטורלל שלא היה כמותו , חצי שנה לפני הבחירות צריך להיזהר מאוד בנבואות
- שי 04/05/2020 07:58הגב לתגובה זוהבנק המרכזי ימחוק חובות לממשל (הדפסת כבף בדלת האחורית)
- 14.עמוס 03/05/2020 14:55הגב לתגובה זובאפט אמר שהוא לא מוכר חלק מהמניות. הוא אמר בפירוש שאם הם מחליטים לקנות חברה הם ינסו לקנות כמה שיותר במחיר סביר. ואם הם מחליטים לצמצם את אותה אחזקה אז הם מוכרים את ה-כ-ל (לא חלק). כלומר במקרה של ארבעת חברות התעופה (שאגב היו 4 חברות) הם מימשו את כל האחזקות לא רק חלק.
- 13.לא צריך לרחם עליו !! הכל רק על הנייר! (ל"ת)האמיתי 03/05/2020 10:35הגב לתגובה זו
- 12.מרבה נכסים מרבה דאגו 03/05/2020 09:56הגב לתגובה זובהצלחה
- 11.דני 03/05/2020 09:52הגב לתגובה זואבל גם חברות התעופה שערכן שליש ממה שהיה יתאוששו מתישהו אים יגיע חילוץ פדרלי...
- 10.rubi 03/05/2020 08:50הגב לתגובה זו1. ערך החברה ירד ב 50 מיליארד, אבל זה רק בגלל שבדוחות שלהם כחברת אחזקה , יש ירידת ערך באחזקות, זה בדיוק כמו שניקח את שווי האס אנד פי 500 טרום הירידות ונבדוק בכמה הצתמצם, האם ברקשיר ירדה יותר או פחות, לדעתי פחות וזה בגלל כמות המזומן הלא סחיר בחברה, תפעולית ברקשיר ברווח למרות הכל , ואם היא תמצא לנכון לקנות עוד מניות במחיר זול יותר (אם יהיה) אז הם יעשו יותר מהמדד (תשואת יתר), בינתיים הם מפגרים אחרי המדד,
- 9.ג'יי 03/05/2020 08:01הגב לתגובה זו1. לעולם אל תפסיד כסף 2. לעולם אל תשכח את חוק מספר 1
- 8.תעדכנו שהוא מכר את כל המניות שלו בחברות תעופה (ל"ת)ג'יי 03/05/2020 07:59הגב לתגובה זו
- מכר את כל האחזקות שלו בתעופה (ל"ת)גריזלי 03/05/2020 09:10הגב לתגובה זו
- 7.יהווית 03/05/2020 07:12הגב לתגובה זובאפט לא היה מראה זאת.
- 6.אלון 03/05/2020 03:02הגב לתגובה זותיהיה בטוח שלפני המפולת העמיס שורטים וויקס הרשע מרושע הזה
- לאוניד 03/05/2020 23:28הגב לתגובה זוהוא משקיע ערך לא מהמר
- באפט לא מהמר נגד אמריקה בניגוד לחשיבה שלך... (ל"ת)ג'יי 03/05/2020 08:34הגב לתגובה זו
- 5.עכשיו נראה אותו נשאר במניות שלו בסובלנות כמו שנתן עצות. (ל"ת)SIV 02/05/2020 22:30הגב לתגובה זו
- 4.פרופ' שימהו 02/05/2020 22:15הגב לתגובה זוהוא אמנם המשקיע הגדול בכל הזמנים, אבל הוא צריך היה לתלות את הנעליים מזמן כמו כל כוכב כדורגל. בשנים האחרונות הוא לא פוגע, וכשמראיינים אותו הוא דיי מביך.
- 3.חייב להראות אופטימי שלא יפסיד עוד 50-שיברחו המשקיעים (ל"ת)יוסי 02/05/2020 22:11הגב לתגובה זו
- 2.אם היה לי את הכסף שלו גם אני הייתי אופטימי (ל"ת)צחי 02/05/2020 21:51הגב לתגובה זו
- 1.באפט כבר זקן רוב הסיכויים שלא יספיק לראות את הרווחים (ל"ת)אלין 02/05/2020 20:52הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
