שוורים ודובים וול סטריט
צילום: Istock

"נראה שהעולם מכיל את השפעות וירוס הקורונה והשווקים מגיבים"

ברקע לתיקון החד בשווקים,אסטרטג השווקים הגלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, נדב אופיר טוען כי תוכנית הפד' ותחושת ההכלה של הסיטואציה החדשה צפויים להמשיך לדחוף את השווקים. במקביל, הוא מזהיר מסקטור האנרגיה
ניצן כהן | (16)
נושאים בכתבה וול סטריט

אסטרטג השווקים הגלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים, נדב אופיר, מעריך כי לאורך זמן ועם הרבה סבלנות לא צריך לממש החזקות וסקטור הטכנולוגיה – הוא הנהנה הגדול מהמשבר"

"נראה שהעולם מכיל את השפעות וירוס הקורונה והשווקים מגיבים בהתאם, הם חזרו מהר וחזק מהצפוי". כך אומר לביזפורטל נדב אופיר אסטרטג השווקים הגלובליים בחדר המסחר של בנק הפועלים.

את אופיר פגשתי באמצע חודש מארס, הבהלה מווירוס הקורונה הייתה אז בשיאה והשווקים חטפו. נראה היה שהמשקיעים באותם הימים מכרו הכל ובכל מחיר. אופיר היה אז מהקולות המפוכחים בשוק ונקודת המוצא שלו באותו הריאיון הייתה כי משברים סופם להיגמר והאנושות, נמצאת בכוכב הלכת הזה כדי להישאר.

עוד אמר אופיר אז, כי מי שברח מהשוק באותם הימים, ייקח לו הרבה זמן לחזור לשוק, מה שיקשה עליו להחזיר את כספו שאיבד לא מעט באותם הימים. חזרתי לאופיר, חודש וחצי אחרי אותו הריאיון שהיה מהמפוכחים בבליל התחזיות האפוקלטיפטיות ששוגרו באותם ימים לאוויר.

"דיברנו לפני חודש, ושבוע אחרי זה ארה"ב הגיעה לנקודת השפל. זה הגיע מהר מכפי שציפינו. אף אחד לא ראה את השווקים מתקנים באגרסיביות כזו, ובמקום שיתקנו תוך כמה חודשים, התיקון קרה תוך שבוע ואולי זה אפילו  מהר מידי".

מה הביא לתיקון האגרסיבי הזה?

"המשבר הזה נראה כרגע שהוא בסיטואציה של הכלה, אנשים חוזרים לעבוד ומערכות החינוך חוזרות לעבודה לא רק בישראל אלא גם בעולם. אנשים עובדים המון מהבית וזה היה נתון חיובי. אנשים לא ישבו מול הטלוויזיה וצפו בסרטים אלא באמת עבדו מהבית – וזה נתון משמעותי וחיובי מאוד.

"בארה"ב יש את תוכנית העזרה של הפד, אני לא יודע אם היא הגדולה בהיסטוריה כי אין יותר מידי פרטים שניתן לאמת אותם על תוכנית החילוץ של שנות ה-30' אבל התוכנית הזו היא בוודאי הגדולה במאה השנים האחרונות - 3.2 טריליון דולר. זו תוכנית שפורסמה אחרי סדר פסח שלנו, כלומר בשליש הראשון של אפריל.

קיראו עוד ב"גלובל"

"לא סתם השווקים מתקנים ה-S&P מגרד עליות של 30% מאז ה-23 במארס והסיבה המרכזית לזה היא תוכנית החילוץ של הפד ותחושת ההכלה של הסיטואציה החדשה. כלומר, שהעולם משתלט על הדברים ודבר שלישי וחשוב מאוד, המערכת הבנקאית האמריקאית (הכוונה היא לבנקים הגדולים בארה"ב, נ"כ) הפרישו 27 מיליארד דולר לחובות מסופקים ברבעון הראשון, זה הרבה כסף ומשקף הנחת עבודה שהעולם הולך למיתון אבל הדבר הזה מוכל ומשתקף כרגע בדוחות של הבנקים. והשאלה היא כמה גרוע זה יהיה.

"השוק צופה שאנחנו הולכים למיתון והתשואות בארה"ב ל-10 שנים 0.65%. בריאותית גם בארה"ב גם באירופה ובישראל הדברים נראים בשליטה ואני חייב לסייג את הדברים, אנחנו לא יודעים מה יהיה בגל שני והשלישי של התפרצות הקורונה וזה בהחלט יכול להיות קשה שישנה את המצב".

בו נתעכב על זה רגע, כמה אנחנו תלויים על בלימה בחזרה לשגרה?

"תזכור, אסטרטגיות היציאה נידונות בממשלים ברחבי העולם וגם מיושמות. אז אם ברמה החשובה , הבריאותית אין גל שני ושלישי או גל שני ושלישי קלים אז אנחנו צריכים לדבר על כלכלה וזה יותר מרחב המחייה שלנו. בדוחות הרבעון השני של החברות הגדולות אנחנו נראה השפעה מהותית בשורת ההכנסות של חברה והשאלה כמה זה יהיה נורא. מי שלא מכר את ההחזקה שלו - אז לטווח ארוך ועם הרבה סבלנות - אני לא רואה למה למכור באגרסיביות. בארה"ב אין חשש למחנק אשראי וזו מהות התוכנית של הפד".

בו נדבר קצת על חלוקה פנימית של השווקים

סקטור האנרגיה -"בסקטור הזה האירוע שקרה עם החוזים על הנפט, אני מציע לא להיכנס אליו כי זה אירוע טכני במהותו. אבל הנגזרות שלו הן משמעותיות. הביקוש והצפי לביקוש יורדים בצורה משמעותית וזו הנקודה. הקיצוץ של אופ"ק של 9.7 מיליון חביות ליום, לא מספיק כי גם החוזים ליוני נסחרים נכון לכתיבת שורות אלה ב-10.4 דולר. החוזה היה ב-17 דולר רק ביום שישי שעבר. ההערכה שלנו היא שגם אם יהיה שיפור בביקוש העולמי בגלל החזרה לעבודה היא תהיה מינורית וכדי שנראה נפט בחזרה ברמות גבוהות יותר, ההיצע צריך לרדת וזה כבר דיון פוליטי שאין לנו את הכלים למדוד אותו, להערכתי לא יהיה מנוס מזה".

סקטור תעופה ותיירות -"אנחנו רואים ניצוצות של חברות שמ-1 במאי יחזרו לטוס וזה בסדר. רוצים להתניע את הסקטור הזה גם בישראל, אבל אני חושב שהסקטור ימשיך לדשדש והביקושים יהיו נמוכים. כל אחד צריך לשאול את עצמו אם הוא מוכן לטוס באוגוסט עם הילדים לחו"ל בלי קשר למחיר".

טכנולוגיה -"הסקטורים האלה הם תרבות האונליין שהייתה גם ככה בעלייה וקיבלה בוסט רציני עם הבידוד החברתי. סקטור הטכנולוגיה דווקא ייהנה מהשלכות הקורונה. סביר שהשינויים ביחס הצרכנים ישפרו את התוצאות של חברות הטכנולוגיה לאורך זמן. אנשים צופים יותר בתכני וידאו באון ליין ורואים יותר פרסומות באון ליין וזה מקור ההכנסות של החברות האלה".

החשש הוא מהשוק הריאלי, כלומר מיתון עולמי

"מיתון מוגדר על ידי הכלכלנים כצמיחה שלילית לנפש, קרן המטבע העולמי מגדירה ש-3% היא צמיחה טבעי של אנשים בעולם כלומר צמיחה חיובית של מתחת ל 3% בשני רבעונים רצופים היא מיתון. אנחנו חושבים ששוק העבודה הולך להשתנות משמעותית, גם בישראל וגם בחו"ל ומעבר לפגיעה בשכר הממוצע וזה יפגע גם בצריכה ונראה הידוק של החגורה.

"המשמעות היא שגם בישראל מדברים על עלייה לאחוזי אבטלה דו ספרתיים ובארה"ב מדברים על אבטלה חד ספרתי גבוהה. אנשים כדרך הטבע ייאחזו בכיסאות ולא יחליפו עבודות ומעסיקים לא ימהרו להעלות שכר ולגייס עובדים וההנחה היא שזה יגרום לירידה בשכר הממוצע, וכנגזרת ירידה בצריכה וזה ייקח זמן עד שנראה את השוק העולמי מתאושש".

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    האמיתי 30/04/2020 05:13
    הגב לתגובה זו
    הדבר היחיד שגרם לעליות זה האיומים של טראמפ על פאוול שיפטר את האפס חסר עמוד השידרה שמריץ עכשיו כמו סהרורי את השווקים למפולת הגדולה בהיסטוריה שמגיעה בקרוב
  • 8.
    דירה=קורת גג 29/04/2020 19:40
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • משה 29/04/2020 21:07
    הגב לתגובה זו
    אין לך חיים אחי ?
  • למה פתטי , האם אתה חי במדבר האם אתה לא נושם אוויר (ל"ת)
    מ 30/04/2020 08:21
  • 7.
    כלכליסט 29/04/2020 19:25
    הגב לתגובה זו
    כמעט כולם היו במחירי רצפה וכבר כעת היו מימושים של מאה אחוז . תוך חודשיים מאתיים. מי שמחכה לעוד נפילה יחכה עוד זמן רב. נ.ב דווקא להשקיע בדלקים בארהב עכשיו עוד יש מציאות מומלץ ביותר... תשואה מובטחת .
  • ט 29/04/2020 21:37
    הגב לתגובה זו
    כה קצר חסרות תקדים בהיסטוריה
  • מי מבטיח אתה? סמרטוטון? (ל"ת)
    לכלכליסט 29/04/2020 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הצלף 29/04/2020 19:12
    הגב לתגובה זו
    ומעלימים עיין מהנתוני התמ"ג האבטלה הכלכלה של כל העולם ומההדפסות הבלתי ניגמרות של טראמפ שיביאו לאסון זאת מלכודת דבש שתצא התרופה יתחילו נפילות אז ייפול האסימון כרגע השווקים מריחים את התרופה באה ולא מעניין אותם כלום לא כלכלה ולא שום דבר מעבר
  • 5.
    ישראל 29/04/2020 18:52
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו אין סיבה למסיבה ואני מעדיף לשחק על אש קטנה
  • 4.
    (ל"ת)
    29/04/2020 18:49
    הגב לתגובה זו
  • ממש לא נכון מה שכתבת!! (ל"ת)
    לאנונימי 29/04/2020 19:23
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חברים תזהרו תזהרו תזהרו הקורונה חוגג ויחגוג הרבה ה 29/04/2020 18:49
    הגב לתגובה זו
    חברים תזהרו תזהרו תזהרו הקורונה חוגג ויחגוג הרבה הרבה זמן בעולם נא להיזהר, פשוט האינטרסנטים הכלכליים גורמים לנו להרגיש שהכול בסדר, טעות
  • 2.
    לא נכון 29/04/2020 18:39
    הגב לתגובה זו
    סקטור הנפט האטרקטיבי ביותר
  • 1.
    בן 29/04/2020 18:38
    הגב לתגובה זו
    אין שום הכלה של המשבר. ברגע שתגמר יכולת הקליטה של הפד, כל העסק יתפרק. כבר הוא עמוס ב 2.2 טריליון נכסים בחמישה שבועות
  • דודאברהםandjelכהן 29/04/2020 19:57
    הגב לתגובה זו
    נמניתי על קהל מצדיקי צעדיו , כן , עד לא מכבר , אני מסכים עם דבריך , לחלוטין , הוא כבר פיזר ת'קואליציה ותלה את האופוזיציה , עכשיו מתמסר לענייני הממלכה , נשמע מוכר ?
  • בן 29/04/2020 21:01
    קונים נייר ששווה שקל בעשרה שקלים כי יודעים שהבנק המרכזי יקנה ממך ב 12₪
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.