בארקשיר האת'ווי לא קיבלה בקשות השקעה חדשות מאז תחילת המשבר
צ'ארלי מאנגר, סגן יו"ר קרן ההשקעות הוותיקה בארקשיר הת'אווי, טוען היום כי ההנהלות היום "לא יודעות מה לעשות ולכן הן פשוט לא עושות כלום". בנוסף, מאנגר מציין כי הקרן צפויה להיות שמרנית מבעבר לנוכח הסיטואציה המאתגרת
"כולם פשוט קפואים" אמר הערב צ'ארלי מאנגר, סגן יו"ר קרן ההשקעות הוותיקה בארקשיר הת'אווי לכלי התקשורת האמריקאים. מאז תחילת המשבר בארקשייר לא קיבלה אף לא הצעה אחת להשקיע בכסף במי מהחברות המצויות במשבר, הוסיף מאנגר.
מאנגר נתן לדוגמה את חברות התעופה שנמצאות במשבר ברור והנהלותיהן פשוט לא זזות. "הם לא יודעים מה לעשות ולכן הם פשוט לא עושים כלום" הוסיף.
זמנים של משבר הם הימים הגדולים של מי שמחזיק בכמויות גדולות (ופנויות) של מזומנים. עסקים שנמצאים בדיסטרס וזקוקים למזומנים פונים בד"כ לקרנות השקעה או למשקיעים נזילים ומציעים להם הצעות בעלות ערך ומקבלים מזומנים שמאפשרים להם להחזיר את העסקים שלהם לפסים של צמיחה. "הטלפון אצלנו אפילו לא מצלצל" אמר הערב מאנגר.
למרות הטענה של מאנגר הוא אמר עוד כי בכל מקרה, כל השקעה של בארקשייר היום תהיה שמרנית יותר מבעבר בגלל הסביבה המקרו כלכלית ה"מאתגרת". "אני מניח שבקרוב המצב בו מנהלים לא מבקשים מאיתנו סיוע ישתנה, אבל בכל מקרה אנחנו נהיה שמרניים יותר מבעבר. נבחן כל הצעה לגופה ונקבל החלטות השקעה בהתאם" אמר.
יש לזכור שלא מכבר מימשה בארקשייר החזקות שלה בחברות תעופה שנמצאות היום בדיסטרס משמעותי. ברקשייר ירדה מתחת לרף 10% ההחזקה שמחייבת דיווח בסאוטווסט ודלתא אייר ליינס שנסחרות היום ברמה נמוכה בכ-60% (דלתא) ו-40% (בסאוטווסט) מרמות המחירים של לפני מגבלות התנועה החלות על האנושות.
- אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי
- באפט מגייס חוב במטבע היפני - רמז להגדלת פוזיציה במניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 5.קנו את טבע בבקשה (ל"ת)בן 19/04/2020 12:28הגב לתגובה זו
- 4.סוחר 18/04/2020 18:06הגב לתגובה זואף אחד לא מבקש כסף מבארקשיר הת'אווי כי תמורת הכסף הוא צריך לדלל את החזקותיו בחברה. למה לבעל חברה לדלל החזקות אם הוא יכול לקבל כסף "בחינם" מהפד'
- 3.דירה =קורת גג 18/04/2020 02:30הגב לתגובה זודירה =קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- בן 19/04/2020 12:28הגב לתגובה זולא קשור לתוכן הכתבה.
- תקליט שחוזר על עצמו=פיגור שכלי (ל"ת)???? 18/04/2020 21:41הגב לתגובה זו
- 2.מאנגר גאון השקעות וצנוע (ל"ת)א 18/04/2020 00:09הגב לתגובה זו
- פרט ונמק (ל"ת)מה זה חשוב 18/04/2020 22:50הגב לתגובה זו
- 1.לרון 17/04/2020 23:15הגב לתגובה זושל מאנגר,הנסיך פיליפ מאנגליה המלכה אליזבט שאינה מעבירה הכתר,ואחרים בגילם מדהימה בתכנונם לעתיד "הרחוק"!!כל הכבוד,הלוואי עלי!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
