נטפליקס שלט צפייה בטלוויזיה
צילום: Istock

"מדובר בסערה קשה ביותר עבור תעשיית המדיה המסורתית"

אנליסט המדיה ריץ' גרינפלד, מעריך כי המשבר לא יפסח על אף חברה בתעשייה; כיצד יגיבו חברות הסרטים והכבלים? האם שירותי הסטרימינג באמת מרוויחים מהמשבר?
איתן גרסטנפלד | (5)

ריץ' גרינפלד, אנליסט מדיה ושותף בחברת המחקר LightShed, פרסם בשבועון הפיננסי בארונס את הערכותיו באשר להשפעת משבר הקורונה על סקטור התקשורות והפנאי. לדבריו, המשבר פגע בחברות המדיה המסורתית בצורה קשה, ולא צפוי לפסוח על אף אחת.

המדיה המסורתיות - רדיו, עיתונים וטלוויזיה

"מדובר בסערה קשה ביותר עבור תעשיית המדיה המסורתית, כל מה שיכל להשתבש השתבש. גם ביום שאחרי המשבר, ההתאוששות יכולה לקחת שנים, בעקבות ההשפעות של החולשה הכלכלית". לדבריו, "החזקה בכל דבר שקשור למדיה המסורתית בתקופה הקרובה עשויה להיות כואבת".

"המציאות היא שרוב חברות המדיה המסורתיות, גדולות מספיק כדי לשרוד. וולט דיסני (סימול: DIS) איחדה לתוכה את מרבית פוקס (סימול: FOXA), קומקסט (סימול: CMSCA) מיזגה לתוכה את NBC ועכשיו סקיי, ו-AT&T (סימול: T) עשו זאת עם WarnerMedia ו-DirecTV. לדעתי, הם עומדים לשרוד, ואפילו ישתפרו. מנגד, החברות העצמאיות הטהורות, צפויות להיאבק על חייהן. חברות קטנות כמו Lions Gate Entertainment (סימול: LGF) ו- AMC Networks (סימול: AMCX) יפגעו".

חברות הכבלים והלווין 

על פי גרינפלד גם חברות הכבלים והלווין יפגעו קשות, "בימים כתיקונם, הסיבה הגדולה ביותר לשלם לחברות הכבלים היא ערוצי הספורט, ומשחקי ספורט לא משוחקים כיום. כמו כן, לטלוויזיה נגמר התוכן החדש, מכיוון שמנועי הייצור שלהם כבויים. לפרוטוקול, אני לא מאמין שתהיה עונת סתיו בטלוויזיה לראשונה אי פעם. יתכנו כמה תכניות ריאליטי שיספיקו לעלות, אבל לא יהיו סדרות עלילתיות בכלל. זה ייפגע לחברות ברייטינג וכתוצאה מכך בכמות הפרסומות".

הקש שישבור את תעשיית הקולנוע

"בהנחה שהעולם יפתח מחדש מתישהו במהלך הקיץ, סביר להניח שאנשים לא ירצו ללכת לקולנוע עמוס, עם 200 מושבים, בהם יושבים אנשים צמודים אחד לשני. ככל הנראה זה גם לא יהיה מקובל חברתית. אולפני הקולנוע ידרשו לעשות צעדים דרסטיים ולחשוב מחדש על המודל העסקי שלהם. בין אם זה אומר למכור סרטים במחיר של 20 דולר ישירות לבית הלקוח, ובין אם זה אומר להעביר את התכנים לסטרימינג דוגמת נטפליקס".

"אולמות קולנוע, יפגעו וחלקם כנראה יכנסו לשלבים של פשיטת רגל במהלך השנים הקרובות. זה תהליך שהתחיל כבר לפני שנים אך זה עשוי להיות הקש ששבר את גב הגמל".

פארקי השעשועים - פגיעה לאורך זמן

"ביום ממוצע 155 אלף איש נוסעים לדיסני וורלד, התורים לאטרקציות של דיסני נמשכים שעה עד שעתיים. איך יתקיימו מצעדים, ואיך ייסעו ברכבת הרים, אם אי אפשר לעמוד ליד זרים? איך יפעילו קווים בתוך הפארק, אם לא אמורים לשבת ליד זרים? כל אלה יקשו מאד על הענף, ונראה כי יפגעו בו לאורך די הרבה זמן".

קיראו עוד ב"גלובל"

המרוויחה - נטפליקס

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דירה=קורת גג 15/04/2020 17:54
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 4.
    איתמר 15/04/2020 14:10
    הגב לתגובה זו
    עזבו את נטפליקס, זה too obvious איתה. תסתכלו על ROKU, שמשמשת בתור ה-OS של שירותי הסטרימינג בכללותם!
  • 3.
    אריה 15/04/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    בדוחות הקרובים ייראו את הגידול ברווחים כתוצאה מהמשבר
  • 2.
    יורם 15/04/2020 11:00
    הגב לתגובה זו
    הניתוח נכון אבל רק במידה וחיינו ישתנו מעתה והלאה שנים קדימה , לדעתי משבר הקורונה יסתיים תוך מ"ס לא רב של חודשים והחיים יחזרו למסלולם , בתי קולנוע , מגרשי כדורגל וקאנטרי קלאבים יפתחו שעריהם מחדש והחברות יחזרו לרווחי העבר
  • 1.
    נח 15/04/2020 10:56
    הגב לתגובה זו
    בפרק שעשועים המיועד לילדים, נוער והורים צעירים לא יהיה מסוכן, בטח אם יהיה חיסון. רק מבוגרים יצטרכו להזהר מהם.בתי קולנוע, מסעדות, מזנונים, פאבים למבוגרים בלבד
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.