“אירופה תצא מהקורונה - אבל לא מהמשבר שהיתה בו לפני כן"
הקורונה תפס את רוב האנשים, העסקים, הכלכלות וגם המדינות בעולם, פשוט לא מוכנים. האפקטים שלו הפתיעו אפילו את אלה שחשבו שראו הכול. זה אומר לא מעט. אבל זה בעיקר אומר שאנחנו צריכים להיות צנועים יותר ביחס לתחזיות שלנו על המציאות. הרי בסוף, זה לא משנה כמה ידע צברתם או לכמה מידע אתם חשופים, כל ניתוח של המציאות נעשה מנקודת מבט מסוימת - בין אם היא מגיעה מזווית אישית ובין אם ישנה הכוונה מערכתית.
כי בואו נאמר את האמת, אם לפני 3 חודשים היינו אומרים שבאיטליה יהיו 100 אלף נדבקים וקרוב ל-11 אלף מתים - נכון לכתיבת שורות אלה - מישהו היה מאמין? 11% תמותה וקרוב לשליש מהמתים ממגפה שבקושי שמענו עליה. מישהו היה מאמין שזה יקרה לארצות הברית, שם מעריכים שבין 100 ל-200 אלף אנשים ימותו?
כרגע, לפי התמונה שמצייר אנדריאס ברוקנר, אסטרטג שוק המניות האירופאי הראשי של בנק אוף אמריקה מריל לינץ' (סימול: BOA), אירופה צפויה לבצע ריבאונד ברבעון השלישי, אבל שהיא כנראה לא תבצע זינוק שיאפשר לה להתגבר גם על המשבר שהייתה נתונה בו לפני כן.
באחרונה פרסם מכתב למשקיעים, שבו כתב כי הוא צופה ירידה במדד ה-PMI האירופאי לרמה של 35 באפריל, אבל אז יהיה ריבאונד ל-60 ברבעון השלישי. בתחום הצמיחה בגוש האירו, הוא צופה שהתמ"ג של הגוש ירד ב-6.7% ברבעון הראשון וב-7.2% ברבעון השני. ברבעון השלישי נראה קפיצה חיובית של 8.7%. לטענתו, זה מרמז על סיכון לירידה נוספת של 10% בטווח הקצר ב-Stoxx 600 אבל אפסייד של 40% מהמיקום הנוכחי עד ספטמבר, מה שהופך את התחזית הכללית לחיובית לשוק.
- "משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"
- בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות - אלה ההשקעות שיספקו לכם תשואה עודפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
PMI הוא מדד של מנהלי רכש גדולים בכל משק, שמעיד על צבר הזמנות עתידיות של בגוון תעשיות. כאשר המדד עומד על 50 נקודות ומעלה הוא מעיד על צמיחה. פחות מ-50, הוא מעיד על נסיגה כלכלית.
אנדריאס ברוקנר, אסטרטג אקוויטי שווקים אירופאים
בבנק אוף אמריקה מריל לינץ
"אנחנו בשוק סנטימנטלי ולא צפוי"
לפני תפקיד הנוכחי, ברוקנר היה במשך 4 שנים בתפקיד זהה בדויטשה בנק. בקיץ האחרון, כשהבנק החל להראות סימני קריסה, עבר יחד עם כל הצוות של האקוויטי לבנק אוף אמריקה. הוא גרמני שיושב בלונדון. טון דיבורו רגוע והוא מקבל את השינויים המהותיים שעוברים על כולנו כצו השעה שצריך לקבל כדי להמשיך הלאה. אבל גם הוא מודה שהופתע מהעוצמה של האירועים ושכל תחזית צריכה להילקח ממקום של ענווה.
מה אתה רואה בשווקים?
"יש הרבה מסחר מבוסס סנטימנט שהוא בלתי צפוי. בשיחה עם לקוחות, אמרתי להם שהניסיון לצפות את השוק בנקודת הזמן הזו קשה מאוד, כי קשה מאוד לתת הערכה מדויקת של הסיכון. האפשרויות שיכולות להתפתח מעצירת הכלכלות הן אינסופיות. השאלה, בסוף, היא כמה זמן ישפיע הנגיף ברמה הגלובלית".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מה אתה רואה מתפתח בחודשים הקרובים?
"בגלל שראינו גם מה קרה בסין, עכשיו יש יותר ידע איך להתמודד עם הנגיף באירופה. המפתח לטיעון שלנו הוא שכנראה שנתחיל לראות את ההתחלה של הורדת אמצעי הסגר בתחילת מאי וזה מאפשר לנו להסיק שההאטה הכלכלית הנוכחית תהיה זמנית ואפשר לחזור לצמיחה כבר ב-Q3. אנחנו עוקבים באדיקות אחרי מדדי ה-PMI האירופאיים שכרגע נמצאים בשפל חסר קדים.
"לדעתי המצב יהיה גרוע לפני שיהיה יותר טוב, בגלל האיטיות של התגובה של הרשויות להחלת אמצעים למיגור המגפה. ה-PMI ירד לרמה שלא חשבנו שאפשרית, זה אבסורד. ההאטה הייתה חדה יותר ממה שצפינו ובהקשר הזה צריך לראות גם איך הרשויות יתמודדו עם המשבר, כדי לראות מתי נצא ממנו".
יש סיכוי שהמשבר יימשך יותר זמן?
"תראה תמיד יש סיכוי. יש סכנה של הדבקה מחדש, אבל גם אז, מדינות כבר יותר מוכנות להתמודדות והנזקים יהיו קטנים יותר להערכתי"
אירופה וארה"ב זה לא סין
את מרבית ההשוואות שעורך ברוקנר הוא עושה ביחס למה שראינו בהתפתחות המחלה בסין והתמודדות של הרשויות שם ובמדינות מזרח אסייתיות אחרות. העניין הוא שהמשטר הסיני, בשל האופי שלו, יכול היה לבצע פעולות החלטיות וחדות כדי למגר את המגפה. אירופה וארצות הברית זה לא סין. היכולת לבצע פעולות שגם משפיעות על הפרטיות, בהחלט פוגעת באפשרות להילחם במגפה. זה גם אחד הנושאים שעליו הוא מדבר, שרלוונטיים מאוד לארץ, הוא מידת הפרטיות שאנשים מוכנים להקריב כדי להילחם במחלה.
איך אתה רואה את ההתערבות של ממשלות בעולם?
"אנחנו רואים את העליות החדות ביותר מאז 2008. זה אומר שהמהלכים של הממשל האמריקאי בינתיים עוזרים ונותנים רושם שאפשר להשתלט על האש. דבר נוסף הוא מרווחי האשראי שנפתחו ל-1,000 נקודות בסיס, זה נתן חמצן. אנחנו רואים התערבות ברמה שלא ראינו בעבר וזה יוצר אצלי אופטימיות".
לאיחוד היו המון אתגרים לפני המשבר, אתה חושב שהם יצאו מזה?
"אני לא חושב שהאיחוד האירופאי יצא חזק יותר מהמשבר. היציאה מהמשבר הנוכחי יאפשר התאוששות מסוימת, אבל צריך יותר. צריך שיהיה זרימה של כסף שיענה על הדרישה. נקודה נוספת, זה אם יצליחו לשמור על אג"ח ממשלתי נמוך, זה יעזור. צריך הליקופטר של כסף. אבל כל ריבאונד בשלב היה מכני.
"נהיה יותר חכמים בינואר, כי אז יראה אם אנחנו נכנסים לסייקל ארוך. יש יותר מדי משתנים כדי לדעת איך זה ישפיע על שוק המניות בינתיים. אני מעריך שבאירופה ינסו להימנע ממדיניות צנע, כי גם אם ינסו, זה לא בטוח יעזור כי יש הרבה ממשלות פופליסטיות שלא יאפשרו את זה."
אז מה צריך לעשות?
"באירופה צריכים ללמוד ממה שנעשה ביפן, שם הבנק המרכזי קנה את האג"ח הממשלתי ושמר על תשואות נמוכות, ככה דאגו להמשך המסחר במינימום נזקים".
האם אפשר לצפות ששינוי בשרשרת הייצור העולמי, יעזור לריבאונד?
"הווירוס האיץ את תהליך המעבר מגלובליזציה ללוקליזציה. אנחנו בהחלט רואים מעבר לייצור לוקאלי. לדעתי יש הרבה סיכונים בהתכנסות הזו ובמעבר לייצור מקומי ובהשפעה שתהיה לו על הכלכלה הגלובלית".
איפה נמצא השוק האירופי?
"יש הרבה שמות שהם באנדר פרפורמנס, ושוב, אם אפשר להשוות בין המשבר בסין לאירופה, נראה שמבחינת נקודת זמן הגענו ל-PMI הנמוך ביותר מאז שהמשבר החל באירופה באמצע פברואר, אנחנו כרגע צופים בשוק שעובד באנדר של 12%, אבל יש לו פוטנציאל של זינוק לעלייה של בין 10%-15% עד ספטמבר.
האם יש נקודה שבה לדעתך כדאי להתחיל לתזמן את השוק?
- 6.דירה=קורת גג 15/04/2020 06:36הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 5.י 31/03/2020 19:43הגב לתגובה זועוד חצי שנה יגידו ...שאף אחד לא האמין שימותו מעל 15מליון בעולם...סתם מקשקשים
- 4.דרדסבא 31/03/2020 09:46הגב לתגובה זואין שום דבר חדש בדברים. הניחוש שלי טוב כמו שלו. בחור טוב שלקח חומר טוב... כל בוגר 8 שנות לימוד יכול.
- 3.לילי 31/03/2020 09:36הגב לתגובה זוסביר להניח כי משבר הקורונה יקטין את קצבאות ביטוח לאומי לקשישים , ויקטין את הוצאות הרפואיות בטווח הארוך . מדובר ב 5% אחוז מכלל האוכלוסייה .
- 2.אבי 31/03/2020 08:51הגב לתגובה זוהלכו להפגין עם כל הגיפים שלהם והבמוו והמרצדס עצמאים למה שיתנו לכם כסף ? אתם חזירים עשיתם הפגנה וראינו כולם עם אילו כלי רכב באתם להפגנה שלכם ממש מסכנים כל אחד שם עם לקסוס או גיפ או במוו
- 1.גל 31/03/2020 08:13הגב לתגובה זואיזה ערך יש לתחזית כלכלית אם המומחים למגיפות לא יודעים איך תתקדם הקורונה?
- זה כל מה שיש בחוסר ודאות (ל"ת)ארז 31/03/2020 08:50הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
