סוחר
צילום: istock

הפד' מציג: חילוץ תמורת איסור על ביצוע רכישות חוזרות וחלוקת דיבידנד

הכלים החדשים שהציג הפד' צפויים להקל משמעותית על גיוס ההון של החברות בתקופה הקרובה אך במקביל מעוררים ביקורת רבה בעקבות ההתנהלות החברות בשנים האחרונות. הבנק מנסה להתמודד עם ביקורת זו ע"י הצבה של תנאים, האם זה מספיק בשביל הציבור?
עמית נעם טל | (6)

נראה כי יש הסכמה כללית בשווקים כי אחד הגורמים העיקריים שדחפו את מחירי מניות החברות בשנים האחרונות הוא הרכישות החוזרות (BUYBACK) שביצעו החברות עצמן. החברות בעצם קונות את המניות של עצמן והביקושים האלו יוצרים עליות מחירים לצד שיפור ברווח למניה (הרווח מחולק על פני פחות מניות). רווח למניה גבוה משמעו מכפיל רווח נמוך, ואז שוב - יש ביקושים למניה. בחודש האחרון הבועה הזו התפוצצה, כאשר חברות רבות שפיזרו סכומי כסף אדירים על רכישות אלו מבקשות כעת חילוץ מהממשל האמריקני ומהפד'.

הדוגמה הטובה ביותר לאירועים אלו היא חברת בואינג (סימול:BA) שרכשה במהלך השנים האחרונות מניות בהיקף של 43.3 מיליארד דולר וביקשה בשבוע שעבר חבילת חילוץ מממשל האמריקני בהיקף של 60 מיליארד דולר. דוגמה נוספת היא חברות התעופה, שהשתמשו בעשור האחרון ב-96% מתזרים המזומנים שלהן לטובת רכישות חוזרות של מניות (לכתבה המלאה).

הפד' מספק היום "חילוץ" לחברות רבות, כאשר הודיע על השקה של מספר תוכניות שצפויות לספק תמיכה לשוק האג"ח (לכתבה המלאה). בבנק מציינים כי תוכניות אלו צפויות לעזור לחברות למנוע פשיטות רגל של החברות בתקופה הקרובה ויאפשרו לחברות להתרומם מאוחר יותר.

בפד' מציבים כעת תנאי חשוב: כל חברה שתבקש להשתמש בכלים החדשים של הפד' תיהיה מוגבלת ביכולתה לחלק דיבידנדים או לבצע רכישות חוזרות (BUYBACK). בפד' לא פירטו לכמה זמן ההגבלות יוטלו.

נציין כי סוגיית הרכישות החוזרות שביצעו החברות בשנים האחרונות נמצאת כעת במוקד העניינים בארה"ב. בסופ"ש האחרון טען הנשיא טראמפ כי הוא בעד השקת תוכנית תמריצים מאסיבית לחברות, אך ציין כי הוא תומך באיסור על רכישות חוזרות של מניות "אני לא רציתי רכישות חוזרות, אני לא אהבתי אותן מההתחלה" טען הנשיא טראמפ.

בהסתכלות רחבה יותר, להחלטות בימים הקרובים סביב סוגייה זו צפויות להיות השלכות ארוכות טווח. חלק משמעותי מהפער הגדול בביצועים של המדדים בארה"ב אל מול שאר העולם בעשור האחרון נובע מהגידול המשמעותי במספר הרכישות החוזרות בארה"ב אל מול שאר העולם. 

מדדי ארה"ב מול אירופה: חלק מהפער נובע מסכומי הרכישות החוזרות ב-2 השווקים

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    דירה=קורת גג 23/03/2020 21:43
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 3.
    כל עוד המשק ללא פעילות לא יעזרו כל מאמצי הפד נקודה . (ל"ת)
    אריאל 23/03/2020 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שוק יורד 23/03/2020 18:13
    הגב לתגובה זו
    עמית הוא הכתב המקצועי ביותר בשוק ההון בכל האתרים הכלכליים. היחיד שמבין מה זה שוק ההון לעומק והצביע על המפולת לפני שהתחילה. כל הכבוד
  • רון 23/03/2020 19:51
    הגב לתגובה זו
    המפולת יקירי, אף אחד לא יכול היה לחזות שיגיע וירוס קורונה
  • 1.
    רק מעמיק את המשבר (ל"ת)
    רמיר 23/03/2020 16:55
    הגב לתגובה זו
  • מי (ל"ת)
    חיה 24/03/2020 06:25
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה חוזים

השווקים ממשיכים את ראלי סוף השנה במסחר דל יחסית, כשברקע אופטימיות לגבי הצמיחה הכלכלית בארצות הברית עם ציפייה לשיפור ברווחיות החברות ב-2026. במקביל, הדולר נמצא ברמות נמוכות יחסית מול סל המטבעות, מה שתומך בסחורות ובמיוחד במתכות יקרות. 

מדד מניות עולמי של MSCI עלה קלות במסחר באסיה ונמצא בדרך ליום שביעי רצוף של עליות עם עלייה של כ0.3%. חלק מהשווקים באסיה, כולל אוסטרליה והונג קונג, סגורים לרגל החגים. במילים אחרות, מדובר בראלי שמתרחש במסחר דליל.

בשוק האג"ח האמריקאי התשואה ל-10 שנים עלתה בכ-2 נקודות בסיס לכ-4.15%. התזוזה הקטנה הזו משקפת את המתיחות שהשוק מתמודד איתה בתקופה האחרונה: נתוני צמיחה חזקים מהצפוי בארצות הברית מקטינים את ההימורים על הורדות ריבית מהירות בתחילת השנה. יותר צמיחה פירושה פחות לחץ מיידי על הפד להקל, גם אם האינפלציה מתמתנת בהדרגה. 

מדד הפחד של וול סטריט, VIX, ירד לרמה הנמוכה ביותר השנה, איתות לכך שהמשקיעים מוכנים לקחת סיכון. עם זאת, רמות תנודתיות נמוכות מאוד לעיתים מעידות גם על שאננות מוגזמת, במיוחד כשהשוק נשען על נרטיב אחד מרכזי.

תופעת ראלי סנטה קלאוס: מציאות או אשליה?

חלק גדול מהאופטימיות נשען על תופעת ראלי סנטה קלאוס - תקופה של סוף השנה והימים הראשונים של השנה החדשה שבה קיימת נטייה לעליות בשוקי המניות. נראה שהמשקיעים מנסים למשוך את המדדים לעוד שיאים, גם אם ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית ותוואי הריבית של הפד כבר אינם מתקבלים כמובנים מאליהם. בחלק מהחודש נשמעו חששות לגבי התמחור הגבוה של מניות טכנולוגיה, כולל מניות שמזוהות עם גל הבינה המלאכותית, אך כעת השוק חוזר להתמקד בתחזיות לרווחיות ב-2026. מדובר ב"סיבוב" קלאסי של השוק: פחות דיון על כמה המניות יקרות, יותר דיון על האם החברות יספקו צמיחה שמצדיקה את המחיר. במצב שבו הציפיות גבוהות, גם עונת דוחות כספיים טובה אך לא מצוינת עלולה להיתפס כאכזבה.