בסין אישרו את פאווילאוויר; אופטימיות גם ביפן ובארצות הברית
בעוד רשות החדשנות פרסמה קול קורא הבוקר לחברות טכנולוגיה ישראליות, להבאת מערכות שיסייעו למשרדי הממשלה להתמודד עם האפקטים של משבר הקורונה, בעולם - וגם בישראל - נמשך המרוץ אחר מציאת תרופה וטיפולים שיסייעו להתמודד עם המגפה.
מהר, מהר, הזדרזו חברות הטכנולוגיה והסטארט-אפים בתחום הרפואה, הדאטה והחיבוריות מרחוק - שכל אלה וודאי יקבלו בוסט בסיום המשבר הנוכחי - הנה הזדמנות עסקית שלא בטוח שתחזור במהרה בשוק הדובי הזה.
מה שבפועל קורה היום במרבית מכוני המחקר וחברות התרופות שנמצאים במרוץ, הוא ניסיון לדחוס ריצת מרתון לריצת 100 מטר. כי לרוב לוקח שנים לפתח תרופות ולהשיג את האישורים הנדרשים, זאת לאחר 3.5 סבבי ניסיונות על בני אדם ולפעמים גם ניסויים על בעלי חיים לפני כן.
בעיקרון אנחנו מדברים על מצב רגיל. נורמלי. אז זהו, שאנחנו במצב לא נורמלי. במקרה הנוכחי, כל תרופה שהיא בעלת סבירות שתעזור לבלום את ההתפרצות - תקבל אישור מואץ. כל שכן, אנחנו כבר רואים מדינות כמו סין וארצות הברית, שנותנות טיפולים לחולי הווירוס על בסיס תרופות ניסיוניות.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלוש דרכים להגיע לפיתרון
כעיקרון, ישנן שלוש גישות למציאת טיפול למחלות ויראליות כמו וירוס הקורונה. הראשונה, היא שימוש בתרופות קיימות, שפותחו להילחם במחלות אחרות. לפעמים, הזהב מתחבא במקומות שבהם לא חשבת שתמצא. לשחקניות שווה לבדוק.
כזו היא רמדזוויר (Remdesivir) של גיליאד (סימול: GILD), שעכשיו מבוצעים בה 5 ניסויים קליניים וממשלת ארצות הברית טוענת שהיא מסייעת לחולי הקורונה. הבעיה עם התרופה הזו, היא שבעבר היא אמנם הצליחה להילחם בזן מסוים של וירוס הקורונה, אבל התרופה שכבה קרוב לעשור בקרח. עכשיו היא מקבלת הזדמנות שנייה.
ביפן, אומרים שתרופת אלווסקו, סטרואיד שבו משתמשים לטיפול באסתמה, מראה פוטנציאל, לאחר שהתרופה הצליחה לשפר את מצבם של 3 מטופלים, אחת שוחררה כעבור 8 ימים בריאה לחלוטין.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
סין אישרה את פאווילוויור, רגנרון בדרך לקוקטייל
השיטה השנייה היא יצירת מעכבי התפתחות לנגיף, שמאפשר לגוף לדחות את המחלה, עד שיגיע חיסון אפקטיבי אמיתי. זה לא פיתרון אידיאלי, אבל הוא מאפשר להפוך את הנגיף לפחות מדבק ופחות קטלני. טיפול שכזה, אם יתברר כיעיל יחזיר את הביטחון לשווקים.
פווילאוויר (Favilavir) שמיוצרת על ידי... חברת "חיסון פארמה" - נשבע שזה השם הסיני - שהיא חברה סינית לייצור תרופות גנריות. התרופה בינתיים תשווק תחת המותג 'אביגן' ואושרה הלילה על ידי משרד הבריאות הסיני לטיפול בהתפשטות המחלה.
התרופה גם כן נמצאת בניסויים קליניים, אך השלטונות הסיניים ניסו את התרופה על 70 חולים וגילו שהיא יכולה לסייע למנוע את ההתפשטות; כלומר זה לא בטוח, הסינים הותירו סייג - אבל בעיקרון אלו חדשות טובות. כמו כן, דווח בתקשורת הסינית כי לתרופה יש תופעות לוואי. לא ברור כרגע מהן.
לדיווח הייתה השפעה מיידית על חברת האחזקות פוג'יפילם, שמייצרת את פווילאוויר כחלק מהתרופה שלה לשפעת ומשווקת של אביגן. המניה קפצה במסחר בטוקיו ב-15.4%, השיא היומי המותר ולכן המסחר במנייתה הופסק. ליפן, אגב, יש 2 מיליון מנות של פווילאוויר מוכנות.
גם חברת רגנרון פארמה (סימול: REGN) הודיעה אתמול על פריצת דרך בפיתוח תרופה, לאחר שזיהתה מאות מעכבי התפתחות לווירוס, שאותם היא מתעדת להכניס לקוקטייל. יום לפני כן, הודיעה החברה כי התרופה קבזארה (Kevzara), שפותחה כדי לטפל בדלקת פרקים, יכולה לעזור בטיפול בדלקת הריאות ולמנוע מהחולים שימוש במכשירי חמצן.
ישראל הולכת על חיסון
הדרך השלישית, והכי אפקטיבית להתמודד עם המחלה היא יצירת חיסון אפקטיבי. בטווח הארוך, זה הפיתרון האידיאלי. כך היה עם הפוליו והשפעת ועוד אינספור מחלות אחרות, שפעם היו מתים מהן על ימין ועל שמאל.
- 10.לרון 19/03/2020 09:21הגב לתגובה זושתעבוד קצת תאומץ,אך בינתיים הוירוס הקורונלי הנוכחי ייעלם....
- 9.מוטי 19/03/2020 08:23הגב לתגובה זוקיבלה אישור משרד הבריאות לטיפולי חמלה בחולים קשים. מדובר בהזרקת תאי גזע המופקים משליה. בסין נעשו נסיונות דומים בתאי גזע מדם טבורי
- 8.כמה שבועות השאלה כמה ימותו בדרך על מה האופטימיות (ל"ת)מתי מבני ברק 19/03/2020 08:02הגב לתגובה זו
- 7.יוסי 19/03/2020 07:23הגב לתגובה זוזה יהיה הבל הבלים הירידות האלו והשוק יהיה גבוה פי כמה וכמה
- 6.באווירה אופטימית הדאו צנח רק 7% ולא 10% (ל"ת)כתב על סמים 18/03/2020 22:26הגב לתגובה זו
- 5.כן, ארז, "אופטימיות" - ה-דאו מתרסק מעל 9% (ל"ת)ארז כתב ה-לונג 18/03/2020 19:49הגב לתגובה זו
- 4.רואים את האדום הבוהק 10%, 13% נפילות.. אופטימיים (ל"ת)כתב מפגר! 18/03/2020 19:14הגב לתגובה זו
- 3.לקחת ספירט ומשכך כאבים (ל"ת)טומי 18/03/2020 18:03הגב לתגובה זו
- 2.כתב לוביסט מטורלל 18/03/2020 16:32הגב לתגובה זושיקוי סיני מסורתי ...חחח במקום לנסות להחיות את השוק מוטב שתמליץ לקוראים להצטייד באופציות PUT ולהפטר מהמניות.
- 1.לילי 18/03/2020 15:34הגב לתגובה זוכל התרופות שהוזכרו מבוססות על 3 התרופות הבאות : אקמול, אספירין, ואנטיביוטיקה רחבת טווח . תרופה אנטי דלקטית אספרין ותרופה מומלצת להורדת חום . אפשר להוסיף אנטיביוטיקה רחבת טווח .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
