בנק אוף אמריקה
צילום: istock

"יש להימנע מחשיפה לסקטור הבנקאות בארה"ב"

מניית בנק אוף אמריקה משלימה ירידה של 40% בחודש; מניית ג'יי פי מורגן ירדה ב-34% באותה תקופה. למרות התנודה החדה, חלק מהאנליסטים בשוק טוענים כי הסקטור צפוי לספוג כעת פגיעה נוספת לנוכח החשיפה לסקטור האנרגיה
עמית נעם טל | (3)

הצניחה במחיר הנפט בתקופה האחרונה השפיעה בצורה משמעותית על החברות בסקטור, עם צניחה בשערי המניות וזינוק חד בעלויות המימון. כעת, המשקיעים מחפשים  מי צפוי להיות הבא בשרשרת שייפגע מהאירועים האחרונים?

התשובה לכך עשויה להיות סקטור הבנקאות, שבולט היום עם ירידות חדות במיוחד. "ירידה חדה במחירי הנפט תביא לפגיעה בתעשיית שכבר נמצאת בסיכון. יש להימנע כל הבנקים הגדולים כולל בנק אוף אמריקה, סיטי גרופ, ג'יי פי מורגן וולס פארגו. הם המלווים הגדולים ביותר לחברות האנרגיה והם עומדים כעת בפני בעיה גדולה", כך טוען היום דיק בוב, אנליסט ב-Odeon Capital.

במקביל, במורגן סטנלי מפרסמים היום סקירה בנוגע לחשיפה של הבנקים לסקטור, כאשר הם מעריכים כי הבנקים יצטרכו כעת להגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי. ע"פ הסקירה, סיטי בנק הוא הבנק הגדול שחשוף בצורה הגדולה ביותר לסקטור עם הלוואות בהיקף של 22.4 מיליארד דולר בסוף הרבעון האחרון, כ-3% מתיק ההלוואות. בנק אוף אמריקה וג'יי פי מורגן נמצאים מתחתיו עם חשיפה של 16.4-16.6 מיליארד דולר.  

החשיפה של הבנקים הגדולים בארה"ב לסקטור האנרגיה. קרדיט: מורגן סטנלי

בהסתכלות רחבה יותר על הסקטור, בי.או.קי (סימול:BOFK) הוא הבנק עם החשיפה הגדולה ביותר – כאשר יותר מ-18% מתיק האשראי שלו מיוחס לסקטור. מניית הבנק יורדת כעת בתגובה לאירועים ב-22%. קאלן פרוסט באנקר (סימול:CFR) נמצא אחריו עם חשיפה של קצץ יותר מ-10%. מניית החברה מגיבה הערב בירידה של 19%. 

דירוג החשיפה של הבנקים בארה"ב לסקטור האנרגיה. קרדיט: מורגן סטנלי

נציין כי ברבעונים האחרונים הודיעו הבנקים בארה"ב על הורדה של החשיפה לסקטור האנרגיה, מהחשש לאירועים כמו היום. עם זאת, נראה שהחשיפה שלהם עדיין גדולה. האירועים ביומיים האחרונים מגיעים בתקופה בעייתית עבור הבנקים בארה"ב, כאשר הורדת הריבית האחרונה והצפי לפעולות דומות בתקופה הקרובה צפוי לגרום להם להפסדי עתק. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הצפי לפגיעה בתוצאות הכספים כבר משפיעה על מניות הבנקים, כאשר הן חזרו להיסחר ברמות של דצמבר ה2018. מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) משלימה היום ירידה של 40% מהשיא שקבע בתחילת פברואר האחרון. ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) משלים צניחה של 34% מהשיא. מניית גולדמן זאקס (סימול:GS)  ירדה בחודש האחרון ב-31%. תעודת הסל העוקבת אחר הבנקים האזוריים בארה"ב (סימול:KRE) מאבדת היום 13% ומשלימה צניחה של 42 מהשיא שקבעה בתחילת 2018. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מחזיק 09/03/2020 21:20
    הגב לתגובה זו
    בירידה של 52%. עניין של זמן מועט עד שהנםט יזנק ממחירי השפל של 20 שנה
  • מקווה ששמת סכום כסף שאתה מוכן להפסיד (ל"ת)
    אופטימי 09/03/2020 21:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    א.ש 09/03/2020 19:35
    הגב לתגובה זו
    עם תחילת המשבר ברחתי עם הפסד של כ 4% וזה היה המזל שלי. הלוואי ואדע מתי לחזור
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".