רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI
צילום: יח"צ

רפי גוזלן: "מלחמת הנפט מקרבת את העולם צעד נוסף בדרך למיתון"

"משבר הנפט מסוף השבוע האחרון סיפק זעזוע נוסף לעולם שברירי ממילא", כך לדברי הכלכלן הראשי של IBI. "צניחת הנפט מציבה סיכון גבוה למיתון בקרב יצרניות הנפט וכן לקריסה של חברות בתעשיית הפצלים האמריקאית"
ערן סוקול | (5)

"מלחמת הנפט מקרבת את העולם צעד נוסף בדרך למיתון", כך מעריך רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI. לדבריו, משבר הנפט מסוף השבוע האחרון סיפק זעזוע נוסף לעולם שברירי ממילא וצניחת מחיר הנפט מציבה סיכון גבוה למיתון בקרב יצרניות הנפט וכן לקריסה של חברות בתעשיית הפצלים האמריקאית.

"ההתפשטות המואצת של נגיף הקורונה מחוץ לסין הובילה במהלך השבועיים האחרונים את השווקים לבצע הערכת מצב מחודשת, תוך הפנמה כי הנגיף אינו משקף בעיה אזורית אלא גלובלית", כותב גוזלן בסקירתו השבועית.

בעוד הנתונים היוצאים מסין משקפים ירידה ניכרת במספר הנדבקים החדשים, הרי שבשאר העולם מספר הנדבקים עלה בשיעור ניכר מכ-200 בלבד בתחילת פברואר לכ-26 אלף כיום, וסביר כי מספרים אלו ימשיכו להתעדכן באופן מהיר כלפי מעלה.

המדינה המערבית הבולטת במספר הנדבקים היא איטליה שבה ננקטו בימים האחרונים צעדים חריגים, אך לדברי גוזלן החשש הגובר הוא לאופן התפשטות הנגיף בארה"ב, שצפוי לאתגר את מבנה מערכת הבריאות ושוק העבודה.

חצי שנה קשה במקרה הטוב, אולי אפילו מיתון 

לפיכך, כותב גוזלן, "אם עד לפני מספר שבועות ההערכה הרווחת הייתה לפגיעה זמנית בצמיחה העולמית והתאוששות במהלך הרבעון השני אל תוך המחצית השנייה של השנה, הרי שכיום ההערכות הולכות ונהיות שמרניות יותר ונעות בין האטה במחצית הראשונה והתאוששות הדרגתית בשנייה לבין גלישה למיתון". 

הערכת המצב המחודשת באה עד כה לידי ביטוי בירידה חדה בשיעור דו ספרתי במרבית שוקי המניות בעולם, בעלייה חדה בתנודתיות ובירידת תשואות חדה באיגרות החוב הממשלתיות, המהוות חוף מבטחים, כאשר ירידה זו נתמכה גם בהפחתות ריבית מצד בנקים מרכזיים בעולם.

לדברי גוזלן, "אם עד לשבוע האחרון הפוקוס העיקרי היה סביב התפשטות הנגיף, הגיע משבר הנפט מסוף השבוע האחרון וסיפק זעזוע נוסף לעולם שברירי ממילא. חוסר ההסכמה בנוגע לקיצוצי התפוקה בקרב חברות אופ"ק+ הוביל לזניחת ההסכמים הקודמים ולחזרה למלחמה על נתח שוק, דווקא במצב שבו העולם מתאפין בירידה בביקושים בעקבות התפשטות הקורונה והפגיעה החריפה בתעשיית התעופה".

קיראו עוד ב"גלובל"

הבוקר צנח הנפט במסחר בכ-30% לכ-30 דולר לחבית (ברנט) והשלים ירידה של כ-50% מתחילת השנה. בהתייחס לכך מציין גוזלן כי צניחת הנפט מציבה סיכון גבוה למיתון בקרב יצרניות הנפט וכן לקריסה של חברות בתעשיית הפצלים האמריקאית.

"העקום העתידי של הנפט משקף חזרה הדרגתית לרמות גבוהות יותר, אם כי הסיכון בטווח הקצר נותר כלפי מטה שכן ללא קיצוצי תפוקה, הירידה בביקוש העולמי תמשיך ללחוץ את המחירים כלפי מטה. זאת, עד להסכם אופ"ק+ חדש, במידה והמדינות ילחצו מירידת המחירים ויגיעו להסכם, או לפגיעה חריפה בתעשיית הפצלים האמריקאית שתוביל לירידה בהיצע", סיכם.

>>>הציבור מפסיד המון כסף, אבל ממש עכשיו נולדים המיליונרים החדשים

>>>ארה"ב היא הברבור השחור הבא

>>>בסיומו של מחזור הירידות, נהיה במקום טוב יותר מאשר בתחילת המשבר

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שמחה 12/03/2020 12:45
    הגב לתגובה זו
    המטוסים הם לקוח ענק של הנוזל השחור. ויש הציע גדול וביקוש יורד. ב10 דולר לחבית, אני קונה.
  • 3.
    ישראל 10/03/2020 21:30
    הגב לתגובה זו
    ירידה בעלויות של עסקים אמורה לעזור להם
  • 2.
    דוד 10/03/2020 19:26
    הגב לתגובה זו
    לא ברור מדוע ירידת מחירי הנפט מלחיצה מישהו. אנרגיה זולה היא ברכה לכלכלה. קיים בלבול בין סיבה לתוצאה - מחיר הנפט הנמוך הוא תוצאה של ביקושים נמוכים ומלחמת מחירים בקרטל. הוא לא סיבה למיתון. להיפך, נפט זול הוא סיבה לשיפור מסויים (סיבה ממתנת)
  • 1.
    מושון 09/03/2020 22:14
    הגב לתגובה זו
    אמרת לפני חודש שזו הזדמנות שיש ירידות עכשיו יש מפולת זאת שוב הזדמנות ?
  • שמחה 12/03/2020 12:47
    הגב לתגובה זו
    הם סתם מחרטטים. אז כשיש עליות הם גאונים . וכשיש ירידות הם מראים את הפרצוף האמיתי. רק לבדוק מי ממנהלי הקרנות זרקו שוב את כספי החוסכים לבור של יצחק תשובה שמבזבז את הכסף בהשקעות מטורפות בחו"ל.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".