הפד' מוריד את הריבית ב-0.5% לרמה של 1%-1.25%
קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון: "זוהי החלטת חירום שהתקבלה על ידי הבנק הפדרלי בעקבות התפתחות אירוע הקורונה והשפעותיו השליליות האפשריות על המקומית והעולמית. ההחלטה חריגה מאד בעיתוי ובעוצמה, והתקיימה לאחרונה רק בחודש אוקטובר 2008, זמן קצר לאחר קריסת בנק ליהמן ברדרס. ההחלטה הנוכחית נתמכה בגלוי על ידי הנשיא טראמפ, ומשקפת את החומרה שהפד' מייחס לסיכונים שהתפשטות הקורונה טומנת בחובה לכלכלה האמריקאית והעולמית. השווקים תימחרו החל מסוף השבוע את האפשרות שהריבית תופחת, הפחתת חירום ברמה של חצי אחוז עד למועד החלטת הריבית ב-18/3, אך לא ציפו שזה יקרה כל כך מהר. נושא הנזילות ימשיך להעסיק את הכלכלה ולכן מדובר על החלטה נכונה שהיתה מתבקשת, אך במקביל יידרשו פעולות נוספות כדי לקזז את ההשפעה השלילית של הווירוס על כלכלת העולם".The Federal Reserve is cuting but must further ease and, most importantly, come into line with other countries/competitors. We are not playing on a level field. Not fair to USA. It is finally time for the Federal Reserve to LEAD. More easing and cutting!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) March 3, 2020
- 12.שי 04/03/2020 05:08הגב לתגובה זונו, מישהו חשב אחרת?? הורדה כלכך גדולה הייתה רק ב2008 לפני המשבר, היה ברור שהנזק של הקורונה יאיץ את התהליך, עוד הרחבה כמותית + עוד הורדת ריבית שוב ושוב עד שהשוק קורס, רק נזק, לא למדו כלום מ2008, אף אח לא רוצה שזה יקרה במשמרת שלו אז ימשיכו לגלגל את הבועה הזאת, והכי מצחיק? שטראמפ הדביל מתלונן שאין יותר הרחבה כמותית (הזרמת כסף זול לשוק שמזמברת אותו ותייצר אינפלציה בסופו של דבר בין היתר) ועוד הורדת ריבית (תקראו את הטוויטר שלו) כמובן שאם המשבר יהיה לפני נובמבר טראמפ יאשים את הFED בהכל, אבל בכל זאת יפסיד באופן מוחלט ולכן הוא מנסה להחזיק את השוק הבועתי למעלה, רק שאנשים לא שואלים את עצמם מדוע טראמפ אומר שהכלכלה במצב הטוב ביותר אי פעם אם צריך להוריד ריבית ו"להדפיס" עוד כסף? בקרוב זה יתגלה.
- 11.מוכר (ל"ת)גוט 03/03/2020 22:04הגב לתגובה זו
- 10.הכלכלה האמריקאית בבעיה גדולה מאוד (ל"ת)אביב 03/03/2020 19:04הגב לתגובה זו
- ארצות הברית מעצמה כלכלית! (ל"ת)טראמפ 04/03/2020 00:35הגב לתגובה זו
- לא רק הם. זו בעיה כלל עולמית. (ל"ת)רבקה 03/03/2020 20:47הגב לתגובה זו
- 9.פאניקה -הלך על הבנקים (ל"ת)מפולת בדרך 03/03/2020 18:46הגב לתגובה זו
- 8.כל ההתערבויות של השלטון בשוק, רק יביאו מסכים אדומים (ל"ת)2008 03/03/2020 18:36הגב לתגובה זו
- 7.מה המשמעות האם הדולר יתחזק (ל"ת)אלון 03/03/2020 18:34הגב לתגובה זו
- 6.מה זה יעזור?! 03/03/2020 18:19הגב לתגובה זומה זה קשור לריבית? בשביל שהשוק לא ירד? שטויות
- 5.איפה ??? 03/03/2020 18:18הגב לתגובה זובכל העולם חותכים ריביות ,,,והוא נרדם..
- שומר על כלכלת ישראל בשיא כל הזמנים (ל"ת)חמוץ 04/03/2020 00:37הגב לתגובה זו
- 4.כלכלן 03/03/2020 17:43הגב לתגובה זועד הקיץ צופים בארהב ריבית אפס. כולם מוכרים כעת את הדולר.
- 3.תגובה מאוד נכונה ומהירה! כל הכבוד! (ל"ת)האמיתי 03/03/2020 17:41הגב לתגובה זו
- 2.. 03/03/2020 17:35הגב לתגובה זולהלן....כוסות רוח למת.
- . 03/03/2020 20:30הגב לתגובה זוהורגים ואף מציתים את המת...
- 1.דירה=קורת גג 03/03/2020 17:26הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- אפי 04/03/2020 00:04הגב לתגובה זוהחליק על המוח סופית. יש בהלה ומיתון שלא היה כמותו בעולם,אנשים מאבדים משרות ,הריביות יורדות בצורה דרסטית והשווקים מתרסקים. ואתה משכנע אותנו להשקיע מיליונים בבלוקים עם חול? לא שמעת שיש ירידות מחירים בכל הארץ???
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
