"חגיגה עירונית": תכנית לפיתוח נהריה תכפיל את היקף האוכלוסייה

מסמך מדיניות שאימצה הוועדה המחוזית שואף להוספת יחידות בעיר באופן שיגדיל אותה לכ-120 אלף תושבים. התכנון שולל הפשרת שטחים חקלאיים נוספים ומכוון, בין היתר, לחיזוק השכונות הוותיקות דרך התחדשות עירונית

מורן ישעיהו | (8)
נושאים בכתבה נהריה

הוועדה המחוזית מחוז צפון החליטה לאמץ מסמך מדיניות אסטרטגי לפיתוח נהריה עד לשנת 2040, הבוחן היתכנות להוספת יחידות דיור בעיר באופן שיגדיל את האוכלוסייה לכ-120 אלף תושבים, כך שהיא כמעט ותכפיל את עצמה. 

המדיניות המוצעת מכוונת את הפיתוח פנימה, אל תוך המרקם העירוני הקיים, טרם יציאה לשטחים פתוחים, ומעודדת התחדשות עירונית. לאחר בחינת קיבולת וכושר הנשיאה של העיר באזורים שנבחרו, מצאה הוועדה כי מלבד שלוש תכניות, אשר מקודמות כיום, ומייצרות מלאי תכנוני ומוקדי פיתוח חדשים, ניתן לייצר תשתית תכנונית איכותית עבור כ-140 אלף תושבים - מעבר ליעד המתוכנן.

לאור המסקנות שעלו מבדיקת הקיבולת במרחב הבנוי, הוחלט כי הקרקעות הנוספות אשר מתוכננות כיום לבניה מחוץ לרקמה הקיימת, יהוו פוטנציאל לתמיכה בתהליכי התחדשות עירונית, אשר נדרשת על מנת לחזק את השכונות הוותיקות.  מעבר לכך, נמסר כי המסמך מצביע בצורה חד משמעית, כי אין צורך בהפשרת שטחים חקלאיים נוספים גם לעת הכפלת האוכלוסייה, וכי ניתן וחיוני לשמרם לדורות הבאים, לצד חיזוק העירוניות. 

מה כולל הפיתוח?

הוועדה המחוזית ממליצה במסמך, לחדש בתחילה את השכונות הנמצאות ממזרח לכביש 4, המאופיינות במבנים במצב תחזוקתי ירוד, ורוב תושביהן במעמד סוציואקונומי נמוך. לצד זאת, מוצע כי חיזוק השכונות המזרחיות, ייעשה לצד חיזוק צירי מזרח-מערב לכיוון רצועת חוף הים, בעזרת עירוב שימושים והעצמת זכויות, דבר שיביא ליצירת קישוריות בין שני חלקי העיר.

עוד הומלץ לפתח את השכונות הצפוניות כחלק אינטגרלי מהעיר, ולהאיץ פיתוח לאורך ציר כביש 4 ו-89 הקיים, כשדרות עירוניות עם פיתוח אורבני לאורכן, וחיבורן למתחם בית החולים. בנוסף, המסמך מציע שיקום שימור ושיפור תשתית הנחלים ואת שימורה של שכונת רסקו החקלאית כריאה עירונית בעלת ערך נוף ומורשת תרבותית. בהיבט התחבורתי, מדגיש המסמך את החשיבות של תכנון נהריה כעיר מוטת תחבורה ציבורית.

 

"אנחנו בלשכת התכנון מאמינים שהגיעה העת להסתכל פנימה אל תוך הערים שלנו, שניתנה לנו ההזדמנות לתקן, לרפא, לחדש ולהצמיח ערים שוקקות, אנושיות ומזמינות. לנהריה כבר היום יש את כל היתרונות והבסיס הנדרש, ומסמך זה מציע כעת כלים נוספים כדי לשפר את איכות חיי התושבים (הקיימים והעתידיים), איכות המרחבים הבנויים, בדגש על פיתוח עירוניות, התחדשות עירונית ממוקדת, ותכנון נהריה כעיר מוטת תחבורה ציבורית. ממש חגיגה עירונית", מסר אדריכל יהונתן כהן-ליטאנט, מתכנן מחוז צפון. 

עוד הוא הוסיף כי "מעבר ליצירת תשתית לאיכות העירונית הרצויה, ההישג הגדול של מסמך זה הוא ההמחשה שבטווח הארוך ניתן למעלה מלהכפיל את אוכלוסיית העיר תוך הכוונת הפיתוח פנימה, אל תוך המרקם העירוני הקיים, למען שמירה על השטחים הפתוחים, ערכי הנוף, החקלאות והטבע הסובבים, למען איכות החיים של כולנו ולדורות הבאים". המסמך נערך על ידי משרד גורדון אדריכלים בליווי לשכת התכנון המחוזית ובשיתוף עיריית נהריה.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ואף מילה על מצב תשתיות הניקוז... (ל"ת)
    אורן 20/02/2020 04:11
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מיכה הכהן 18/02/2020 18:43
    הגב לתגובה זו
    העיר ללא תשתיות למה שקיים קודם שיפתרו את המצב הקיים העגום ממילא
  • 4.
    בכיה לדורות העיר כבר מתה גם ככה הכל תקוע וצפופ חבל (ל"ת)
    שמילקו 18/02/2020 17:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אורלי 18/02/2020 17:23
    הגב לתגובה זו
    האם זה טרומפלדור??
  • 2.
    העיר סתומה במכוניות (ל"ת)
    רק זה היה חסר 18/02/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    צפוני 18/02/2020 15:41
    הגב לתגובה זו
    אין טעם רק בדירות. לפתח במקביל ואפילו לפני כן מתחמי תעסוקה !!!מה הטעם בדירות בלי דיירים?אין מילה על תעסוקה.....
  • מה עם תשתיות תחבורה ? שעה מהקריות לנהריה !! (ל"ת)
    איצה 18/02/2020 20:00
    הגב לתגובה זו
  • צפונית. 18/02/2020 19:42
    הגב לתגובה זו
    איך מתכננים עיר בלי אזור/י תעשיה/פרנסה?
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו קינג ג'ורג' (הדמייה נת"ע)מטרו קינג ג'ורג' (הדמייה נת"ע)

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.