עירא פלטי, סרגון
צילום: אורה בשן

למרות הנמכת התחזיות, תוצאות מאכזבות לסרגון ברבעון הרביעי

ההכנסות צנחו ב-17% נוכח האטה משמעותית בהודו, ההפסד הנקי הסתכם ב-5 מיליון דולר; "על התחזית שלנו לחודשים הקרובים מעיבה ההשפעה של התפרצות וירוס הקורונה, יכולה להיות לכך השפעה משמעותית על שרשרת האספקה שלנו"
ערן סוקול |
נושאים בכתבה סרגון

חברת סרגון נטוורקס (סימול: CRNT), הפעילה בשוק רשתות התמסורת האלחוטית, מדווחת על ירידה של 17% בהכנסות הרבעון הרביעי ומעבר להפסד של 6 סנט למניה. למרות שהחברה הנמיכה תחזיות לפני כחודש, האנליסטים ציפו לתוצאות פחות חלשות. הכנסות החברה הסתכמו בכ-71.3 מיליון דולר ברבעון הרביעי, ירידה של כ-16.9% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2018 ומתחת לצפי האנליסטים להכנסות של כ-71.7 מיליון דולר. בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד נקי (Non-GAAP) של 5 מיליון דולר, או 6 סנט למניה ברבעון הרביעי, בהשוואה לרווח נקי של 5 מיליון דולר, או 6 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. צפי האנליסטים היה להפסד נקי של 1 סנט למניה. בחברה מציינים כי עלות המכר ברבעון הרביעי כוללת הפרשה חד פעמית של 2 מיליון דולר בגין מלאי של מוצר ישן עם נפח מכירות קטן, אשר בוצעה במסגרת תוכנית להקטנת מספר קבלני היצור של החברה.   בנוסף, הוצאות הנהלה וכלליות (G&A) ברבעון הרביעי כוללות הפרשה חד פעמית של 1.3 מיליון דולר הנובעת מקשיים פיננסיים אליהם נקלע לקוח ותיק של החברה. בהמשך לכך, שיעור הרווח הגולמי הסתכם ב-31.7% ברבעון הרביעי, בהשוואה ל-34.4% ברבעון המקביל אשתקד וההפסד התפעולי הסתכם ב-2.2 מיליון דולר, בהשוואה לרווח תפעולי של 6.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2018.   סך מזומנים ושווי מזומנים הסתכמו בסוף הרבעון בכ-23.9 מיליון דולר, בהשוואה ל-20.5 מיליון דולר בסוף הרבעון הקודם. "בנטרול הודו, ההכנסות גדלו" "הירידה בהכנסות ב-2019 מיוחסת בעיקר לסוגיות אזוריות שהשפיעו על מפעילי תקשורת בהודו והובילו להאטה משמעותית, זאת לאחר מספר שנים חזקות  מאוד", אמר עירא פלטי, נשיא ומנכ"ל סרגון. "בנטרול הודו, ההכנסות מיתר אזורי העולם גדלו בכ-11% בהשוואה לאלו ב-2018, ואנו מאמינים כי אנו מגדילים נתח שוק. ההישג המשמעותי ביותר ב-2019 היה זכייתנו במספר לקוחות בתחום ה-5G, ובכלל זה התקשרות חדשה עם מפעיל תקשורת אמריקאי בדרג Tier 1. לאור זמני התכנון והביצוע של הפרויקטים, סביר כי עיקר תרומתן של זכיות אלו להכנסות תחל רק בשלהי 2020 ומעבר לה.      תחזיות לשנת 2020 - צופים שנה טובה יותר "אנו מכוונים לצמיחה בהכנסות ב-2020, על אף שתחילת השנה תהא איטית. אנו מצפים לירידה בהכנסות ברבעון הראשון בהשוואה לרבעון הקודם, בהתבסס על יחס הזמנות לעומת הכנסות בפועל (Book-To-Bill) ברבעון הרביעי הנמוך מ-1, נוסף על משתנים עונתיים שליליים המשפיעים על הרבעון הראשון. באשר ליתר הרבעונים של השנה, אנו ממשיכים לצפות לקצב הכנסות ממוצע לרבעון בטווח של 70-75 מיליון דולר, עם תמהיל הכנסות גיאוגרפי טוב יותר אשר יוביל לשיעור רווח גולמי גבוה יותר ב-2020 בהשוואה לזה ב-2019. בנוסף, אנו מכוונים לרווח נקי טוב יותר ב-2020, כמו גם לתזרים מזומנים חיובי".   "על התחזית שלנו לחודשים הקרובים מעיבה ההשפעה של התפרצות וירוס הקורונה באסיה, במיוחד בסין. יכולה להיות לכך השפעה משמעותית על שרשרת האספקה שלנו והלקוחות שלנו יכולים להיות מושפעים לרעה מכך. עם זאת, מכיוון שעדיין מוקדם לכמת את ההשפעה הצפוייה, היא לא נלקחה בחשבון בהצהרותינו הצופות פני עתיד.   "במבט מעבר לשנת 2020", מוסיף פלטי, "אנו היחידים שיודעים להציג בפני לקוחותינו פתרון בעל ערך כדי לממש את הפוטנציאל הגלום ב-5G", סיכם פלטי.        

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.