יחס הסיכוי-סיכון הנוכחי בשוק מאוד לא אטרקטיבי
התיקון שכולם ציפו לו הגיע. כמו תמיד, הוא הגיע ממקום לא צפוי, התפרצות נגיף הקורונה בסין, בהתאם לביטוי הידוע – "Expect the unexpected"; אבל השוורים עדיין נלחמים קשות ושומרים על השוק יציב
כבר תקופה ארוכה שאני מעריך ששוקי המניות העולמיים עולים מהר מדי ולא מהסיבות הנכונות, כלומר בעיקר בגלל המדיניות המוניטארית של ה-Fed, שמקטינה עד מאוד את אטרקטיביות האלטרנטיבות לשוק המניות, ופחות הסיבה המרכזית שבגללה שוק מניות צריך לעלות - צמיחה ברווחי החברות.
עוצמת העלייה בשוק בחודשיים האחרונים היא לא פחות ממדהימה. השוק "ניער" מעליו בקלות טענות על היעדר צמיחה ברווחים ורמות תמחור גבוהות מאוד היסטורית והמשיך לשבור שיאים.
אפשר לטעון שהעלייה נובעת בראש ובראשונה מהסכם הסחר בין ארה"ב לסין ומפתרון סבך ה-Brexit. אני טוען שלמדיניות הריבית של ה-Fed, בעיקר דרך ההתערבות בשוק ה-Repo, יש השפעה לא פחות גדולה.
גם עכשיו, אחרי שנגיף הקורונה מאיים לפגוע קשות בכלכלה הסינית, ה"שוורים" נלחמים, ונלחמים חזק, ושומרים על השוק יציב מאוד. עם זאת, בראייה מפוקחת של ההזדמנויות והסיכונים הנוכחיים בשוק, ההעדפה שלי היא להקטין סיכון עד יעבור זעם.
- עמלות מסחר: איפה הכי זול לסחור בבורסה?
- בעלי השליטה מימשו ויצאו, מי נכנס ומה המסר שעובר לשוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אין צמיחה, אין אלטרנטיבה
עונת הדו"חות לרבעון הרביעי של 2019 צוברת תאוצה ונכון לעכשיו, אין בה בשורה של ממש עבור שוק המניות האמריקאי. נכון, דו"חות פנטסטיים של ענקיות טכנולוגיה כמו Apple ו-Amazon תפסו כותרות, אבל מדדי המניות האמריקאי כוללים עוד ענפים ועוד חברות ובהם, התמונה לא כל כך בהירה.
לפי נתונים שפרסמה חברת Factset בסוף השבוע שעבר, לאחר דיווח של 45% מהחברות ב-S&P500, נרשמה ירידה של 0.3% ברווחים המצרפיים בהשוואה לרבעון הרביעי של 2018. אם הירידה ברווחים תימשך עד לסוף עונת הדו"חות, זאת תהיה עונת דו"חות רביעית (!) ברציפות של ירידה שנתית ברווחים, רצף שלא התרחש מאז הרבעון השלישי 2015 עד הרבעון השני 2016.
במקביל, בשקט בשקט, בעקבות החשש מהשפעת וירוס הקורונה, תשואות האג"ח האמריקאיות ל-10 שנים כבר נמצאות סביב ה-1.5%, מה שמקטין עוד יותר את האטרקטיביות של שוק האג"ח. בנוסף, תחזיות השוק מלמדות על צפי חזרה לתוואי הורדות ריבית ב-2020. ולחשוב שרק לפני חודש השיח היה על עליית תשואות בשל התאוששות בכלכלה העולמית...
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
ה-Fed עדיין בצד הנכון
איך שאני רואה את הדברים, הסיבה המרכזית לכך שהשוק מחזיק חזק ולא מתרגש יותר מדי מוירוס הקורונה, היא שה-Fed נמצא עדיין בצד הנכון. החלטת הריבית בשבוע שעבר שמה דגש על נושא היעדר האינפלציה ולמרות העלאת ריבית ה-IOER, הטון הכללי היה יוני (Dovish) למדי.
לא היה נראה שהורדת ריבית נוספת נמצאת בתוכניות של ה-Fed, אבל כפי שהוכח בשנה שעברה, חברי ה-Fed הנוכחיים הם לחיצים מאוד - אם השוק יקבע שיש מקום להורדת ריבית (כלומר יתמחר באופן מלא הורדת ריבית), היא אכן תתרחש.
כלומר, התמונה הפונדמנטלית עבור שוק המניות נותרה דומה למצב בחודשים האחרונים. רווחי החברות תקועים במקרה הטוב, אבל המדיניות המוניטארית מאוד תומכת. על פניו, אין סיבה לחשוב שמשהו יפגע בשוק השורי הכל כך חזק הזה. אבל, אולי אולי, הפעם המצב שונה.
אולי הפעם זה מחוץ לידי הבנקים המרכזיים
מוחמד אל-אריאן, היועץ הכלכלי של חברת הביטוח הגרמנית Allianz, לשעבר בכיר בקרן PIMCO, ואיש מאוד חכם ומנוסה באופן כללי, התבטא אתמול ואמר שוירוס הקורונה עשוי לשתק את הכלכלה הסינית ולזלוג לכלכלה העולמית. בנוסף, וחשוב מכך מבחינתי, אל-אריאן טוען שבניגוד לאירועים קודמים, השפעת הוירוס לא יכולה להיות מנוטרלת לגמרי על ידי מדיניות של בנקים מרכזיים בעולם.
לפי אל-אריאן, לוירוס הקורונה יש פוטנציאל לגרום לעצירה בכלכלה העולמית, אך תגובת השוק מלמדת על צפי שההשפעה תהיה "זמנית, ניתנת להכלה וניתנת להיפוך" ("Temporary, containable and reversible"). לסיכום, ממליץ אל-אריאן להימנע מהפיתוי ולא לנצל את הירידות כדי לקנות ("Buy the dip").
אני נוטה מאוד להסכים עם טענות אלו. יש סיכוי שהסינים יצליחו לרסן את התפשטות הנגיף במהירות. יש גם סיכון שזה לא יקרה כל כך מהר. נכון להיום, יש אינדיקציות לירידה חדה מאוד בפעילות הכלכלית בסין, הן בצד הביקוש והן בצד ההיצע. במידה והנגיף לא ייבלם במהירות, ההשפעה תתחיל להיראות בנתונים הכלכליים, בהתחלה בסין ובמדינות אחרות באסיה, ולאחר מכן בעולם כולו. בהקשר זה חשוב לזכור שני דברים:
ראשית, הכלכלה העולמית מאוד תלויה בסין, שמהווה כ-16% מהתוצר העולמי, וחלק מהותי הרבה יותר מהצמיחה העולמית. שנית ובהתאמה לכך, השווקים הפיננסיים מאוד מאוד רגישים לאינדיקציות להאטה כלכלית בסין.
למי שרוצה לדעת עד כמה רגישים, שייזכר במשבר הפיחות ביואן בסוף 2015. לסיכום, אינני מומחה למגיפות (אפידמיולוג) אבל להערכתי, השוק לא מעריך נכונה את הסכנות האפשריות מוירוס הקורונה על הכלכלה הסינית.
כמו שאמרתי קודם, קיים סיכוי שהמצב יחזור לשגרה במהרה, אך נכון לסט הנתונים הנוכחי, יש גם סיכון שהכלכלה הסינית תיפגע, ותיפגע קשות. בהתחשב בגורמים נוספים, דוגמת רמות התמחור הגבוהות והיעדר הצמיחה ברווחי החברות, יחס הסיכוי-סיכון בשוק המניות העולמי הוא לא אטרקטיבי. לכן, נדרשת זהירות מוגברת לתקופה הקרובה.
הכותב הוא מייסד ושותף מנהל בקרן הגידור Tree Garden Capital.
* המידע המוצג בסקירה זו מהווה מידע כללי והינו חומר מסייע בלבד ואין לראות בו כמידע עובדתי או שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בהשקעה בני"ע, אין במידע האמור כהמלצה או כתחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא או לרכישת נייר הערך. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס בידי מי שמוסמך לכך, המתחשבים בנתונים ובצרכים של כל אדם.
- 25.משקיע 10/02/2020 14:22הגב לתגובה זוחופשת הקיץ אורכה. לא מצליחים להשתלט אז אורכה עוד ונוספו עוד ועוד אזורים. מתגלה שהוירוס יכול לחיות בגוף 24 יום ולא רק 14 יום. רב הנסתר על הגלוי. לדעתי הכתב צודק הסיכון הרבה יותר גדול מהסיכוי
- 24.כריש 09/02/2020 21:44הגב לתגובה זואל אריאן טעה בשנים האחרונות בכל הניתוחים שלו לכן קרן פימקו העיפה אותו וגם אם תהיה עצירה בסין לכמה זמן היא תהיה וברור שהיא תהיה זמנית ואחרי זה מה? הצמיחה תטוס
- 23.צמיחה מיותרת 09/02/2020 12:26הגב לתגובה זוהגיע הזמן שסין תפסיק לייצר מוצרים שאנשים צורכים ללא סיבה. עודף צריכה של מוצרים שאחרי שבוע מוצאים את מקומם בפח האשפה העולמי, מזהמים את הסביבה, ולא מביאים תועלת ממשית לאף אחד. אולי הנגיף יעשה את מה שהסינים לא רוצים לעשות.....
- 22.למר חצב 06/02/2020 11:45הגב לתגובה זועד עתה, לא היו מדויקות, בלשון המעטה. זמן רב הינך טוען שהשוק גבוה מדי, ועלול לרדת בחזקה, אולם הריבית מאד נמוכה, ויתכן שהיא תרד עוד יותר. אז היכן המשקיעים ישקיעו את כספם. ריבית שואפת ל-0, מחירי אג"ח בשמים, אז מה נשאר? מזומנים או מניות. המניות בארץ כבר תקועות (בממוצע )5 שנים. לדעתי המיות בארץ זולות, אולי בארה"ב הם קצת מנופחות.אבל הריבית....
- 21.דירה=קורת גג 05/02/2020 18:12הגב לתגובה זודירה=קורת גג,היא צורך בסיסי של האדם
- 20.פוסט איכותי - תודה! (ל"ת)מוטי 05/02/2020 16:59הגב לתגובה זו
- 19.סגרת ? 05/02/2020 16:10הגב לתגובה זואו שאתה מתאבד על הנייר כמו השורטיסטים על טסלה ?
- 18.בנאדם כבד מאוד 05/02/2020 14:41הגב לתגובה זואני קונה ואני בלונג חזק מאוד .מה אתה מפחד מירידות ? אתה נשמע שפן .
- 17.בנאדם כבד מאוד 05/02/2020 14:35הגב לתגובה זואיך לא המדד השוויצרי תראו איזה יופי עובד .הייל .
- 16.בנאדם כבד מאוד 05/02/2020 14:30הגב לתגובה זוואת אירופה גם כן .אם לא אז השורטיסטים ינצחו .לא לפחד .
- 15.בנאדם כבד מאוד 05/02/2020 14:24הגב לתגובה זואולי תתחילו לקנות ולהעיף את המעוף מעלה מעלה מעלה מה אתם רוצים למלכד שורטיסטים ? אתם דפוקים ? לצערי אי אפשר למלכד אותם
- 14.בנאדם כבד מאוד 05/02/2020 14:21הגב לתגובה זובבקשה - לונדון פריז ברלין ראסל סנופי רק נאסדאק נראה מצויין
- 13.לצערי 05/02/2020 14:16הגב לתגובה זואני אומר לך ורואים זאת המדדים כבר כמה חודשים תקועים לא זזים צריך שיקרה נס שלא נכנס לסחרור של נפילות שבין 20-40 אחוז
- 12.לצערי 05/02/2020 14:14הגב לתגובה זוומחכים למפולת .חלק פורשים חלק גוססים חלק מתו חלק איבדו הכל .
- 11.לצערי 05/02/2020 14:13הגב לתגובה זואסנדפי רק נאסדאק מראה שתיקן ל8 לינואר ואני מקווה שלא ייכנס לסחרור
- 10.המשקיע הטמבל 05/02/2020 13:38הגב לתגובה זויש כל כך הרבה סיבות נכונות ונבונות לכך שהשוק צריך לרדת, פירטת רק חלק מהן, ירידה בריווחיות וכו' אני אוסיף גם את המכפילים אז תקנה פוטים ומלא אההה..... צריך ביצים בשביל זה
- הלוואי עליות ולא בי 05/02/2020 14:09הגב לתגובה זוסנופי המעוף לונדון פריז ראסל ועד הרבה מדדים עדיין לא יצאו מטווח ה'סכנה" אני מקווה שימשיך למעלה ולא ייכנס איזה וירוס למדדים שידפוק הכל .
- 9.אנונימי 05/02/2020 13:23הגב לתגובה זווכל ההיסטריה תעלם
- 8.אייבי 05/02/2020 13:23הגב לתגובה זוכל העולם בהיסטריה על כלום
- 7.כתבה הססנית,אל תפחד לאמר את דעתך.השוק בדרך להתפרקות. (ל"ת)אורן 05/02/2020 11:43הגב לתגובה זו
- 6.תכלס 05/02/2020 11:22הגב לתגובה זולפני כמה ימים רשמתם שהפעם זה לא ירידה לצורך עליה כממעט ולא חיזקתי את התיק ,,, חחח
- אייבי 05/02/2020 13:24הגב לתגובה זואני עושה ההפך ממה שממליצים פה
- 5.טירוף מערכות, עליות בלי קשר לכלום (ל"ת)אופטימי 05/02/2020 11:09הגב לתגובה זו
- ירון 05/02/2020 11:50הגב לתגובה זואכן החברות לא מרוויחות יותר, אבל כל זמן שהפד מדפיס , ערך הדולר נשחק ולכן כל מניה שווה יותר - דולרית.
- 4.הנביא 05/02/2020 10:49הגב לתגובה זותיקון אפשר לדעת בדיעבד. כרגע שום דבר לא נראה באופק. השוק יכול לעלות זמן רב.
- 3.ניר היקר 05/02/2020 10:29הגב לתגובה זופתאום נזכרת בפד ... בהזרמות הכספים ... הלו אנחנו כבר במקום אחר לגמריי ...
- אנונימי 05/02/2020 13:24הגב לתגובה זוכבר הרבה זמן :)
- 2.ורדה גולן 05/02/2020 09:50הגב לתגובה זו1. חובות עתק של כל מי שנוגע בכלכלה. 2. הפסקת הזרמת הכסף (הפד' התחייב על טריליון ב-2020 - כבר "מימש" רבע. 3. השפעת הווירוס - שאיש אינו מתייחס אליו ברצינות הראויה (ברמת הכלכלה ושרשור הנזקים).
- 1.ניגמר בכסף הזול מהבנק הסיני . (ל"ת)בא 05/02/2020 09:37הגב לתגובה זו

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.