רכבים במגרש
צילום: istock

הזינוק בטסלה מעורר עניין גם במתחרות: הכירו את BYD

טסלה הצליחה למשוך את רוב תשומת הלב של המשקיעים בחודשים האחרונים ברקע לזינוק החד בשוויה. במקביל, המתחרות הסיניות מבצעות מהלך חד. במקביל, ב-Wedbush מעניקים המלצת "החזק" למניית טסלה
עמית נעם טל | (1)
נושאים בכתבה טסלה סין רכב

מניית יצרנית הרכבים טסלה רשמה בחודשים האחרונים זינוק חד והגיעה לשווי של מעל ל-100 מיליארד דולר, יצרנית הרכבים ה-2 בגודלה בעולם מבחינת שווי שוק. הזינוק החד במחיר המניה הצליח למשוך את תשומת הלב של המשקיעים בעולם. אחד הגורמים לראלי החד במחיר המניה היה אופטימיות גוברת לגבי שוק האירופי הסיני ובהקשר זה שווה להכיר מספר חברות נוספות. 

את ניאו הסינית (סימול:NIO) רוב המשקיעים בוול סטריט מכירים. מניית החברה נהנתה מהבאז' הגדול סביב טסלה והשלימה מוקדם יותר השבוע זינוק של יותר מ-320% ב-4 החודשים האחרונים. 

חברה נוספת שעשויה לעלות כעת לראדר היא חברת BYD (סימול:BYDDF). "אנו מאמינים כי נתח השוק של הרכבים החשמליים יעלה בשנתיים הקרובות מרמה של 5% לרמה של 10%", כך טוען האנליסט דן איבס מ- Wedbush במהלך שיחה עם מגזין ההשקעות בארונס. 

"סין היא הדלק עבור טסלה" מציין איבס ומוסיף נתון כי נתח השוק הנוכחי של הרכבים החשמליים בשוק בארה"ב נמוך בכמעט חצי מהנתון בסין. 

איבס מעניק כעת המלצת "החזק" למניית טסלה, עם מחיר יעד של 550 דולר למניה. הוא אופטימי בכל הקשור לסין ולדרישה לרכבים חשמליים, אך הערכת השווי הגבוהה של טסלה מונעת ממנו להמליץ כרגע על קניית המניה.

BYD נסחרת כעת לפי שווי השוק של BYD עומד היום על 25 מיליארד דולר. החברה מכרה כ-460 אלף רכבים בשנה, לעומת נתון של 367 אלף רכבים בשאר העולם. ההכנסות של החברה עמדו על 18 מיליארד דולר בשנה האחרונה. שלא כמו טסלה, יצרנית הרכב הסינית מוכרת היום רכבים המונעים על ידי סוללה וגם בעירה פנימית, וכמחצית ממכירות BYD הן רכבי שטח. 

מכירות BYD ירדו בשנת 2019, בעוד שמסירת רכבי טסלה צמחו בכ-50%. כאשר נציין כי שוק המכוניות החדשות בסין הציג שנה חלשה במיוחד עם צניחה של כ-8% בשנת 2019. השווי של 2 המניות לא זול מהסתכלות על נתונים פיננסים רגילים. בעוד טסלה נסחרת לפי מכפיל רווח חזוי של 80, BYD נסחרת לפי מכפיל רווח חזוי של 50. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    איך יכול להיות שמניית BYDDF עולה פחות מ6$? (ל"ת)
    ברוקר 24/01/2020 18:03
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.