משקיע השקעה ניתוח פיננסי בורסה מניות
צילום: Istock

לאחר עשור של עליות בשווקים, מדוע שווה להיזכר בהיסטוריה?

קל מאוד להיכנס לאופוריה לאחר עשור של עליות בשווקים והרגשה כי "הבנקים המרכזיים יצילו את השווקים בכל פעם". עם זאת, שווה לזכור את האסטרטגיה המנצחת של שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, שהפסיקה לעבוד ומחקה תשואה של עשור בשנה
עמית נעם טל | (11)

שנת 2019 העניקה תשואות גבוהות למשקיעים והיא סוגרת עשור מוצלח במיוחד למשקיעים בנכסי סיכון. השנה האחרונה חידדה שוב את ההרגשה כי הבנקים המרכזיים הם "בעלי הבית" בשווקים הפיננסים, ונדמה כי האסטרטגיה הטובה ביותר היא פשוט "להיצמד למדדים, הבנקים המרכזיים יעשו את העבודה". האם האסטרטגיה הזאת תעבוד גם בעשור הבא? ייתכן שכן וייתכן שלא. 

שווה בהקשר זה להיסתכל על ההיסטוריה. אחת האסטרטגיות הרווחיות ביותר בוול סטריט במהלך שנות ה-90 ותחילת המילניום הייתה השקעה במניות הגרועות של השנה הקודמת במדד הדאו ג'ונס לתקופה של שנה. אסטרטגיה זו הניבה למשקיעים תשואה של יותר מ-1,600% במהלך השנים 1997-2007, גבוהה משמעותית מהתשואה שהעניקה השקעה במדד הדאו ג'ונס (155%). 

נראה טוב נכון? חכו. המשקיעים שהיו בטוחים באסטרטגיה זו (כי היא הצליחה בעשור הקודם) והמשיכו באותה אסטרטגיה במשבר הכלכלי של 2008, למעשה חיסלו באותה שנה את כל התשואה שנצברה במהלך השנים הקודמות.

מה המסקנה שניתן להסיק מכך? בשוק ההון חייבים להיות עם "יד על הדופק", וזו משימה לא פשוטה לאחר יותר מעשור של עליות בשווקים. למעשה, משקיעים רבים בשוק לא חוו משבר רציני אי פעם. האסטרטגיה שעבדה במהלך העשור האחרון תצליח להציג תשואות גבוהות גם בשנה הבאה? האם הניסוי הכלכלי של הבנקים יכול להמשיך ללא הפסקה? אף אחד לא יודע, והשנה האחרונה מוכיחה שגם הפד' לא תמיד יודע מה הוא עושה.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מה אמרת בזה? 01/01/2020 22:03
    הגב לתגובה זו
    אבל גם כל השקעה אחרת ב 2008 חיסלה את התיק. חוץ מזה ההשקעה במדדים, אם תסתכל לאורך ההיסטוריה, ברור שהיא לא עובדת בשנים שהשוק יורד. לא באמת הבנתי מה רצית להגיד. ברור שאם תשנה את האסטרטגיה ל"השקעה מוצלחת בשנים שהשוק עולה" ו"שורט בשנים שהשוק יורד" אז זו אסטרטגיה יותר טובה. קל להגיד...
  • 5.
    כתבה מיותרת, לא הוסיפה אפילו עשירית גרם של ידע (ל"ת)
    עמי 01/01/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זיל הזול 01/01/2020 08:27
    הגב לתגובה זו
    ההיסטוריה חוזרת על עצמה, לפני קריסות תמיד היתה תחושה של אופוריה ו'לנו זה לעולם לא יקרה' (זה חלק ממה מפסיכולוגיית העדר ומגובה על ידי יחצנים לרוב). רצוי לשים כסף בצד, לממש חלק מהרווחים ולחכות למחירים שפויים יותר. נקווה להמשך החגיגה גם השנה
  • 3.
    צחי 01/01/2020 05:17
    הגב לתגובה זו
    ייתכן שכן וייתכן שלא , אכן לקחת כאן סיכון גדול בפרשנות.
  • 2.
    איתמר 31/12/2019 23:09
    הגב לתגובה זו
    אתה אחד האנליסטים הטובים לא רק בישראל, אלא אפילו לדעתי בקנה מידה אמריקאי. למעשה אני חושב שאתה צריך לעבוד בקרן גידור אמריקאית, ומבזבז את זמנך בביזפורטל. תמיד חד לפני כולם על הדברים הקטנים שאני שומע עליהם רק כעבור יומיים ב-CNBC. אבל בחייאת, שנה חדשה, תן כמה ימים של אופטימיות לפני שאתה מתחיל עם הכתבות הפסימיות! שנה טובה חבר'ה! (ואבישי עובדיה, שמור על עמית, כי ריי דאליו בסוף יחטוף לך אותו).
  • חייגתי היה תפוס 24/7 (ל"ת)
    ריי דאליו 01/01/2020 17:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שלמה גרינברג סבור שהשנה הקרובה תהיה בסימן עליה. (ל"ת)
    שווה לציין 31/12/2019 22:38
    הגב לתגובה זו
  • אז מציין..ציין ועשה הרבה דברים חארטא בונות. (ל"ת)
    לא שווה כלום 01/01/2020 07:05
    הגב לתגובה זו
  • Sassi6 01/01/2020 04:48
    הגב לתגובה זו
    ""המשקיעים ...שהמשיכו באותה אסטרטגיה במשבר הכלכלי של 2008, חיסלו באותה שנה את כל התשואה שנצברה במהלך השנים הקודמות", לפי הגרף שצרפת כאן, הם ירדו באותה השנה ל-400%, ועדיין הם היו שם ברווח כפול מתשואת המדד שירדה ל-200%, לא? ובאשר לשלמה גרינברג, אז סביר שאך ורק תחילת השנה תהיה בסימן עליה בגלל המומנטום, ובהמשך יהיה תיקון בגלל אפשרות ההתייקרות, שתגרום להיווצרות ההזדקרות, והידרדרות בקרירות בהיעדרות קולטי ההיצעים, תודה
  • שלמה אמר. שלמה גם ישלם לך אם תפסיד? (ל"ת)
    אחד 01/01/2020 00:51
    הגב לתגובה זו
  • אין לו מושג . 31/12/2019 23:12
    הגב לתגובה זו
    הוא היה אומר הפוך אם היו משלמים לו .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.