10 המניות שביצעו את הקאמבק הגדול בשנה האחרונה

שנת 2018 ו-2019 היו חריגות בתנודתיות שלהן לכיוונים הפוכים. עבור מספר חברות, הפער הזה היה חריג  במיוחד. במקום הראשון ברשימה נמצאת לאם ריסר'ץ, עם זינוק של יותר מ-117% לאחר נפילה של 26% בשנה שעברה
עמית נעם טל | (1)

שנת 2018 הייתה שנה חריגה בשווקים, כאשר אף נכס השקעות (מניות, אג"ח, סחורות ונדל"ן) לא הצליח להשיג תשואה של יותר 5%, אירוע שלא התרחש בשווקים מאז 1972. 2019 לעומת זאת, היא שנה שכמעט כל נכס בשווקים רשם היפוך חד לעליות חדות. אך אילו מניות רשמו את ההיפוך החד ביותר במדד ה-S&P500 בשנה החולפת?

במגזין ההשקעות בארנוס פרסמו בסופ"ש האחרון רשימה של 10 המניות שביצעו את התיקון החד ביותר בשנה החולפת מתוך מדד ה-S&P500 ביחס לתשואה בשנת 2018. באופן לא מפתיע, רוב המניות שמופיעות ברשימה הן מסקטור המוליכים למחצה, שנהנה יותר מכל שאר הסקטור מהכסף הזול בשווקים, כאשר הכניסה הצפויה של טכנולוגיה ה-G5 בשנים הקרובות העניקה רוח גבית.

במקום הראשון נמצאת חברת לאם ריסרץ' (סימול:LRCX), העוסקת בתכנון, מחקר, פיתוח וויצור מערכות מתקדמות לייצור רכיבים מוליכים למחצה. מניית החברה רשמה ירידה של 26% במהלך 2018, אך ביצעה מהלך מדהים של יותר מ-117% מתחילת 2019. 

המניה השניה ברשימה היא חברת הקוסמטיקה קוטי (סימול:COYY). מניית החברה ירדה ביותר ב-67% בשנת 2018 והשלימה צניחה של יותר מ-80% מהשיא שקבעה בשנת 2015. עם זאת, בשנה הנוכחית משלימה החברה עלייה של 67% לשווי שוק של 8.7 מיליארד דולר. 

המניה במקום ה-3 ברשימה היא מניית ווסטרן דיגיטל (סימול:WDC), העוסקת באחסון נתונים והיא אחת מיצרניות הדיסקים הקשיחים הגדולות בעולם. בשנת 2018 רשמה החברה ירידות של 54%, אך עלתה בשנה האחרונה ב-74% כאשר בשווקים מקווים לשיפור בביקושים לקראת 2020. 

במקום ה-4 נמצאת חברת אפלייד מטריאלס (סימול:AMAT) שהציגה זינוק של 87% בשנה האחרונה לעומת ירידה של 36% בשנה שעברה. בדומה ללאם ריסרץ', החברה נהנית בשנה האחרונה מהצפי לשיפור בשנים הקרובות והכסף הזול בשוק. 

לקריאה נוספת: הדו"חות האחרונים של אפלייד מטריאלס 

המניה הבאה ברשימה היא ארקוניק (סימול:ARNC), העוסקת בפיתוח ייצור ומכירת מוצרי אלומניום ומתכות אחרות. החברה ירדה ב-38% במהלך שנת 2018 ונסחרה בשפל במהלך תחילת 2019. עובדה זו לא מנעה מהנהלת החברה לדחות הצעת רכשת מצד Apollo Global Management. נראה כי ההימור של מניית החברה השתלם, כאשר מניית החברה עלתה מאז ב-85% ונסחרת כעת קרוב לרמות שיא כל הזמנים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

במקום ה-6 נמצאת  חברת השירותים זירוקס (סימול:XRX). החברה שמתמחה במכונות צילום ותיעוד מסמכים הציגה ירידות של 32% והשלימה ירידות של 51% מהשיא שנקבע ב-2015. עם זאת, בשנה האחרונה זינקה המניה ב-90%, דבר שהחזיר אותה כעת להיסחר ברמות השיא של 2015. 

במקום ה-7 נמצאת חברת פורצ'ן ברנדקס (סימול:FBHS) העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של ציוד לבית. מניית החברה ירדה ב-2018 ב-44% לאחר ראלי חד בשנת 2017. בשנת 2019 משלימה החברה זינוק של 72%.

במקום ה-8 נמצאת חברת השבבים קי.אל.איי (סימול:KLA),שהציגה עליות של יותר מ-100% במהלך השנה האחרונה, וזאת לאחר ירידות של 15% בשנה 2018. נזכיר כי החברה הודיעה בספטמבר האחרון על תוכנית רכישות חוזרות של מניות החברה בהיקף של מיליארד דולר (לכתבה המלאה). 

ב-2 המקומות האחרונים ברשימה נמצאות מניות סקייוורקס סולושנס (סימול:SWKS) ומניית ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) עם עליות של 82% ו-54% בהתאמה בשנה האחרונה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מוטי 30/12/2019 20:12
    הגב לתגובה זו
    המניה עשתה תיקון של כמאתיים אחוז
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.