פאואל
צילום: gettyimages

הרגע שצימרר את פאואל ב-2013 מופיע שוב לאחר 6 שנים

ב-2013 טען יו"ר הפד' הנוכחי - הרעיון כי "הפד' הופך להיות שבוי של השווקים" גורם לו לצמרמורת. 6 שנים מאוחר יותר, לפאואל אין ברירה אלא להמשיך לספק תמריצים לשוק. הפד' יכול לעצור את ההתערבות בשוק הריפו בינואר?
עמית נעם טל | (7)

"מה יקרה לתוכנית שלנו אם הכלכלה לא תשתף פעולה? אנחנו כעת ב-4 טריליון דולר, זהו בערך המקום שבו המאזן שלנו צפוי לעצור לעת עתה. אם יהיה לנו שני דו"חות תעסוקה חלשים, השוק ידרוש שהמספר הזה יעלה משמעותית. אנחנו עם הפנים ל-5 טריליון דולר. הרעיון שאנחנו שבויים כעת של השוק – מצמרר אותי", כך טען יו"ר הפד' הנוכחי, ג'רום פאואל, במהלך פגישת הפד' במהלך פגישת הפד' במרץ 2013. 6 שנים מאוחר יותר, נראה כי הרגע שגרם לפאואל להצטמרר הופך שוב למציאות.

הפד' מבצע בחודשים האחרונים הזרקות משמעותיות לשוקי הריפו במטרה למנוע קפיצה של הריביות אשר תוביל לבעיות בכל המערכת הפיננסית. עם זאת, פעולות הפד' יוצרות כעת "לולאת בלהות" עבור הבנק, כאשר קרנות הגידור ממשיכות להגדיל את המינוף שלהן (ויוצרות בעיה גדולה יותר לעתיד).

בשבוע שעבר פרסם ה-BIS (הבנק להסדרי סליקה בינלאומיים או "הבנק של הבנקים המרכזיים"), כי אחד הגורמים העיקריים לאירועים האחרונים היה "דרישה גבוהה למזומנים מגופים ממונפים שאינם בנקים" – כלומר קרנות גידור.

כאן צריך להבין את אחת האסטרטגיות הפופולאריות היום של הקרנות גידור: רכישה של אג"ח ממשלתיות ומימון הרכישה ע"י קבלת מזומן בשוק הריפו (כנגד אג"ח ממשלתיות) ושוב רכישה כנגד מזומן השוק הריפו... וכן הלאה. הרווח מפעילות בודדת נמוכה יחסית, אך קרנות גידור מבצעות מספר רב של פעולות אלו.

קרנות הגידור בארה"ב הגדילו את המינוף שלהן ע"י שימוש בחלק מאגרות החוב של ארה"ב כביטחונות בשוק הריפו (ולקיחת עוד הלוואות למטרת רכישת אג"ח נוסף). כאשר המימון בשוק ה-REPO נעלם, המינוף של קרנות הגידור גורם די מהר לנפילה של קרנות אלו. 

תהליך המינוף של קרנות הגידור: אם הפד' שומר על שוקי הריפו, מי יעצור את תהליך ההתמנפות של קרנות הגידור?

נדגיש כי טכניקה זו הייתה פופולארית מאוד במערכת הבנקאית לפני המשבר של 2008, אך הרגולציה על הבנקים מקשה כעת על ביצוע עסקאות מסוג זה. עם זאת, הרגולציה לא מכסה את קרנות הגידור.

פעולות הפד' בשוק הריפו צפויות להגיע לשיא בתחילת ינואר כאשר מאזן הפד' יגיע לרמה של יותר מ-4.5 טריליון דולר. אך אז הפד' יצטרך לקבל החלטה: האם לבצע מחדש את אותן רכישות הריפו שמצד אחד יצילו את קרנות הגידור, אך המינוף של אותם גופים ימשיך לעלות? או לעצור את תהליך המינוף של קרנות הגידור, דבר שצפוי לפגוע פגיעה משמעותית במערכת הבנקאית בארה"ב? 

קיראו עוד ב"גלובל"

הסכומים שהפד' הזריק לשוקי הריפו בעשורים האחרונים: יכול לא לגלגל אותם בינואר הקרוב? מתוך אתר הפד'

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ברננקי 17/12/2019 21:53
    הגב לתגובה זו
    והצלתי את הבנקים .כדי לעצור את זה גם מיתון בסדר גודל של 1929 לא יספיק
  • 3.
    בבלת עם גרפים 17/12/2019 21:31
    הגב לתגובה זו
    סתם מניפולציה חדשותית של כתב שמזמן איבד כל קשר לשוק.הפד מתמרץ את השווקים כי זה הדבר הנכון לעשות
  • 2.
    חילצו את הבנקים ב 2008, אז למה הם ציפו? (ל"ת)
    רבקה 17/12/2019 18:17
    הגב לתגובה זו
  • חזי 17/12/2019 21:56
    הגב לתגובה זו
    עדיין אנחנו משלמים את הצלת הספקולנטים של 1983 1993 הכסף כבר עמוק אצלם בכיסים ואנחנו האזרחים ממשיכים לשלם מיסים כדי לכסות את זה
  • 1.
    אחד שלא מבין 17/12/2019 17:52
    הגב לתגובה זו
    מי מגביל את הפד מלשחרר עוד ועוד ועוד כסף לשוק ללא הגבלה?! 4.5, 5, 6.....מה זה משנה?
  • בנק ישראל קונה (ל"ת)
    משהו 17/12/2019 21:36
    הגב לתגובה זו
  • זה מה 17/12/2019 21:14
    הגב לתגובה זו
    הדפסה עד אין קץ או עד שהדולאר יפסיק לקרוץ לעולם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.