השור בוול סטריט
צילום: Istock
תחזיות ל-2020

לאחר הראלי בוול סטריט - 2020 תהיה שנת המניות מחוץ לארה"ב

לאחר 10 שנים שבהן המניות האמריקאיות הציגו את הביצועים הטובים ביותר בשווקים, יש כאלה שסבורים שהשנה הבאה תהיה שייכת דווקא למניות בשאר העולם
ארז ליבנה | (3)

מאז 2010, המניות האמריקאיות שולטות בשוק. בגדול אפילו. מדד ה-S&P 500 עלה בלמעלה מ-180% בתקופה הזו. מדד המניות העולמי של MSCI, שכולל את כל העולם פרט לארצות הברית, עלה רק ב-18%. פחות מעשירית. מדד ה-MSCI לשווקים המתפתחים במצב אפילו רע יותר. בתקופה הנ"ל הוא עלה רק ב-4%.

 

אבל האם אנחנו בפני שינוי במגמות? כמה אנליסטים בכירים, אסטרטגים ומשקיעים, בהחלט סבורים שכן. "לאחר שהציגו ביצועי חסר בעשור האחרון, מניות לא אמריקאיות צפויות להפוך לחזקות יותר", כתב פיטר ברזין, האסטרטג הגלובלי הראשי של BCA, במכתב שפרסם. "מה שיניע את המניות זו האצה מחודשת בצמיחה הגלובלית, היחלשות של הדולר והערכות שווי אטרקטיביות אשר יתמכו במניות הלא אמריקאיות".

 

ביצועי מדד ה-S&P 500 מול קרן מחקה של מדד ה-MSCI למדינות מתפתחות

אילו שווקים עומדים לעלות?

מכפיל הרווח (Price to Earning) של ה-S&P, עומד על למעלה מ-20. זה היחס הגבוה ביותר בשנה וחצי האחרונות. זאת נוכח שבירת השיא במדד, למרות ירידה ברווחים ביחס לשנה הקודמת. אצל המניות הבינלאומיות לעומת זאת, היחס עומד על פחות מ-15. 14.7 ליתר דיוק.

 

לקריאה נוספת:

> בקרוב: חולשה בבורסות; האם זה הזמן להנזיל את תיק ההשקעות?

ישנם אנליסטים שטוענים שהפער המשמעותי בין היחסים, מעיד יותר מכל על כדאיותן של המניות הבינלאומיות. זאת למרות האטת הצמיחה הכלכלית בשווקים הבינלאומיים, המושפעים מחוסר הוודאות סביב מלחמת הסחר, הברקזיט ומתחי סחר כלליים בין מדינות כמו יפן ודרום קוריאה; זאת, ביחס לכלכלה האמריקאית שעדיין חזקה, כאשר התמ"ג האמריקאי עלה ב-2.1% ברבעון השלישי וגם דוחות התעסוקה הראו חוזקה.

 

המתיחויות בסחר הובילו את מרבית הבנקים המרכזיים ברחבי העולם להוריד ריביות ולהעניק תמריצים לכלכלות, מה שגורם למשקיעים רבים לחזות כי בשנה הבאה הקלות אלו יגדילו את התשואה על המניות הבינלאומיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

מייק וילסון, אסטרטג ראשי של המניות האמריקאיות בבנק ההשקות מורגן סטנלי, הצביע על כך שמדד MSCI של כלל המניות העולמיות – כולל אלה של ארה"ב – כבר הציג תשואה גבוהה יותר באופן מהותי מאז הנפילות בשווקים בסוף 2018.

 

"ישנה אחידות עם הצמיחה שירדה בכלכלה העולמית, מה שאומר שהשווקים שולחים מסר כי אנו צפויים לראות שינוי לחיוב בתמחורים ובצמיחה", אומר וילסון, שממליץ לרכוש מניות יפניות וקוריאניות ב-2020, למרות ירידה במדדים המובילים בשתי המדינות בשנה האחרונה.

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כלכלן 12/12/2019 14:52
    הגב לתגובה זו
    למס: סך נכסים כספיים בידי הציבור 3815 מיליארד שח אחוז הנכסים צמודי מדד 2018 28.8% ערך השוק של אגרות החוב בבורסה ( ללא מקמ) 819 מיליארד שח . עכשיו, בואו נחשוב מה יהיו ההשלכות של המשבר הבא, אם בעבר רצו לצמודים ולשקליים, אז היום הם נסחרים בתשואה ריאלית שלילית לפידיון, כלומר חוסר כדאיות מובהק להשקעה . הכסף יעבור למטבע חוץ, באמצעות פקדונות דולריים, קרנות סל. וכ'ו. יתכן שאנחנו עדים היום לשינוי דרמטי בעוגת הכסף
  • 1.
    שומע שטויות כאלה כל שנה בסוף רק אמריקה (ל"ת)
    מישהו 12/12/2019 11:52
    הגב לתגובה זו
  • רוקי 17/12/2019 12:10
    הגב לתגובה זו
    הבורסה הגרמנית עקפה את האמרקאית וב2020 תעשה כפול אמרקה סיימה את יכולת העלייה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.