אורן עזר מנכל אלקטריאון
צילום: יח"צ

אלקטריאון: מזכר הבנות ל-3 פרויקטים במימון חברת חשמל גרמנית

על פי מזכר ההבנות, תרכוש EnBW הגרמנית שלושה פרויקטי הדגמה של טעינה אלחוטית דינאמית מהחברה, במטרה להדגים את הטכנולוגיה בגרמניה ולחשוף אותה למקבלי החלטות
איתן גרסטנפלד | (8)

חברת אלקטריאון -0.83%  העוסקת בפיתוח "כביש חכם", דיווחה הבוקר על חתימת מזכר הבנות עם EnBW חברת חשמל גרמנית, במסגרתו, EnBW תרכוש שלושה פרויקטים, כאשר ההתקנה הפיזית הראשונה צפויה בתחילת 2021. לא דווח על סכומים כלשהם.

על פי הודעת החברה, נחתם מזכר הבנות בין EnBW, חברת חשמל גרמנית לחברה. במסגרת המזכר EnBW תרכוש מהחברה שלושה פרויקטי הדגמה של טעינה אלחוטית דינאמית. מטרת ההסכם, להדגים את הטכנולוגיה בגרמניה ולחשוף אותה למקבלי החלטות במגזר הציבורי והפרטי ולשותפים פוטנציאליים על מנת לקדם את יישומה המסחרי.

במסגרת ההבנות, הוסכם על מהלך מדורג אשר יכלול שלושה פרויקטים, כאשר ההתקנה הפיזית הראשונה צפויה בתחילת 2021.

בשלב הראשון, תיבחן הטכנולוגיה ותוצג לגורמים בכירים בתעשייה המקומית. השלב יכלול התקנה של מקטע כביש חשמלי במתחם של EnBW לצורך טעינת שאטל להסעת עובדים.

השלב השני יעסוק בהתמודדות עם רגולציה וקידום הטכנולוגיה בקרב הציבור הרחב. במסגרתו יותקן מקטע כביש חשמלי בכביש ציבורי לטעינת כלי רכב של EnBW או כלי רכב המשרתים את הציבור הרחב.

בשלב השלישי, תיבחן טעינת רכבים פרטיים ומסחריים בכביש בינעירוני. שלב אשר יתבצע באמצעות התקנה של מקטע כביש חשמלי (מעל ק"מ) בכביש ציבורי מהיר. 

שלושת הפרויקטים ימומנו במלואם ע"י EnBW כאשר הפעילות הנוגעת לפרויקטים הספציפיים תוגדר בהסכמים נפרדים.

לדברי החברה, גרמניה הקצתה לאחרונה סך של כ-60 מיליארד דולר, לפרויקטים להפחתת גזי חממה במסגרת חוק האקלים החדש. ההסכם שנחתם בין החברה לחברת EnBW הינו בעל פוטנציאל משמעותי לקידום הטכנולוגיה בגרמניה והמשך החדירה לאירופה.

לדבריהם, EnBW רואה בטכנולוגיית הטעינה האלחוטית הדינמית של החברה כפתרון לתחבורה חשמלית המונית המצמצמת פליטות גזי חממה. EnBW מעוניינת לקדם את טכנולוגית הטעינה האלחוטית של החברה כחלק מהאסטרטגיה שלה להשקעות ארוכות טווח בתשתיות בדגש על תשתיות טעינת רכבים חשמליים.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דור 09/12/2019 18:37
    הגב לתגובה זו
    חברה בלי הכנסות ובלי פרוייקט אחד שעובד הקפיצה את המנייה שלה פי 16. הטכנולוגיה שלה יקרה יותר מהמתחרים והמנכ"ל נוטה לשחרר אמירות שלא מתיישבות עם המציאות. תקראו את הדו"ח של השוודים, הטכנולוגיה של אלקטריאון יקרה פי 3 מהמתחרים ולא מגיעה ליעילות של המתחרים. הכל בדו"ח של רשות התחבורה של שוודיה.
  • בועז 10/12/2019 20:42
    הגב לתגובה זו
    בנוגע ליעילות-סתם להשכלה כללית ,לחברת קוואלקום שניסתה לפתח מערכת טעינהאלחוטית דינאמית הייתה נצילות נמוכה וכרגע היא ירדה מהפרויקט. תברר לפני שאתה כותב שטויות
  • בועז 10/12/2019 20:40
    הגב לתגובה זו
    1-החברה קפצה פי 16כי יש חלום 2-כתבת שהטכנולוגיה יקרה פי 3 מהמתחרים אז בוא תספר לכולם מי המתחרים.. איזו עוד חברה פיתחה טעינה אלחוטית דינאמית...
  • 4.
    משקיע מאמין 09/12/2019 07:35
    הגב לתגובה זו
    בעולם מתחילים להבין שהפתרון להפחית את ה CO2 הוא מכוניות חשמליות וחייבים ליצור תשתיות לטעינה כך שכביש חשמלי הוא הפתרון היחיד, electric road system. אין שום תחרות אמיתית ל חטכנולוגיה של אלקטריאון לכביש חשמלי.אחרי הפיילוט בשבדיה בכל העולם ובכל כביש חשמלי אלקטריאון תהיה ובגדול.הפוטנציאל הוא פשוט אין סופי.. מרגש כל יום מחדש שהטכנולוגיה ישראלית תשנה את העולם
  • 3.
    שחרזדה 08/12/2019 23:34
    הגב לתגובה זו
    זה יקר? . זה זול ?. ימים יגידו
  • 2.
    משקיע 08/12/2019 11:42
    הגב לתגובה זו
    ודאי למדו את החברה ואת ההתקשרות בשבדיה. חברה גרמנית - פוטנציאל גדול.
  • 1.
    בועז 08/12/2019 11:30
    הגב לתגובה זו
    מישהוא יודע היכן דור? חחחח
  • משקיע 09/12/2019 07:37
    הגב לתגובה זו
    דור יצא מפוזיצית השורט.. הוא הבין שהיה ובגדול.
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):