שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן
צילום: עודד קרני

שר הכלכלה, כהן: "מיזוג אגוד-מזרחי יגיע לבג"צ"; המניה נופלת

כהן נאם הבוקר בוועידת התעשיינים השנתית, ואמר כי הציע למפקחת לסגור בנק אחד ולפתוח שניים במקומו. לדבריו, הסיבה שמזרחי רוצה את אגוד היא בשביל הרשיון הבנקאי
נועם בראל | (11)

מניית אגוד נופלת כעת בכ-4% לאחר ששר הכלכלה, אלי כהן, אמר כי להערכתו מיזוג אגוד ומזרחי-טפחות יגיע בסופו של דבר להכרעת בג"צ.

כהן נאם הבוקר בוועידת התעשיינים השנתית, ואמר כי להערכתו "יוגש ערעור על ההחלטה בנושא ואם הערעור לא יצליח יהיה בג"צ. אני לא יודע אם השופט יודע שיש מישהו שמתעניין ברכישת בנק אגוד".

עוד הוסיף השר כי "אם בנק מזרחי רוצה לגדול, אין לו בעיה להנפיק הון. הוא רוצה את בנק אגוד, שהוא אמנם רק 2% אבל יש לו רישיון בנקאי - דבר שבנק ישראל לא נתן ב-50 השנים האחרונות. הבנקים פונים לכיוון מתן השירותים באינטרנט, אך גם בשביל זה צריך רישיון בנקאי. אני מציע שישאלו את אנשי העסקים, שישאלו כמה בנקים הם מעדיפים, 6 או 7. אמרתי למפקחת על הבנקים שאני מוכן לעשות איתה 'צעד תימני': שתסגור בנק אחד ותפתח שניים. מערכת בנקאית גדולה נחוצה לצמיחת המשק".

נזכיר כי אתמול החליט בית המשפט לאשר את מיזוג אגוד ומזרחי טפחות, והעלה את מצב הרוח בשוק הבנקאי המוכה. העובדה שאגוד קפץ ב-15%, מזרחי בלמעלה מ-4% ומדד ת"א בנקים קפץ ב-2.8%, מראה שהשוק אהב את המיזוג הזה.

תנאי העסקה בין שני הבנקים, אשר נחשפו לראשונה אתמול על ידי גורמים שמכירים את פרטי החוזה מקרוב, אומרים שהמחיר נקבע על פי מכפיל 0.6 על ההון העצמי של בנק אגוד מתאריך 30 לספטמבר 2019.

השווי המשתמע: 1.638 מיליארד שקל - פרמיה של כ-9% על שווי השוק של הבנק הבוקר לפני פתיחת המסחר. עם זאת, מזרחי טפחות ישלם רק 1.538 מיליארד שקל, לאור דיבידנד שיחולק לבעלי המניות של בנק אגוד בהיקף של 100 מיליון שקל. 

לגבי היציאה לפועל של המיזוג עצמו, הערכות הן כי הוא יבשיל ברבעון השני של 2020. "אם זה לא יעשה באמצעות רכישת מניות זה יצא בצורה של מיזוג באמצעות החלטת דירקטוריון. זה יצא לפועל בכל מקרה כי שני הצדדים רוצים בזה", אמרו הגורמים והוסיפו כי עם זאת "עדיין צריך להמתין להחלטת הממונה על מכירת תיק היהלומים, שכרגע הוא הדבר שתוקע את המיזוג, יש גם את האפשרות התיאורטית שהממונה יעתור".

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    צצ 03/12/2019 08:54
    הגב לתגובה זו
    רק לחץ ציבורי יכול להפסיק את ההונאה הזאת של צמצום בנקים ושליטה בשוק ע"י 4 בנקים גדולים.
  • 8.
    משקיף צפוני 03/12/2019 07:20
    הגב לתגובה זו
    העתונאי הכותב כאן שהשוק אהב את המיזוג, את מי הו מייצג? את חבורת הבנקאים המצומצמת השמחים להקטנת מספר המתחרים? האם האזרחים יאהבו את צמצום המערכת הבנקאית?העליות במניות הבנקים מייצגת רק בעלי ענין השמחים להקטנת התחרות והשירותים של הבנקים
  • 7.
    למה כל דבר זה בג"ץ. האם השופטים מבינים כלכלה יותר טוב ? (ל"ת)
    סב 03/12/2019 06:34
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    חיים 02/12/2019 19:51
    הגב לתגובה זו
    כל כך הרבה שגיאות בנאום עלוב אחד בפני קהל מתוסכל עם נשיא עוד יותר עלוב
  • 5.
    שלמה 02/12/2019 19:48
    הגב לתגובה זו
    תגידו לכהן שילמד משפטים: ערעור על המחוזי זה לא בגץ אלא ערר: אם ככה הוא מנהל את משרדו אז מובן מדוע כבר לא יהיה שר בממשלה הבאה
  • 4.
    יעקב 02/12/2019 18:47
    הגב לתגובה זו
    1.בנק מזרחי לא צריך עוד רישיון בנקאי. 2. לבנק איגוד אין מיחשוב עצמאי והוא בסכנה קיומית. 3. בנק מזרחי מציל את בנק איגוד לבעליו מקריסה תפעולית. 4. אין משמעות ל2 אחוזים של נתח שוק של בנק איגוד. חבל שיש שרים שתמיד עסקו בפוליטיקה ולא עבדו מימיהם.
  • 3.
    צדק 02/12/2019 18:29
    הגב לתגובה זו
    מלבד רווח הון של מליארד שקל לא מעניין את מזרחי כלוםלא תחרות ולא נעליים
  • 2.
    מיזוג רע לאזרחים.. מזרחי בנק גרוע, איגוד בנק ידידותי (ל"ת)
    שישו 02/12/2019 18:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוד 02/12/2019 17:35
    הגב לתגובה זו
    בעלי אגוד לא רוצים את הבנק ומסוכסים בינהם. לבנק אין מערכת מחשב ולאומי סוח ממנו כל שנה כמה עשרות מיליונים בור שרותי מחשב. בעלי הבנק לא יכניסו את היד לבנק ויקנו מחשב. במצב הזה אף לא רוצה לקנות את אגוד. הוא על המדף כבר עשור ואין קופצים. זה נס שמזרחי מוכן לשלם עבורו.
  • מערכת מיחשוב, זה כל הסיפור?! קשקוש (ל"ת)
    פילוס 02/12/2019 18:13
    הגב לתגובה זו
  • במי אגוד מתחרה ? 02/12/2019 17:46
    הגב לתגובה זו
    בבנק ירושלים חחחח עוד "בנק"
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות - מה אמר  אלוונגר המנכ"ל בשיחת הועידה?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר 13.62%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6%  ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר.

טאואר מייצרת שבבים שממירים אותות מהעולם הפיזי (כמו אור, קול או טמפרטורה) לאותות חשמליים שניתן לעבד דיגיטלית. היא פועלת כ-"foundry", כלומר מפעל שמייצר שבבים לפי תכנון של חברות אחרות, ולא מפתחת מוצרים סופיים בעצמה.

טאואר מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות מגוון תעשיות: שבבים לניהול הספק המשולבים במכשירים אלקטרוניים ומערכות רכב, חיישני תמונה למצלמות תעשייתיות, רפואיות וביטחוניות, שבבים לתקשורת אלחוטית ו־RF למכשירי מובייל, וכן רכיבים אופטיים מתקדמים מבוססי טכנולוגיות SiGe ו-SiPho המשמשים להעברת נתונים במהירות גבוהה במרכזי נתונים וברשתות תקשורת. לטאואר מפעלי ייצור בישראל, בארצות הברית וביפן, והיא מספקת ללקוחותיה שירותים מקיפים הכוללים פיתוח תהליכי ייצור, העברת טכנולוגיה ואופטימיזציה לייצור סדרתי. לקוחותיה העיקריים הם חברות שבבים, יצרניות רכיבים אלקטרוניים וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה, הרכב, התקשורת, הרפואה והביטחון.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.