בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

מטוס בואינג 777 התפרק במהלך בדיקת מאמץ, המניה יורדת ב-1.4%

כאשר עדיין לא ברור מתי מטוסי ה-737 של החברה יחזרו לאוויר, ענקית התעופה האמריקנית מתמודדת עם אירוע נוסף שמעלה שוב את שאלת בטיחות המטוסים  
עמית נעם טל | (11)

מניית ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA) מאבדת כעת בוול סטריט כ-1.4% מערכה ברקע להתפתחות נוספת סביב סוגיית הבטיחות של מטוסי החברה. נזכיר כי המניה מהווה היום יותר מ-8% ממדד הדאו ג'ונס, ולכן התנהגות המניה כעת משפיעה על כל השוק.  ברקע לדיווחים כי רשות התעופה האמריקנית צפויה לבדוק מטוס אחר מטוס לפני ההחלטה להחזיר את צי מטוסי ה-737 מאקס של החברה לאוויר, דבר שצפוי להעריך עוד את תקופת הקרקוע של המטוסים, היום מדווח ב-Seattle Times כי בדיקת מאמץ שנערכה לאחרונה לדגם חדש של החברה, מטוס ה-777, גרמה להתפרקות של גוף המטוס.  נציין כי החברה שמרה בסוד על האירוע, אך העיתון האמריקני הצליח להשיג תמונות של המטוס הפגוע.   

המטוס הקרוע. קרדיט -Seattle Times

החדשות הטובות מבחינת החברה הן שבגלל שהאירוע התרחש בתנאים נמוכים במעט מהקריטריונים הרגולטורים, ולכן החברה עשויה לבקש לא להעמיד שוב את המטוס לבדיקה. עם זאת, מדובר באירוע שמעמיד שוב את סוגיית בטיחות מטוסי החברה במוקד, דבר שעלול לגרור ירידה נוספת במכירות. נזכיר כי במהלך התערוכה האווירית בשבוע שעבר בדובאי הודיעה החברה על מכירת 3 מטוסי 787-9 דרימליינר תמורת 877.5 מיליון דולר, וקבלת הזמנה של 50 מטוסי 737 מקס מחברת התעופה הלאומית של קזאחסטן (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    סמי 30/11/2019 08:28
    הגב לתגובה זו
    אין מגיה?
  • 6.
    מייק 29/11/2019 18:50
    הגב לתגובה זו
    זה אומר משהו על שיפוצים מלאכותיים בידי הבנקים והחבורה
  • 5.
    ירושלמית 29/11/2019 13:56
    הגב לתגובה זו
    לא לטוס באייר קזחסטן
  • 4.
    דודו 28/11/2019 13:35
    הגב לתגובה זו
    נראה שישנה כאן טעות קטנה - אם ה-777 כשל בקריטריונים נמוכים מעט מהתקנות - הרי שזה כישלון מהדהד! אלא אם הכשל היה בקריטריונים מעט גבוהים מהתקנות, הרי שאז יש לבואינג לגיטימציה להתעלם מתוצאות הניסוי הנ"ל.
  • דרומית 1 29/11/2019 00:49
    הגב לתגובה זו
    האם הפאניקה תחצה גבולות ?
  • 3.
    מני 28/11/2019 10:03
    הגב לתגובה זו
    אני טס רק עם איירבוס A321,A350,A319
  • כאילו שאתה יכול לבחור במה תטוס ! (ל"ת)
    זיו 28/11/2019 18:16
    הגב לתגובה זו
  • דפקט 29/11/2019 06:30
    כשאתה מזמין כרטיס טיסה כתוב לך באיזה מטוס תטוס ולבחור חברות תעופה עם צי מטוסים האירבאס גדול יותר מבוינג
  • איה 28/11/2019 17:09
    הגב לתגובה זו
    תמיד בשליטתך במה תטוס בפרט בטיסות עם קונקשנס. מרבית המטוסים בעולם של בואינג
  • 2.
    avnersh1 27/11/2019 19:13
    הגב לתגובה זו
    מי שקוטף את הכסף מהעצים שישקיע באל על. לטוס כן. לקנות מניות שלה לא.
  • 1.
    איפה התמונות חובבנים (ל"ת)
    שם ויפת 27/11/2019 18:23
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.