לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
בשבוע שעבר הוריד הפד' את הריבית בארה"ב בפעם השלישית השנה. האנליסטים מעריכים כי למרות שכרגע המצב בארה"ב לא מצדיק הורדת ריבית נוספת, אנו צפויים להורדות ריבית נוספות בשנה הבאה.
כרגע אין סיבה לפד' להמשיך להוריד את הריבית
"כצפוי, הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% אך אותת שהנטייה המוניטרית עברה להיות ניטראלית (neutral bias)", מציינים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון במסגרת סקירתם השבועית. "מכלול הנתונים בארה"ב ממשיכים להצביע על התרחבות ושוק העבודה הממשיך להיות הדוק. חלק מהחולשה בתעשייה נובעת מ-GM. הצריכה הפרטית ממשיכה להיות קטר חשוב לצמיחה, לעומת חולשה בהשקעות בענפי המשק. בסביבה זו, אין סיבה לפד' להמשיך להוריד את הריבית".
סיכוי גבוה שנראה הפחתת ריבית נוספת בשנה הבאה
הבנק המרכזי של ארה"ב הפחית את הריבית בשבוע שעבר ל-1.75% בהתאם לצפי המשקיעים. בעניין זה כותבים כלכלני בנק הפועלים במסגרת סקירתם השבועית כי המסר העיקרי מדברי הפד' הוא שרמת הריבית כרגע הולמת את התנאים של המשק האמריקני, ובכדי שהריבית תופחת צריך לראות הרעה בנתונים.
"מבחינת הפד' לא קיימת עוד הטיה להפחתת ריבית", מסבירים בבנק הפועלים. "ההתקדמות בשיחות הסחר עם סין ונתונים טובים יחסית גורמים לכך שהפעם השווקים 'מאמינים' לפד', באופן יחסי להחלטות קודמות - השווקים מגלמים עתה הפחתת ריבית אחת נוספת בשנה הבאה".
מיד לאחר ההחלטה חזר הריטואל בו טראמפ מצייץ נגד הפד' ומאיץ בו להפחית את הריבית. "הלחץ על הפד' להמשיך להפחית ריבית צפוי להתגבר בשנה הבאה (שנת בחירות), ובעיקר אם יהיו בדרך מספר נתונים פחות טובים. האינפלציה אמנם קרובה ליעד של הפד' (1.7%), אך הפד' יהיה מוכן להתפשר גם על אינפלציה שגבוהה מ-2% לתקופה מוגבלת. הסיכויים שנראה הפחתת ריבית נוספת בשנה הבאה הם לכן גבוהים. הפד' ממשיך לרכוש אג"ח לטווחים קצרים. רכישות אלו נועדו לשיפור מצב הנזילות בשווקים, ואינן חלק ממדיניות של הרחבה כמותית. פאוול מעדיף לראות בזה פעילות טכנית לייצוב רמת הריבית המוצהרת", סיכמו בבנק הפועלים.
האטה צפויה בארה"ב והורודת ריבית נוספות בהמשך
"אין כמעט נתון אחד בדו"ח התעסוקה של חודש אוקטובר שהוא לא מצוין" כותב בסקירתו אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי של פסגות בית השקעות. עם זאת, בפסגות מציינים שהקצב החצי שנתי של תוספת המשרות ממשיך להאט, מה שצפוי לייצר רוח חזיתית לצריכה הפרטית. בנוסף, לפי ה-BLS נתוני 2019 יעודכנו בינואר באופן משמעותי כלפי מטה כך שכנראה ההאטה גם חדה מכפי שכרגע ידוע. לבסוף, למרות ששוק העבודה מרשים בחסינותו, קצב הגידול השנתי בשכר לא ממריא ונותר ברמה של 3.0%.
בהתייחס להורדת הריבית האחרונה, מציין גרינפלד כי הריבית הריאלית בארה"ב הגיעה סוף סוף לרמה נמוכה מהרמה הנייטרלית. "המשמעות היא שמדיניות הפד' היא כבר לא מדיניות מצמצמת כפי שהייתה במשך זמן ארוך או במילים אחרות, למרות מה שטראמפ טוען, מדיניות הפד' לא פוגעת כעת בפעילות הכלכלית בארה"ב. עם זאת חשוב לשים לב שמדיניות הפד' היא גם עדיין לא מרחיבה אלא רק נייטרלית".
לכן, מעריך גרינפלד כי אם ההאטה הגלובאלית והפגיעה בסחר העולמי תשפיע על היצואנים האמריקאים, מדיניות הפד' הנוכחית לא תצליח למנוע האטה. באופן דומה, אם, כאמור לעיל, הסנטימנט העסקי יביא לצמצום בפעילות הרי רמת הריבית הנוכחית לא מספיק נמוכה כדי לשמור על קצב צמיחה מהיר.
בשורה התחתונה כותב גרינפלד כי "תרחיש של המשך ההאטה הוא להערכתנו תרחיש סביר כך שלהערכתנו הפד' ימשיך להפחית את הריבית".
- 2.כל יום מתפלל לשואה 04/11/2019 00:10הגב לתגובה זובתוספת לקנס על כסף יושב (אם יש ) בבנק!!! .ומכאן ששורטיסטים לכלא על הרס משפחות !!!
- 1.ממשיכים להנשים את הגופה (ל"ת)שרום 03/11/2019 23:25הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
