מטבעות כסף שקל חיסכון
צילום: Istock

קרדיט סוויס: מספר המיליונרים בישראל צפי לגדול ב-32% עד 2024

דו"ח העושר של בנק ההשקעות הצביע על כך שחלה עליה של כ-2.6% ברמת בעושר העולמי, שמסתכם בכ-360 טריליון דולר; לראשונה, ולמרות מלחמת הסחר, יותר מיליונרים סינים מאמריקאים
נועם בראל | (1)

העושר העולמי גדל בשנה האחרונה ב-2.6% והגיע לרמה של 360 טריליון דולר, כאשר העושר לאדם בוגר גדל ב-1.2% מרמתו באמצע שנת 2018 והגיע לשיא חדש של 70,850 דולר לנפש, כך עולה מדו"ח העושר העולמי אותו מפרסם מחון המחקר של קרדיט סוויס.

 

על פי נתוני הדו"ח, התרומה הגבוהה ביותר לצמיחה לעומת השנה שעברה הגיעה מכיוון ארה"ב, שם הסתכם העושר הכולל לכ-3.8 טריליון דולר, סין עם 1.9 טריליון דולר, ואירופה עם 1.1 טריליון דולר.

 

בראש המדינות המנצחות בעושר לאדם בוגר מדורגת שוויץ, עם עליה של 17,790 דולר לאדם בוגר, כאשר אחריה נמצאות ארה"ב עם 11,980 דולר, יפן עם 9,180 דולר והולנד עם עליה של כ-9,160 דולר.

המפסידה הגדולה ביותר בעושר לאדם בוגר היא אוסטרליה עם ירידה של 28,670 דולר, אשר נבעה בעיקר מהשפעות שער החליפין, יחד עם נורבגיה שרשמה ירידה של 7,520 דולר, טורקיה עם ירידה של 5,230 דולר, ובלגיה עם ירידה של 4,330 דולר.

עוד עולה מהדו"ח כי נכון למחצית 2019 ישנם כ-46.8 מיליון מיליונרים ברחבי העולם, עם עליה של 1.1 מיליון מיליונרים חדשים בשנת 2018, כאשר יותר ממחצית מהם מגיעים מארה"ב, שם נרשמו כ-675 אלף מיליונרים חדשים בשנה החולפת. מבין בעלי ההון העשירים ביותר ישנם כ-56 אלף בעלי הון בוגרים עם 100 מיליון דולר ויותר, וכ-4,800 בעלי הון בוגרים עם שווי נכסים נטו של 500 מיליון דולר ויותר. 

פרט מעניין אשר עולה מהדו"ח הוא שלמרות מלחמת הסחר והאיומים הכרוכים בה, לראשונה השנה, נרשמו בסין יותר חברים בעשירון העליון העולמי (100 מיליון) לעומת ארה"ב (99 מיליון).

במבט על הנתונים מישראל, בקרדיט סוויס מעריכים כי חיים בישראל כ-131 אלף מיליונרים בוגרים, ושהנתון הזה צפוי לגדול ב-32% בחמש השנים הקרובות ולהגיע לכ-173 אלף מיליונרים עד שנת 2024.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מה זה מיליונר? שיש לו מיליון דולר במזומן? בנכסים? ... (ל"ת)
    לא ברור 22/10/2019 12:51
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.