דובים ושוורים וול סטריט
צילום: Istock

קרן המטבע העולמית: "שוק המניות האמריקאי מתומחר בהערכת יתר"

לפי דוח שפורסם אתמול, שוקי המניות בארצות הברית וביפן סובלים מהערכת יתר, מה שעלול לגרום לתיקונים חדים. זאת בעקבות מדיניות הפד' ובנקים מרכזיים אחרים
ארז ליבנה | (7)

קרן המטבע העולמית (IMF) מתריעה כי המדיניות המוניטארית של בנקים מרכזיים בעולם, המכוונים לריביות נמוכות, הביאו להערכת שווי מנופחת של שוקי המניות המרכזיים בעולם, בהם של ארצות הברית ויפן. לפי הדו"ח, במצב כזה עלולים להיווצר תיקונים חדים בשווקים.

 

דוח היציבות הגלובלית האחרון שפרסמה הקרן מצביע, בין היתר, על תמחור גבוה של שווקי המניות בארה"ב ויפן.

 

מקור: IMF

בקרן המטבע אמרו שנראה כי המשקיעים מאמינים שהפד' ובנקים מרכזיים אחרים יגיבו במהירות לשינויים שליליים בשוק ויעניקו רשת ביטחון, ובפועל יספקו "ביטוח נגד ירידה משמעותית במחירי המניות".

רשת ביטחון שכזו נקראת ה"גרינספן PUT" (ע"ש יו"ר הפד' לשעבר אלן גרינספן), לאחר שרשת שכזו נוצרה לאחר קריסת השווקים ב-1987. כיום שונה השם ל"פאוול PUT", מתוך הקבלה לאופציית PUT ממשית, המספקת למחזיק מניות את הזכות למכור מניה במחיר קבוע, שמעניקה מעין פוליסת ביטוח כנגד שוק יורד.

 

למרות מספר קפיצות שהתרחשו, התנודתיות בשוק הוכלה באופן יחסי בממוצע השנתי, נכתב בדוח. "האמונה הזו של המשקיעים מאפשרת להם להתעלם מהמתחים והשינויים במדיניות הסחר בזירה הבינלאומית ומחוסר הוודאות בנוגע לכלכלה העולמית.

 

"מאז אפריל השנה, שוקי המניות בארצות הברית עלו, למרות שההערכות הבסיסיות צנחו בשל חוסר ודאות גובר בנוגע לרווחים עתידיים", הוסיפו בקרן.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    תם 18/10/2019 23:07
    הגב לתגובה זו
    כמה השוק יכול לסבול מזעזוע אם 75% משוק תעודות הסל שייך לבנק המרכזי היפני?!
  • 6.
    לרון 17/10/2019 14:34
    הגב לתגובה זו
    טוב שהתעוררו!!!!
  • 5.
    צודקים בהחלט 17/10/2019 12:18
    הגב לתגובה זו
    כי בפועל מדפיסים כסף בלי סוף ואין משמעות אם השוק זול או יקר או מתומחר נמוך גבוה או....
  • 4.
    Bad news 17/10/2019 11:42
    הגב לתגובה זו
    The International Monetary Fund has cut Israel's growth forecast for both 2019 and 2020 as well as its forecast for global growth.
  • 3.
    fu,c 17/10/2019 11:05
    הגב לתגובה זו
    עסק שלא נותן חשבוני- דומה למנתח/לרופא/לכתב- שלא מביע מסקנות
  • 2.
    משום מה כל כתבי ביז מחפשים תמיד כותרות שליליות... (ל"ת)
    מישהו 17/10/2019 10:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל יום מתפלל לשואה 17/10/2019 10:39
    הגב לתגובה זו
    שהזמן שנותר להם לחיות פחות מהזמן שהם צופים מיתון .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.