שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן
צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות

מי המועמדים להיות שר האוצר הבא ומהם הבעיות הדחופות שצריך לטפל בהן?

בשלב זה מסתמנים שני מועמדים עיקריים למשרד האוצר – משה כחלון (בהנחה שלא יפרוש) ואבי ניסנקורן. אפשרות מפתיעה נוספת - נתניהו שהיה שר אוצר מצויין בעבר.  כל אחד מהם עם אג'נדה כלכלית שונה, אבל כולם יצטרכו להתמודד עם אותן הבעיות - הגירעון, מחירי הדירות, הפנסיה ועוד
ארז ליבנה | (15)

"זו הכלכלה טמבל", אותו משפט אלמותי מהקמפיין של ביל קלינטון לנשיאות ב-1992, הוא התמצית גם של מה שהולך לקרות בישראל לאחר הקמת הממשלה הבאה. רק בואו נשנה את המילה "כלכלה" למילה "גירעון" וזו תהיה התמצית של תחילת הקדנציה של שר האוצר הבא. זה הגירעון טמבל.

 

כי בין אם נקבל "עוד מאותו הדבר" – עוד אימרה אלמותית מאותו קמפיין מופלא של קלינטון – בדמותו של שר האוצר היוצא משה כחלון, או שנקבל לשורותינו שר אוצר חדש בדמותו של אבי ניסנקורן, מה שבטוח הוא שהדבר המרכזי שיהיה בראש מעייניו, הוא סגירת הגירעון שעלה תחת השגחתו של כחלון בממשלה היוצאת. אבל זה לא רק הגירעון - הקיפוח הכלכלי של הצעירים בולט וחייב שינוי; מחירי הדירות שלא יורדים דורשים מחשבה עמוקה וטיפול של כל הגורמים; החור בפנסיה הוא גם בעיה בוערת ועוד.

 

הגירעון הגדל - הבעיה הגדולה ביותר?

הגירעון הוא אולי לא הבעיה הגדולה ביותר, יש מדינות עם גירעון גדול יותר, אלא שהגירעון דור את הטיפול הדחוף ביותר. אי אפשר להתנהל בלי תקציב של הכנסות והוצאות ברור, צריך ממשלה יציבה, צריך שר אוצר שיגדיר את התקציב, ואז יש סדר בבלגן, וגם אם הגירעון גדל הוא לפחות בשליטה. המצב עכשיו הוא של חוסר שליטה, ובמצבים כאלו החשש הגדול הוא של סחרור פיננסי - בזה צריך לטפל מידי.  

 

תפיחת גירעון מתמשכת מסוכנת גם לדירוג של ישראל. דירוג נמוך יותר שווה פחות השקעות זרות והשקעות פנים, ועלול לחייב העלאת מסים ויוקר מחייה. המשמעות - פחות צריכה, האטה משמעותית עד לכדי מיתון. ומכאן ברור  שחייבים לטפל בגירעון התופח בקופת המדינה.

 

אז מי יהיה שר האוצר ואיך בכוונתו להתמודד עם הגירעון הגדל? הנה מה שאתם צריכים לדעת על המועמדים העיקריים למשרד האוצר:

 

משה כחלון

אם נתעלם מהדיווחים האחרונים על פרישתו הקרבה של כחלון ונאמר שהוא יסכים להמשיך בתפקידו (ונאמר שהתפקיד יוצע לו), אזי עולה השאלה - האם הוא מתאים?

 

לצורך כך, צריך להסתכל על נקודות הציון החשובות בקדנציה של כחלון, משרי האוצר החברתיים שהיו למדינה. לכחלון חשוב להגיד נדבקה תדמית הכישלון - הוא נכשל בהורדת מחירי הדירות. ה היה גדול עליו, זה היה גדול על כל הממשלה, ובעצם הממשלות הקודמות. אבל כחלון היה הצלחה גדולה בכל מה שקשור לתחום הרווחה - הוא הקטין מיסים (נטו משפחה), העלה שכר מינימום, העלה את קצבאות הנכים, העלה את שכר החיילים. הרפורמות האלו  קצת נשכחו, אבל אלו הישגים אמיתיים.  

מנגד, כחלון בחודשים האחרונים נעלם מהמפה, נעלם מניהול אמיתי באוצר (ככה זה שיש בחירות אחרי בחירות) ובפועל יש לו אחריות על הגדלת הגירעון למספרים גבוהים - קרוב ל-4% (לעומת יעד של 2.9%).

 

כשנכנס למשרד האוצר, כחלון, יליד חדרה, הודיע שיפעל למען הורדת יוקר המחייה. הוא שם את מרבית יהבו על הורדת מחירי הדירות עם תוכנית הדגל "מחיר למשתכן". היוזמה לכשעצמה מבורכת – חוץ מכמה קבלנים ממורמרים – אך היא לבדה לא הספיקה לבלום את מחירי הדיור המאמירים ונדרשו עוד שני דברים כדי להאט את קצב המחירים שמצריך בסביבות 140 משכורות כדי לרכוש דירה בישראל.

קיראו עוד ב"בארץ"

גם כאן, חשוב להבהיר - כחלון עזר לעשרות אלפי צעירים לקנות דירה ולה, הבעיה היא בעלות - העלות למשק היא 7 מיליארד שקל, ולא בטוח כלל שהתועלת שווה את העלות, ההיפך. 

 

בקדנציה של כחלון השקל המשיך להתחזק מול הדולר והאירו. האירו החלש גרם לעצירה בעלייה מצרפת והפסקת רכישות הדירות מצד העולים, דירות שלעיתים רבות מדי נותרו דירות רפאים והקטינו את מלאי הדירות הזמינות. זה היה אמור לשפר את שוק הדירות, להקטין את הביקושים, אך כאמור זה לא עזר. 

החוזק של השקל עזר מאוד לציבור בעיקר לצעירים לקנות בזול - דרך אתרים בחו"ל, ובכלל היבוא הפך לזול יותר. זאת ועוד - כחלון (בצעד פופוליסטי) הפחית לאפס את המס על יבוא אישי (גם דרך קניות לאינטרנט), לאפס עד רכישה של 75 דולר. זאת מהפכה של ממש - תשאלו את הצעירים.

 

לכחלון הישגים בזירות נוספות - הוא ניהל מלחמת החורמה נגד קבוצות הרכישה שהשתלטו על נתח נאה משוק הנדל"ן לדיור – מלחמה שאט אט נותנת את אותותיה, ומנקה את השוק משרלטנים.

 

יהיה מעניין, באם יכהן כשר אוצר, לראות אילו עוד שפנים ינסה לשלוף מהכובע בניסיון להוריד את מחירי הדיור, ולהוריד את יוקר המחייה.

 

בניסיונו להילחם בגירעון, סביר להניח שהקורבן הראשון של כחלון – כמו גם של ניסנקורן – יהיה מס החברות, אותו כחלון הוריד מ-26.5% ל-23%. אם כחלון אכן ימשיך בתפקידו, לא יהיה לו כנראה מנוס מכך. גם העלאת המע"מ חזרה ל-18% היא סבירה בהחלט.

 

לכחלון עוד מספר הישגים, בהם פיצול הרשות לניירות ערך ממשרד האוצר, דבר שהביא לעצמאות הרשות ולהקלה בתהליכי הרפורמות והכי חשוב - הפרטת הבורסה לאחר שנים של חוסר עניין של מרבית הציבור בהשקעות בבורסה. אם התהליך הזה, שגם מואץ על ידי פעולות הרשות ומנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, יימשך – הדבר יכול לשפר משמעותית את כלכלת ישראל.

 

כחלון גם יזם ויישם שני פרויקטים חשובים שנוגעים לכיס שלנו - הוא יצר אפיק השקעה חדש: קופת גמל להשקעה שמאפשר לציבור להשקיע גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך עם הטבות מס משמעותיות. כמו כן, כחלון יזם את חיסכון לכל ילד - חיסכון ממשלתי לכל ילד שעשוי להגיע ל-20 אלף יותר בגיל 18.

  

אם כחלון יחזור לאוצר,  הבעיה האמיתית תהיה איך להימנע מהעלאת מסים ישירים על משקי הבית. הוא ישתדל שלא לפגוע באותן אוכלוסיות שהוא הכי פחות מעוניין לפגוע בהן, שהוא עדיין מרגיש כבשר מבשרם. זה לא יהיה פשוט.

 

אבי ניסנקורן

אי-אפשר להתעלם מכך שאת הקריירה שלו, עשה ניסנקורן בתמיכה בוועדים הגדולים בישראל, כאשר היה בהסתדרות 9 שנים, מתוכן כיהן כ-5 שנים בראשותה. ללא ספק מדובר במועמד ראוי, אם כי לא ברור מה יהיו תוכניותיו שטרם פורסמו, למלחמה בגירעון. מה שכן בטוח זה שניסנקורן לא ימהר לפרק את ועדי העובדים החזקים בישראל – בהם ועד חברת חשמל, הרכבת והנמלים – שלעיתים רבות מדי מחזיקים את המדינה כבת ערובה לגחמותיהם.

 

מה הוא כן יעשה? כאיש מרכז שמאל במהותו – ואם נסתכל לרגע על מצעה הכלכלי של כחול לבן – יותר מסביר להניח שניסנקורן ידאג לחזק את המגזר היצרני ויעודד חיזוק מפעלים ותעשיית לואו-טק, כאמצעי לעידוד עוד ענפי עסקים בישראל. כמו כן, דווקא בשל הידע והיכולת שלו לתמרן ועדים גדולים, ניסנקורן יכול, אם ירצה, להוביל תהליך התייעלות מסיבי במשרדי הממשלה, בהפחתה הדרגתית של מספר עובדי המדינה ומעבר להסתמכות על אמצעים דיגיטליים שידביקו את הפער. כך ייחסכו למדינה מאות מיליוני שקלים בשנה.

 

אם יפתיע, ניסנקורן גם עלול להשית מס "עושר" על מוצרי יוקרה, מהלך מתבקש לנוכח אחוז ההוצאה הנמוך יחסית – מסך הכנסותיהם כמובן – של המעמד הסוציואקונומי הגבוה על מוצרי צריכה, בעוד המעמדות הנמוכים מוציאים נתח גדול יותר מהכנסותיהם על מוצרי צריכה בסיסיים. חוסר שוויון משווע שמעניק יתרון מהותי למעמדות העשירים.

 

כמו כן, ראוי לצפות אם כחלק מהמדיניות הממשלתית להפחתת כלי הרכב בכבישים, יעלה ניסנקורן את המיסוי על הדלק, דבר שצפוי אמנם להכביד עוד יותר על בעלי הרכבים, אבל גם יוביל לצמצום שימוש באמצעי תחבורה פרטיים והכנסה של מאות מיליוני שקלים בשנה לקופת המדינה.

בנימין נתניהו

אמנם הסבירות לכך נמוכה מאוד, במיוחד לאור העובדה שכחול לבן פסלו ישיבה עם נתניהו, וגם לאור העובדה שסביר להניח שראש הממשלה לא יסכים להורדה בדרגה, אבל בפוליטיקה כמו בפוליטיקה, אי-אפשר לדעת מה יוליד יום.

ובהנחה שאכן תקום ממשלת אחדות, ושכחול לבן לא תפסול את נתניהו, בתנאי שבני גנץ יכהן ראשון בראשות הממשלה, וביבי יסכים לקבל את הטיקט של שר האוצר - למרות היותו חשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים - הדבר יכול דווקא להיטיב עם הכלכלה.  

למה? אם כל הסייגים של חלקים נרחבים בציבור משלטונו של נתניהו, אי אפשר להתעלם מהעובדה שנתניהו היה שר אוצר טוב - אפילו מצוין. בתקופת כהונתו נערכו אינספור רפורמות וקוצצו הקצבאות של ביטוח לאומי למגזרים מרובי ילדים, מה שהוביל לפריחה כלכלית שנעצרה רק עם משבר הסאב-פריים ב-2009. 

נתניהו קיבל ב-2003 משק מרוסק, והצליח דווקא בהפחתת מסים להזניק את הכלכלה. הוא חתום על יציאה ממשבר כלכלי ופריחה ארוכת שנים - אי אפשר לקחת ממנו את ההישגים הגדולים האלו.

 

נתניהו, יותר מכל אחד אחר, לא יפחד לקחת את הצעדים שיחשוב שהם הנדרשים להפחתת הגירעון והשבתו של החוסן הכלכלי הישראלי, דבר שבקדנציה האחרונה הוא קצת נרדם בשמירה.

לסיכום, הממשלה היוצאת הכניסה את הממשלה הבאה לברוך. מצד אחד אנחנו נמצאים בתקופה תנודתית הנובעת מחוסר ודאות בשווקים הגלובליים, היחלשות של גוש האירו והימשכות מלחמת הסחר – דבר שעלול להפחית בעתיד הקרוב את השקעות החוץ במדינה. מצד שני, הבעיה היא שבמצב שוק כזה, כל העלאת מסים תהיה קשה מאוד למעמד הביניים ומטה, לאור יוקר המחיה המסרב לרדת.

 

אבל כאמור, רק דבר אחד בטוח. זה לא משנה מי יכהן כשר האוצר, הבעיות הן אותן בעיות. הבעיה הדחופה היא הגירעון, אבל יש בעיות חשובות לא פחות - מחירי הדירות, הפנסיה, שער הדולר ועוד. 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    הזוי. לא רלוונטי.הנושא רחוק . (ל"ת)
    ברקוביץ 19/09/2019 06:40
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    דירה = קורת גג 18/09/2019 23:07
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 10.
    משקיע 18/09/2019 16:14
    הגב לתגובה זו
    אם מצב המדינה יורע אז האגחים הממשלתיים, שזינקו חזק בחודשים האחרונים, הולכים לרדת באופן משמעותי
  • 9.
    אבי ניסנקורן זה כמו 18/09/2019 14:41
    הגב לתגובה זו
    אבי ניסנקורן זה כמו חתול שמגן על חלב
  • 8.
    נתניהו 18/09/2019 14:33
    הגב לתגובה זו
    נפגעו בתקופת כהונתו יכולים לספר לנו על ביבי המוצלח. גרם לפיטורי עובדים בשנות ה50 לחייהם ומאז ועד היום הם עובדים בעבודות עלובות . משפחות נהרסו. העם יודע שביבי לא מתאים להיות שר אוצר עם ועדת בכר שהפכה כל אזרח לנזקק בזקנתו רבים יודעים שכל הכסף שהם משלמים לפנסיה יעלם להם העלה גיל פרישה מספר פעמים ולמעשה שום דבר טוב לא קרה. הגז לא הציל אף אחד ביבי שר המיסים וההלאמות הלאים את הגז הלאים את כיל. לא נקף אצבע למנוע את הפשלה של לפיד באי מכירת כיל בקול ענות חלושה הודיע שהוא בעד. העיתונאים גם העלו לגדולה את שקד שגמרה כבר את הקריירה שלה העם יותר חכם ממכם.
  • לנין 18/09/2019 17:02
    הגב לתגובה זו
    לונצואלה לרעב או לצפון קוריאה
  • 7.
    לא כתבת על מי שבאמת יהיה שר האוצר -- עמיר פרץ (ל"ת)
    דובי 18/09/2019 13:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שלמה 18/09/2019 13:33
    הגב לתגובה זו
    כחלון שר אוצר ? מה אתם רוצים שהגרעון יגדל ? הוא נכשל כישלון חרוץ בכול צה שנגע השאיר מדינה עם גרעון של 20 מליארד שקל
  • כן כחלון. שנתחיל לאכול את הדייסה שהוא בישל.... (ל"ת)
    יעקב 18/09/2019 20:51
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מה פתאום כחולון ?? הוא לא הביא את הסחורה הוא מחוק (ל"ת)
    גיא 18/09/2019 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בממשלת אחדות יהיה שר אוצר אחר, ישראל כץ או אדלשטיין (ל"ת)
    הפוך גוטה הפוך 18/09/2019 13:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תום 18/09/2019 13:12
    הגב לתגובה זו
    כחלון ולא ביבי מספיק.
  • מיזה שעשה את הגרעון אם לא מנכ"ל האוצר שהוא "איש מקצועי" (ל"ת)
    חנוך 19/09/2019 03:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ניאו 18/09/2019 13:08
    הגב לתגובה זו
    לגזרות הכלכליות שיבואו צריך כח פוליטי שאין לכחלון, אחרי הבלגן שהשאיר
  • 1.
    החלה מכירת החיסול של משקיעי הדירות והקבלנים (ל"ת)
    אריה 18/09/2019 12:56
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.