מייקל ברי
צילום: gettyimages

"הבעיה הגדולה בשווקים - תעודות הסל. התעודות מעוותות את מחירי המניות"

מייקל ברי, שהפך בשנים האחרונות למוכר במיוחד ברקע לסרט "מכונות הכסף", מנסה לשמור בשנים האחרונות על פרופיל נמוך. השבוע בראיון נדיר הוא מצביע על הבעיה הגדולה בשווקים - תעודות הסל. לטענתו אין מספיק נזילות בתעודות הסל, ובזמן מצוקה עלולה להתפתח מפולת

עמית נעם טל | (8)

מייקל ברי הפך למפורסם בקרב קהילת המשקיעים בעולם במיוחד בעשור האחרון ברקע לספרו של מייקל לואיס עליו ועל מנהלי השקעות נוספים שהצליחו לחזות את הבועה ואת המשבר בסוף 2008.

מדובר בספר שהפך לרב מכר ובסרט מצליח -  "מכונת הכסף".

ברי שומר על פרופיל נמוך יחסית בשנים האחרונות. בראיון נדיר שערך השבוע עם רשת החדשות בלומברג, חושף ברי מהו לדעתו העיוות הגדול ביותר בשווקים היום – תעודות הסל על המדדים. 

ברי מסביר כי מה שמתרחש כעת בשוק תעודות הסל בעולם מקביל לאירועים שהתרחשו בשוק האיגוח זמן קצר לפני המשבר הכלכלי של 2008. לטענתו, תעודות הסל מעוותות כרגע את מחירי המניות והאג"חים כפי שרכישות ה-CDO לפני כעשור השפיעו על שוק המשכנתאות. כאשר תנועת ההון תשתנה, ברי טוען כי זה יהיה "מכוער מאוד". 

"כמו רוב הבועות הפיננסיות, ככל שהיא נמשכת יותר זמן, ההתרסקות תהיה אלימה יותר. אנחנו בבועה פיננסית אבל קשה לנבא מתי היא תתפוצץ" טען ברי.

ברי טוען כי הסיכון העיקרי בגידול בהשקעות הפאסיביות הוא בעיית הנזילות. "הסוד המלוכלך של שוק תעודות הסל הוא ההתפלגות השווה בין ניירות הערך במדדים שהיא מחקה. במדד הראסל 2000 לדוגמא, ספרתי כ-1,049 מניות שנסחרות עם מחזור יומי של פחות מ-5 מיליון דולר, פחות מחצי מתוך מספר זה נסחר במחזור יומי של פחות ממיליון דולר. זאת לא נזילות טובה לגופים שמנהלים עשרות ומאות מיליארדים.

"למרות נתון זה, תעודות סל המנהלות מיליארדי דולרים צמודות למניות כמו אלו. במדד ה-S&P500 המצב איננו שונה: המדד מכיל את המניות הגדולות בעולם, אך כ-266 מתוכן נסחרות היום עם מחזור הנמוך מ-150 מיליון דולר ביום. זה נשמע הרבה, אך טריליוני דולרים מוצמדים למניות אלו. התופעה של קרנות פאסיביות הופכת לפופולארית יותר ויותר, אך דלת היציאה זהה תמיד".

הכוונה שכשרוצים לצאת מההשקעה מוכרים והמניות יורדות. ברי מוסיף כי המצב המתואר הופך לגרוע עוד יותר ככל שמתרחבים לשוקי מניות פחות גדולים ולשוק האג"ח. נציין שטענות דומות נשמעו לא מעט בשנים האחרונות.

"הפוטנציאל להחמרת הסיטואציה הוא המתרחש בשוק הנגזרים, כאשר מנהלי הקרנות משתמשים בכלי זה בשביל לבצע התאמות בכל יום. הרעיון הבסיסי הוא זהה לרעיון שהביא להתמוטטות השוק בשנת 2008. עם זאת אני לא יודע מהו ציר הזמן". 

קיראו עוד ב"גלובל"

"באופן אירוני, העובדה כי הבנק המרכזי ביפן מחזיק היום את רוב שוק תעודות הסל במדינה (מעל 75%) מאותת לנו כי השוק היפני צפוי להיות חסין יחסית במקרה של פאניקה בעולם, ביחס למדינות בהן אין כוח מייצב כזה".

דמותו של מייקל ברי ב"מכונת הכסף"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    המשקיע הוא מייקל ברי הסופר מייקל לואיס (ל"ת)
    א 06/09/2019 14:46
    הגב לתגובה זו
  • Sassi6 12/11/2021 02:29
    הגב לתגובה זו
    ד"ר מייקל בורי (כריסטיאן בייל) הוא מנהל קרן גידור, וגם רופא מנתח, הרופא ניתח נתונים של אלפי משכנתאות, הוא הבין שהם יכנסו לחדלות פרעון, הוא פנה לגולדמן זקס, לדויטשה בנק, לבנק אוף אמריקה, לבר סטרנס, הוא קנה מכולם תעודות CDS לשורט על המשכנתאות הנ"ל, קרן הגידור שלו הרוויחה 2.69 מיליארד דולר, בעקבותיו התעורר סטיב אייזמן (מארק באום) וגם הוא קנה תעודות CDS לשורט על המשכנתאות הנ"ל, קרן הגידור שלו הרוויחה מיליארד דולר, בעקבותיו התעוררו ג'יימי שיפלי וצ'ארלי גלר (ג'ון מגארו ופין ויטרוק) אבל אז התעוררו גם הבנקאים והפסיקו למכור את תעודות CDS לשורט על המשכנתאות הנ"ל, אז הם פנו לסוחר בכיר להשגת גישה למכירה בחסר נגד שוק המשכנתאות, הם הרוויחו אך ורק כמה עשרות מיליוני דולרים בלבד, תודה
  • 3.
    מייקל לואיס 06/09/2019 11:26
    הגב לתגובה זו
    הספר מכונת הכסף נכתב ע״י מייקל לואיס
  • 2.
    מוטי 05/09/2019 23:16
    הגב לתגובה זו
    מייקל לואיס כתב את זה.
  • 1.
    משקיע מבריק, סרט מעולה, WIN WIN (ל"ת)
    איתן 05/09/2019 20:25
    הגב לתגובה זו
  • לרון 06/09/2019 19:17
    הגב לתגובה זו
    לצפות את העתיד היינו כולנו מיליונרים,לדאבוננו לא ניתן לצפות עתיד ובטח לא מהיכן תבוא המפולת,כשתבוא היא תבוא ממקום לא צפוי
  • Sassi6 12/11/2021 01:30
    לו היינו יכולים? ...יכולים גם יכולים, אממה שמחמיצים את החצי הראשון במדרון, אבל אפשר להציל את החצי השני במדרון החלקלק והתלול, אז לעמוד על המשמר, ולא ללכת לישון, תודה
  • מענה : ציינתי ל----,,,,עצמי- רבעון ראשון 2021- (ל"ת)
    כותב א 29/10/2019 17:51
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.