קאר שולץ טבע
צילום: יח"צ

טבע עלולה למצוא את עצמה "במקום הלא נכון, בזמן הלא נכון"

טבע עלולה לספוג פיצויים/ קנסות של כ-2 מיליארד דולר בעקבות פרשת משכבי הכאבים 

לאחר כל החבטות שחטפה בחודשים האחרונים, הצרה החדשה של טבע כבר מעבר לפינה. הדבר האחרון שחברה במצוקת נזילות רוצה הוא שוק מימון "לחוץ", וזו בדיוק הסיטואציה שהחברה תצטרך להתמודד בחודשים הקרובים. הסדר חוב קרוב מתמיד

עמית נעם טל | (14)

טבע (סימול:TEVA) איבדה הערב 0.8% וסגרה עוד שבוע תנודתי במיוחד, כאשר החדשות על החברה ממשיכות להגיע באופן יומי, וניתן להעריך כי גם החודש הקרוב צפוי להיות מאתגר עבור החברה.

בשבוע האחרון התבשרנו כי חברת התרופות הפרטית פארדו פארמה (Purdue Pharma), הנתבעת המרכזית בפרשת משככי הכאבים, הציעה לשלם קנס של 10-12 מיליארד דולר במטרה להסדיר יותר מ-2,000 תביעות מול החברה בסוגיה. החברה היא הנתבעת העיקרית בפרשת משככי הכאבים, כך שכל סכום שפארדו תשלם ישליך באופן ישיר על הסכום שטבע תצטרך לשלם.

כתוצאה ההתפתחויות האחרונות, אנליסט UBS, נאבין ג'ייקוב, מעריך כי הקנס של טבע צפוי להגיע עד 1.84 מיליארד דולר בגין תפקידה לכאורה במגפה בארה"ב. אנליסטים נוספים מעריכים את הסכום שטבע תידרש לשלם בכ-2 מיליארד דולר. האם טבע יכולה לעמוד כעת בקנס בסכום כזה? התשובה היא לא! 

לחברה יש חוב נטו של כ-27 מיליארד דולר. בשנתיים הקרובות היא תצטרך למחזר חוב של קרוב ל-8.6 מיליארד דולר (עד סוף 2021) לפי היחס הבא: 0.3 מיליארד דולר ב-2019, 3.3 מיליארד דולר ב-2020, ועוד 5 מיליארד דולר ב-2021.  לחברה יש ככל הנראה יכולת לתשלום החוב בשנה/שנתיים הקרובות (בהינתן המזומנים ויכולת ייצור המזומנים), אך לאחר מכן סימני השאלה גדולים במיוחד, ובפרט שהחברה עברה לתזרים מזומנים שלילי ברבעון האחרון. ייתכן שהדרך של החברה לבקש הסדר חוב תהיה קצרה במיוחד, אבל יכולות להיות התפתחויות בדרך - רבעון עם תזרים חיובי, ועסקאות במישור של שיתופי פעולה , מיזוגים ורכישות שידחו או ימנעו הסדר חוב. 

אבל זה לא הכל. הצרה החדשה של טבע היא שוק מימון לחוץ מאוד בחודשים הקרובים. סימנו כאן כבר תקופה ארוכה את הרבעון האחרון של 2019 כתקופה לחוצה מאוד בשוקי המימון, וזאת בעקבות החזרה של ארה"ב לגייס הון. גיוסי ההון הצפויים החל מהשבוע הבא צפוי לגרום להתרחבות של מרווחי האשראי בשוק (כפי שכבר הזהירו כל הבנקים הגדולים בארה"ב). טבע לצערה, שוב נמצאת במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון. הדבר האחרון שחברה במצוקת נזילות רוצה, הוא שוק מימון בעייתי. 

מרווחי ה-FRA/OIS לחודש דצמבר: המערכת הבנקאית מהמרת על שוקי מימון לחוץ בחודשים הקרובים, מה יקרה לאג"חים של טבע שכבר נסחרים קרוב לתשואה דו ספרתית? 

 

מרווחי האשראי בשוק הקונצרני לדירוגים הנמוכים: הצרה החדשה של טבע, התנועות בשוקי האג"ח צפויים להשפיע על החברה

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    דניאל 01/09/2019 10:52
    הגב לתגובה זו
    זוכרים איך וורן בטפט הציל את גולדצ מן זאקס.צפו בקרוב להסדר במתכונת דומה.
  • 12.
    שמוליק 31/08/2019 23:33
    הגב לתגובה זו
    לא מזיז לעומת החובות של 27 מיליארד
  • 11.
    דניאל 31/08/2019 21:15
    הגב לתגובה זו
    מעניין כמה כסף הפסדתה על המניה וכעת אתה מנסה לנקום בה. כמה מלל אפשר למחזר על טבע!
  • 10.
    בוריס 31/08/2019 20:56
    הגב לתגובה זו
    האנליסט הוריד את צפי הקנס ונתן טווח בעוד הכותב בטימטומו נתן את הגבול העליון כנל לגבי תזרים המזומנים שאני בספק גדול אם מישהו באתר ביזפורטל יודע מזה משהוא רע מאד עובר ולא על טבע אלה על אתר ביזפורטל
  • 9.
    אז מה חדש פה ? (ל"ת)
    סטיבן הוקינג 31/08/2019 18:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    טועה ומטעה,ברור שלא תפרסם את התגובות ששלחתי (ל"ת)
    אחד שמבין 31/08/2019 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    פחחחחח (ל"ת)
    ארז 31/08/2019 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אחד שמבין 31/08/2019 13:11
    הגב לתגובה זו
    כל החוב שלהם מחולק בצורה נהדרת 20 שנה קדימה.חברה עם תזרים מזומנים של 3 מיליארד בשנה.תרופות בלוקבסטר חדשות שרצות נהדר בשוק.התזרים השלישי ברבעון הנוכחי היה בגלל רישום הבונסים .מי שקורה טוב דוחות רואה שהיה תזרים חייבי של 184 מליון דולר.
  • 5.
    חן 31/08/2019 10:28
    הגב לתגובה זו
    חברה של מוצר אחד,עובדים ומנהלים לא יעילים וללא השכלה מתאימה .חברה פח עם אנשים פח
  • אחת.שעצובה 01/09/2019 05:36
    הגב לתגובה זו
    חצוף . קל לך להגיד. אתה לא עובד שם 20 שנה ויותר ונותן את הלב שלך למקום .
  • 4.
    אבי 31/08/2019 08:39
    הגב לתגובה זו
    כל יום ממחזרים כתבות ...האם מתוך אינטרסים ?????
  • 3.
    אלמוג 31/08/2019 03:46
    הגב לתגובה זו
    אז יקח לה 30 שנה להחזיר את החובות.האינפלציה תשחוק את החוב.
  • 2.
    דירה = קורת גג 31/08/2019 03:29
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 1.
    דובי 30/08/2019 23:23
    הגב לתגובה זו
    אחרי שנים שלקחו אפסים לנהל את החברה, לקחו סופסוף מנהל אחראי וחכם.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: