אלי דורון
צילום: סיגל סבן

סוחרים באינטרנט? חובה לשלם מס

רבים לא הפנימו או לא רוצים להפנים שמסחר באינטרנט הוא פעילות שיש עליה מס; רשות המסים עשויה לאתר את כל הסוחרים - ראו הוזהרתם

אלי דורון | (4)

בשנים האחרונות, נדמה כי זירת המסחר העולמית שינתה את פניה לבלי היכר. לאחר שנים רבות של מסחר פיזי, שהכריח את הקמעונאים להפעיל חנויות ואת הקונים לצאת מהבית ולהגיע אליהן, אנו עדים למצב בו מרבית הצרכנים בעולם זונחים את הרגלי הקנייה המסורתיים שלהם ועוברים לרכישה מקוונת.

למרות שמדובר במגמה כלל עולמית, נדמה כי בישראל הטרנד הזה תפס במיוחד. קניות באמצעות חנויות אינטרנטיות, בקניונים מקוונים או בזירות מסחר כמו אמזון, איביי, עלי אקספרס וכו', הפכו לדבר טבעי ויומיומי אצל מרבית האוכלוסייה. הישראלים קונים, מוכרים וסוחרים בכל העולם. מה שהסוחרים הישראלים לא תמיד יודעים זה שחלק מהפעולות הללו מציבות אותם בסטטוס בעייתי מול רשויות המיסים.

בכדי להבין את סדרי הגודל; הערכות שונות מדברות על כך שהיקף שוק המסחר האלקטרוני בישראל נע בין 16 ל-20 מיליארד שקל ובפועל יש בנמצא אלפים רבים של ישראלים הפעילים בתחום, המייצרים הכנסות באמצעות רשת האינטרנט, אם במקביל לעבודה אחרת ואם בלעדית בתחום זה. סכום זה אולי נשמע לא גבוה, אך מדובר בשוק שצומח באופן מאסיבי מדי שנה, בעשרות אחוזים, בישראל כמו גם בעולם.

כאן ועכשיו: הפלטפורמה המושלמת לישראלים

שווקים וענפים שלמים כבר "נכבשו" על ידי זירות מסחר אינטרנטיות. הלבשה והנעלה, אביזרי אופנה, אלקטרוניקה, תיירות, ספרים, מתנות, צעצועים - כל אלה שינו את הרגלי הצריכה שלנו, ולמרות גודלה - ישראל כבר נחשבת כיום לאחת המדינות המתפתחות ביותר בתחום זה, בוודאי אם מסתכלים על הנתונים "לפי נפש". הישראלי, קונה, מוכר, סוחר, והכל באופן מיידי, "כאן ועכשיו", בפלטפורמה שכאילו הותאמה לטמפרמנט של רובנו.

עם זאת, נדמה כי המהירות בה מתפתחים אפיקי מסחר אלקטרוניים חדשים, מערכי השיווק אותם מייסדים אתרי מכירות בעולם ואמצעי התשלום המגוונים העומדים לטובת אותם אתרים והמשווקים שלהם, מעמידה אתגר בפני רשויות המיסים.

בעבר, בכל הנוגע למטבע הדיגיטלי ביטקוין למשל, נדמה כי המציאות השיגה את רשות המיסים, שמצאה עצמה "לומדת" את הטכנולוגיה ואת השלכותיה לאחר שכבר הייתה בשוק. זו חכמה קטנה להתעורר לאחר מעשה, וחכמה גדולה יותר לחזות פני עתיד. גם כאן חשוב שרשות המיסים תקדים תרופה למכה, תגבש עמדה ותייצר הסברה נרחבת יותר בטרם תנקוט במבצעי אכיפה.

שיטת ה"דרופשיפינג" פופולארית בקרב הישראלים

הדברים רלוונטיים במיוחד בכל הנוגע לשיטת ה"דרופשיפינג" (Dropshipping), שתופסת תאוצה גדולה מאוד בקרב הישראלים. למעשה, מדובר בשיטת מכירה בה הסוחר מוכר סחורה שלמעשה לא נמצאת ברשותו. קיימים ברשת לא מעט יצרנים או ספקים המציעים שלל מוצרים במחירים זולים מאוד, לרוב מתחת למחיר השוק. צריך ליצור קשר עם היצרנים והספקים הללו, להציע את המוצר שלהם למכירה במחיר גבוה יותר, ורק אם מישהו קונה ממך את המוצר (לרוב, בחנויות מוכרות יותר).

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

כך, אתה מזמין את המוצר מהספק הזול עימו אתה בקשר, ונהנה מפער התיווך, ללא חשיפה, ללא מושכר, ללא עובדים, ללא אשראים בנקאיים וללא מלאים - אותם אתה כבעל עסק אמור להחזיק במחסנייך. כך, נחסכת כל ההתעסקות הלוגיסטית המייגעת באחסון המוצר, אחזקתו במלאי, אריזתו ושליחתו לקונה.

לפי הערכות שונות, המסחר בדרך הזו מגיע היום עד כשליש מכלל המסחר ברשת. עם זאת, מרבית העוסקים בתחום הם צעירים, לא היו בעלי עסק מעולם, אינם מכירים כלל את עולם המס, מרביתם אף פעילים בתחום באמצעות מחשבם הנייד ובשל כך עושים לעיתים טעויות שמקורן בתום לב, כמו גם בחוסר ניסיון וידע. חלק מאותם צעירים מגלה עד מהרה כי התנהלות של שעתיים יעילות ביום, בעלות של שתי כוסות קפה הפוך, מייצרות להם הכנסה העולה עד מהרה על הכנסת אביהם המלומד העובד כשכיר במשרה בכירה על פני עשרות בשנים.  

אין עולם "נטול מס"

המדינאי, הדיפלומט והסופר האמריקאי בנג'מין פרנקלין אמר פעם: "בעולם הזה לא קיים דבר ודאי, מלבד מוות ומיסים". העוסקים בתחום הזה, שיש שיכנו אותם "מתווכי מסחר מקוון", מחויבים וכפופים לחוקי המיסוי השונים הקיימים בישראל. כך שכמו כל עוסק אחר עליהם לשלם מס ומע"מ כחוק, לנהל ספרים בהתאם להוראות מס הכנסה ולדווח על הכנסותיהם לרשויות המס.

לתחושתי, רשות המיסים צריכה להשקיע יותר בהסברה מאשר הנהוג כיום, אם במכללות המכשירות את הצעירים המתמחים בתחום ואם במסגרות אחרות וזאת מאחר ורבים מאותם סוחרים מגיעים אלינו כאשר הם אינם מבינים על מה עליהם לדווח ועל מה לא – וזה עשוי להעמיד אותם בסכנה להליך פלילי. חלקם גם אינם מבינים שהתנהלות נכונה מול רשויות המס תועיל להם, ותאפשר לחסוך עלויות ולמקסם רווחים.

מדינת ישראל היא מדינה יזמית וטכנולוגית מאוד, וראוי שהרשויות השונות יהיו ערוכות לסוגי פעילות אלה. אנו מקדימים את העולם בהרבה דברים, וכדאי שגם רשויות החוק במדינה יחזיקו בעמדות מגובשות שמקדימות את זמנן. נכון שאי ידיעת החוק אינה פותרת מעונש – אך אל לנו להישען על אמירה זו.

על רשות המס לפעול לחינוך הנוער ובכלל, כי אין בנמצא עולם "נטול מס" וכי גם התנהלות וירטואלית, ברשת האינטרנט, באמצעות חברות זרות ומטבעות דיגיטליים, מחייבים הנהלת חשבונות מסודרת, דיווחי אמת ותשלום מס בהתאם. כך, נהיה אור טכנולוגי וחוקי לגויים.

 

הכותב הוא עו"ד אלי דורון, מומחה למיסוי ושותף במשרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שי 05/01/2020 07:21
    הגב לתגובה זו
    למי שבוחר עם חו"ל בלבד והסחורה בחול אין מע"מ עד כמה שידוע לי
  • 3.
    מאיר 12/09/2019 03:11
    הגב לתגובה זו
    קודם שישלמו לנו מס על ההפסדים מהבורסה
  • 2.
    למה? 08/09/2019 11:38
    הגב לתגובה זו
    מדיניות דבילית של אנשים חמדנים, מיסוי גבוה מדי על מס רווחי הון שהמדינה לא משתתפת בו בשום צורה. גזלנות לא ברורה שמקדשים אותה כל מיני עסקים כמו הכותב.
  • 1.
    בני גור 02/09/2019 12:10
    הגב לתגובה זו
    גם מע"מ, מע"מ זה עז בשבילך, גם ביטוח לאומי מגיע לו משהו אח שלי.
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.