גרמניה
צילום: istock

גרמניה בדרך למיתון, תשואות האג"חים נופלות לשפל חדש

הכלכלה הגרמנית התכווצה ברבעון השני ב-0.1%, כאשר נתוני המאקרו האחרון מאותתים כי הצמיחה ברבעון הקרוב צפויה להיות שלילה גם היא. המשמעות: כניסה למיתון של הכלכלה הגדולה באירופה. עקומת האג"ח של בריטניה וארה"ב התהפכו
עמית נעם טל | (4)

לאחר הקפיצה החדה שהתרחש אמש בעקבות ההתקפלות שביצעה ארה"ב במדיניותה מול סין, הלחץ חוזר כעת לשווקים ברקע לנתוני מאקרו חלשים במיוחד ברחבי העולם, שמעלים את החששות ממיתון עולמי לשיא. 

הכלכלה הגרמנית בדרך הבטוחה למיתון: לאחר שדווח בשישי האחרון כי הכלכלה הבריטית התכווצה במהלך הרבעון ה-2 של 2019 (לכתבה המלאה), נתוני התמ"ג הראשוניים בגרמניה הצביעו הבוקר כי הכלכלה הגדולה באירופה התכווצה ברבעון האחרון ב-0.1%, וזאת לעומת צמיחה של 0.4% ברבעון הראשון של השנה. האופטימיות שהפגין הבנק המרכזי באירופה (ECB) בנוגע לחצי השנה של 2019 מתפוגגת במהירות.

התמ"ג בגרמניה: צמיחה אפסית בשנה האחרונה

נזכיר כי מיתון רשמי מוגדר כשני רבעונים רצופים עם שיעור צמיחה שלילית, לפיכך, גרמניה עדיין נכנסה למיתון. עם זאת, נתוני המאקרו שפורסמו בימים האחרונים מצביעים כי הצמיחה ברבעון הקרוב צפויה להיות שלילית. סקר הסנטימנט הכלכלי של ZEW לחודש אוגוסט  שפורסם אמש ירד לרמה של מינוס 44.1 נק', לעומת קריאה של מינוס 24.5 נק' בחודש יולי, עמוק בטריטוריה המצביעה על התכווצות כלכלית. מדובר בקריאה הנמוכה ביותר מאז משבר החוב באירופה ב-2011.

נזכיר כי הכלכלה הגרמנית בנויה בעיקר על ייצור, ומדד מנהלי הרכש האחרון בסקטור זה ירד לרמה של 43.2 נק' בלבד, עמוק בטריטוריה  שמצביעה על האטה כלכלית בחודשים הקרובים.

המשמעות של הנתונים האחרונים היא שהכלכלה החזקה באירופה צפויה להיכנס ברבעון הקרוב למיתון, בדיוק כפי שצפינו ב-Bizportal בתחילת השנה האחרונה (לכתבה המלאה).

סקר הסנטימנט של ZEW לחודש אוגוסט: גרמניה בדרך הבטוחה למיתון

בתוך כך, נתוני הייצור באירופה מאכזבים גם הם היום. הייצור התעשייתי באיחוד האירופאי ירד בחודש יוני ב-1.6% לעומת צפי לירידה של 1.4% בלבד. בחישוב שנתי, מדובר על ירידה של 2.6%. 

השווקים מגיבים במהירות לנתונים, ובפרט שוקי האג"ח. התשואה על אגרות החוב של גרמניה לתקופה של 10 שנים יורדת כעת לשפל חדש של מינוס 0.63%. במקביל, עקומות האג"ח של בריטניה וארה"ב התהפכו באופן מלא, כאשר התשואות על אגרות החוב לתקופה של שנתיים גבוהות מהתשואות לתקופה של 10 שנים. מדובר על ההתהפכות הראשונה מאז 2007. 

בסיטואציה כזו בשוקי האג"ח, מצוקת הנזילות בסקטור הבנקאות מחריפה באופן משמעותי, והבנקים הופכים לפגיעים במיוחד. בתגובה, לחץ מכירות מורגש היום בסקטור הבנקאוץ

בנוסף נציין כי  בסיטואציה כזו, הבנקים "סוגרים" את ברז האשראי לשווקים, גורם שלמעשה צפוי להחריף את הלחץ על הכלכלות הריאליות בחודשים הקרובים. 

אם זה לא מספיק, הלחץ על הסקטור צפוי להיות הרבה יותר כבר החל מסוף החודש הקרוב, כאשר הממשל האמריקני צפוי להציף את השוק באגרות חוב, דבר שצפוי להוריד באופן חד את רזרבות הבנקים והנזילות בשווקים (לכתבה המלאה). גיוסי ההון של ארה"ב לא יכלו להגיע בתזמון יותר גרוע מהתזמון הנוכחי.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אסף 14/08/2019 14:39
    הגב לתגובה זו
    את העבודה, ארה"ב סין יפן כל מי שיירצה , מה הם חשבו שיהיה להם... ילדים הם לא עושים והם קולטים פליטים בלי סוף , אין מה לחשוב יותר מדיי, זה היה רק עניין של זמן!
  • הנביא 14/08/2019 19:58
    הגב לתגובה זו
    דבר גורר דבר. גרמניה היא נחשבת החזקה ביותר כלכלית באיחוד האירופאי.
  • נעלמת/הועלמת ממדור גרינברג? (ל"ת)
    היי 14/08/2019 17:47
    הגב לתגובה זו
  • אנונימוס 14/08/2019 16:08
    הגב לתגובה זו
    נדמה לי ששכחתה שהעולם גלובלי, וסה שגרמניה וסין ואירופה במצב לא טוב, הדבר יגרור כךכךות נוספות למצב זה כולל ארהב
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: