פאואל
צילום: gettyimages

מדוע הבנקים הגדולים בארה"ב צופים כעת השקת QE ברבעון הקרוב?

תשואת האג"חים הממשלתיות חוזרות הערב לרדת בחדות, כאשר שוק האג"ח כלוא בלולאה שגורמת לירידה חדה בכמות הכסף השוק. בשוק כבר מתמחרים 4.3 הורדות ריבית בשנה הקרובה
עמית נעם טל | (8)

בהחלטת הריבית האחרונה בארה"ב, טען יו"ר הפד', ג'רום פאואל, במסיבת העיתונאים כי "מדובר בהורדת ריבית של אמצע סייקל". פחות משבועיים לאחר אותה החלטה, נראה כי השוק מתעלם לחלוטין מההתבטאויות של פאואל, כאשר הוא מתמחר הערב 4.3 הורדות ריבית עד סוף 2020. במקביל, בג'יי פי מורגן ובבנק אוף אמריקה מעריכים כעת כי הפד' יצטרך להשיק תוכנית רכישות (QE) כבר בחודשים הקרובים.  

מדוע הבנקים הגדולים בארה"ב כבר מהמרים על השקה של תוכנית רכישות בחודשים הקרובים? כמות הדולרים בשווקים יורדת כעת בחדות, כאשר רק פעולה דראסטית מצד הפד' יכולה להפסיק את "מעגל הקסמים" שנוצר לאחרונה בשוקי האג"ח. 

כפי שציינו בעבר, האירוע החשוב ביותר שהתרחש בשנה האחרונה בשווקים היה צמצום מאזן הפד' (שהסתיים בפגישה האחרונה). צמצום המאזן גרר ירידה מיידית ברזרבות הבנקים, וביחס הנזילות של הבנקים. ומה הבנקים צריכים לעשות בכדי לעמוד בדרישות הרגולטוריות שנקבעו ב"באזל 3"?  צריכים לרכוש "נכסים נזילים איכותיים", כלומר אגרות חוב ממשלתיות. זו הסיבה שהתשואות על אגרות החוב יורדות בחדות בחודשים האחרונים – ההידרדרות במאזנים של הבנקים (לכתבה המלאה).  

בעקבות הצניחה החדה בתשואות האג"חים, עקומת האג"ח הופכת לשטוחה במיוחד (ואף הפוכה בחלקה). בסיטואציה כזו, הבנקים המרכזיים הזרים מעדיפים כעת לשים את הפיקדונות הדולרים בחשבונות הפד' ולהרוויח תשואה גבוהה/ביטחון גבוה יותר ממה שמוצע בשווקים. 

נתוני ה- Reverse Repurchase Agreements של הפד' עם הבנקים הזרים: 

מדובר בצמצום משמעותי מאוד בכמות הכסף בשוק, כאשר מתחילת השנה נגרעו בעקבות כך כ-300 מיליארד דולר מהשווקים. הירידה בכמות הכסף לוחצת שוק כל יחסי הנזילות של הבנקים, ולכן הבנקים חוזרים להסתער על "ביטחונות". 

"מעגל הקסמים" שמתרחש כעת בשוקי האג"ח: כמות הדולרים בשווקים יורדת בחדות

התוצאה של אירועים אלו היא הסיטואציה שאנחנו רואים בשווקים בשבועיים האחרונים. התנודתיות עולה משמעותית, והלחץ על השווקים המתעוררים עולה משמעותית, כאשר הם מתקשים להשיג מימון בשוק.

אם הסיטואציה כעת נראית בעייתית, החודשים הקרובים צפויים להיות הרבה יותר מאתגרים, וזו הסיבה בג'יי פי מורגן ובבנק אוף אמריקה טוענים כי הפד' יהיה חייב להתערב. ב-2 הסקירות שפורסמו בימים האחרונים, הבנקים מזכירים את גיוסי הענק של ארה"ב שצפויים להתרחש החל מסוף החודש הקרוב. כפי שטענו בחודשים האחרונים (לכתבה מיוני האחרון), הממשל האמריקני צפוי לגייס קרוב ל-800 מיליארד דולר עד סוף השנה, דבר שצפוי להפעיל לחץ משמעותית על הדילרים בארה"ב. 

בבנק אוף אמריקה טענו בשבוע האחרון כי "לפד' לא תהיה ברירה אלא לחדש את ההקלות הכמותיות ולהתחיל להגדיל את מאזנו. הפד' קרוב לוודאי יתאר את פעולתו כ"איזון של הדרישה לרזרבות בבנקים". הקולות שמגיעים מג'יי פי מורגן דומים. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    עמי 13/08/2019 09:43
    הגב לתגובה זו
    הדולר הולך להתרסק
  • 6.
    קורא 13/08/2019 09:29
    הגב לתגובה זו
    לכתב - תוכל להביא נתונים על מאזן הפד, ריביות הפד לבנקים מרכזיים וכד? מכל המשחק נראה שאחרי כל הדיבורים על "שווקים" יש חבורה קטנה של ביכיר הפד , הבנקים הגדולים שמדברים ביניהם ומנהלים את השוק.
  • 5.
    שמע את גאון! (ל"ת)
    משקיע 13/08/2019 08:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    Recession 12/08/2019 21:05
    הגב לתגובה זו
    https://www.marketwatch.com/story/2-year10-year-treasury-yield-curve-flattest-since-2007-2019-08-12?mod=mw_latestnews
  • 3.
    [email protected] 12/08/2019 20:33
    הגב לתגובה זו
    נראה כאילו נגמרו הבשורות הטובות ועכשיו מחכים לטראמפולינה שיקפיץ את השוק. בהצלחה
  • בזיל 12/08/2019 22:12
    הגב לתגובה זו
    קרעתה :)
  • 2.
    חנני 12/08/2019 20:07
    הגב לתגובה זו
    הכתב המוכשרטוב היה עושה אם היה מבאר להדיוטות את המושגים השונים בהם הוא משתמש....לא כולם ואולי הרוב אינו כלכלנים ולכן המושגים נשפכים כאילו עדת מומחים יושבת ושומעת וזה סתום לא ברור
  • 1.
    הם מבפנים 12/08/2019 19:47
    הגב לתגובה זו
    שני הבנקים הנתונים הנ"ל והפד יד ביד לפעמים הפד יותר עצמאי.עובדים על כולם בעיניים כדי להעשיר את העשירים הם למעשה לוקחים מכל העולם כדי לנפח בועות פיננסיות.כאיןץו מתוך דאגה לתעסוקה מלאה..בתעסוקה מלאה הציבור הפשוט לוקח הלוואות בריבית נשך לשיפוץ בתיו וקניית רכוש מנופח.למעשה מרוששים את העולם השלישי ואת העניים.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: