דגל ארגנטינה
צילום: גיא עיני

קריסה בארגנטינה: מדד המניות נפל ב-37%, מניות הבנקים צנחו ב-56%

לחץ מכירות כבד במטבעות של השווקים המתעוררים, כאשר בארגנטינה מדובר בקריסה. תשואות האג"חים של המדינה טסות, ובמקביל המטבע המקומי מתרסק. בנק אוף אמריקה: "ארגנטינה בדרך לפשיטת רגל או הסדר חוב"
עמית נעם טל | (12)

כפי שפרסמנו בחודש שעבר (לכתבה המלאה), לנוכח הצפי לגיוסי ענק מצד ארה"ב בחודשים הקרובים, זו הייתה רק שאלה של זמן עד שהלחץ על השווקים המתעוררים יתחדש, והוא אכן התחדש. לאחר הפיחות ביואן הסיני בשבוע שעבר, לחץ מכירות מורגש היום בכל השווקים המתעוררים, כאשר באגרנטינה מדובר בקריסה מוחלטת. 

בדומה ל-2018, ארגנטינה היא המדינה הפגיעה ביותר, כאשר הפזו המקומי התרסק הערב במהלך המסחר ב-28%. לקראת סיום, הפזו התאושש, ונסגר ברמה של 53 פזו לדולר - ירידה של 17% "בלבד". נזכיר כי בשנה שעברה קיבלה המדינה הלוואות ענק בסכום של 57 מיליארד דולר מקרן המטבע העולמית (IMF), וזאת במטרה לנסות לייצב את המטבע המקומי. היום נראה כי הדרך לבקשת עזרה נוספת מהקרן הופכת לקצרה מתמיד. 

הטריגר למהלך היום הוא תוצאות הבחירות המוקדמות במדינה. מנהיג האופוזיציה, אלברטו פרננדס, זכה ב-47.3% מהקולות, לעומת 32% בלבד שקיבל הנשיא המכהן מאוריסיו מאקרי. נציין כי הבחירות המקדימות בארגנטינה אינן קובעות את זהות הנשיא, אך משמשות כמעין מדגם רשמי לקראת בחירות האמת שייערכו ב-27 באוקטובר.

גרף הדולר מול הפזו הארגנטינאי בשנתיים האחרונות: הלחץ של הדולר מתחדש היום בעוצמה

 

בתוך כך, מדד המניות במדינה נפל הערב ב-37%, ולמעשה מחק ביום אחד את כל העליות שנרשמו מתחילת השנה. מי שהוביל את הירידות הוא סקטור הבנקאות. מניית Grupo Financiero Galicia, הבנק החמישי בגודלו במדינה,  התרסקה הערב ב-56%. מניית Banco Macro, הבנק השני בגודלו במדינה, ירד ב-52.9%. 

מדד המניות המרכזי בארגנטינה: מוחק הערב את כל העליות מתחילת 2019

 

גם בשוק האג"ח לא רגוע: מחירי האג"חים קרסו הערב, כאשר ההסתברות לפשיטת רגל של המדינה ב-5 השנים הקרובות מזנקת לרמה של 72%. בבנק אוף אמריקה מפרסמים התייחסות מהירה לאירועים, וטוענים כי "ארגנטינה בדרך לפשיטת רגל או הסדר חוב".

ההסתברות לפשיטת הרגל של המדינה ב-5 השנים הקרובות

בהקשר הישראלי, חברת הנדל"ן אירסה של אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי, נפלה בכ-37%. 

נזכיר כי המדינה מתמודדת בשנתיים האחרונות ממשבר כלכלי חמור, שעשוי להחריף כעת. התמ"ג במדינה ירד בשנה האחרונה ב-5.8%. האינפלציה במדינה ירדה במעט בחודשים האחרונים לרמה של 55.8% "בלבד".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    חושם 19/08/2019 11:43
    הגב לתגובה זו
    איך זה בישראל, לא חשוב מה כותבים ״העיקר הכוונה״.
  • 8.
    אנונימי 14/08/2019 16:47
    הגב לתגובה זו
    מצער לשמוע
  • 7.
    מבעלי מניות המיעוט 13/08/2019 17:09
    הגב לתגובה זו
    אירסה חברת הנדל"ן של אלשטיין ירדה בניו יורק ב % 23 ואילו קרסוד חברת החקלאות של אלשטיין צנחה במסחר בנאסד"ק ב % 38 ,אבל למרות שרק לפני פחות משנה דסק"ש הייתה בשער של למעלה מ 1300 (שגם זה מחיר נמוך מאד משמעותית מערכה האמיתי) ומאז,הושלכה למדד לא נחשב ( תביעה ייצוגית הוגשה בשל כך כנגד החברה ומר אלשטיין , אך הוא הגיב שהוא פעל כדין ולתביעה אין בסיס) ,והמנייה דורדרה לשערים מגוחכים (ירידה של % 60 לערך) ,כנראה כדי שיהיה זול מאד למוחקה מהמסחר – בעלי מניות המיעוט בדיסקונט השקעות, אינם שמחים לאידו של מר אלשטיין – אך הם מקווים שעתה,משחש על בשרו ירידה עוצמתית שכזאת,יהיה לו קל יותר להבין מה הוא גרם להם.
  • 6.
    שי לשי 13/08/2019 11:40
    הגב לתגובה זו
    בדקתי שוב ושוב ולא מצאתי שום נפילה של נפילה של הכסף הארגנטיני להפך הערךמתקרב לשיא חדש מישהו טעה ובגדול
  • 5.
    העסק מפחיד.... (ל"ת)
    דן 12/08/2019 22:25
    הגב לתגובה זו
  • אל תשחק באש. זה אכן מפחיד ולא תוכל לעמוד בזה. שחק דוקים (ל"ת)
    מומחה 13/08/2019 15:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    איציק 12/08/2019 21:46
    הגב לתגובה זו
    אם הטריגר לירידות הן הבחירות החוזרות, מה קשורים כל "הניתוחים הכלכלים" המובאים בכתבה??
  • 3.
    את מי מעניינת ארגנטינה חוץ ממסי (ל"ת)
    רונאלדו 12/08/2019 21:38
    הגב לתגובה זו
  • אדי 14/08/2019 20:08
    הגב לתגובה זו
    איזה תגובה אידיוטית
  • 2.
    ירידה של 26%? היום? 12/08/2019 19:40
    הגב לתגובה זו
    זה לא מה שרואים בבלומברג....
  • 1.
    hhh 12/08/2019 17:52
    הגב לתגובה זו
    הפזו לפי העיתונות לא מתרסק או שהבנק המרכזי מסתיר הצניחה !!!!!!!!!!!!
  • זה הסימבול, נופל 26% (ל"ת)
    ARGT תחפש 12/08/2019 21:27
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".