לירה טורקית טורקיה
צילום: Istock

עד מתי יוכל ארדואן לתמוך בשער הלירה הטורקית?

הלירה הטורקית מציגה בחודשיים האחרונים ביצועים חזקים בשוק המט"ח. היום דיווח כי הסיבה לכך היא חבילת הצלה שקיבלה המדינה בהיקף של מיליארד דולר מסין. בתוך כך, הטלטלות בבנק המרכזי במדינה נמשכות
עמית נעם טל | (9)

אחת ההפתעות הבולטות בחודש האחרון בשוקי המט"ח היא הלירה הטורקית. לאחר התחדשות בריחת ההון מהמדינה בין חודש מרץ למאי, הלירה הטורקית הפכה בחודשים האחרונים לאחד מהמטבעות עם הביצועים הטובים בעולם, כאשר היא משלימה עלייה של 13% מול המטבע האמריקני. 

העלייה התרחשה למרות פיטורים של יו"ר הבנק המרכזי בחודש שעבר, וחיתוך של הריבית ב-4.25% לרמה של 19.75%. כאשר הדברים נראים טובים מידי, קרוב לוודאי כי מדובר בהתערבות של המדינה בשוקי המט"ח. 

רשת החדשות בלומברג מדווחת היום כי טורקיה קיבלה בתחילת יוני חבילת חילוץ בהיקף של מיליארד דולר מסין, וזאת באמצעות קנייה של חוזי currency swaps. ע"פ הדיווח, העסקה התבצעה כחלק מהסכם כלכלי שנחתם בין המדינות ב-2012. 

הדולר מול הלירה הטורקית בחודשים האחרונים

מדד הבנקים במדינה: קבלת הדולרים בחודש יוני הצליחה להפחית את המחסור בסקטור הבנקאות

ניתן ללמוד מהעסקה כי רזרבות המט"ח של טורקיה נמוכות הרבה יותר מהדיווחים שמספק הבנק המרכזי במדינה. נציין כי בשנה האחרונה היו כבר דיווחים כי טורקיה מנסה להעלות את רזרבות המט"ח שלה באמצעות עסקאות בנגזרים. בנוסף, ההתפתחויות האחרונות בין הדולר/יואן למעשה מאותתות כי בריחת הון מסין היא קריטית למצבה של טורקיה, שכן סין לא תוכל להמשיך לתמוך בטורקיה במידה והלחץ על היואן ימשיך להתחזק. 

השאלה הגדולה בשוק כעת היא: עד מתי יוכל הממשל הטורקי לתמוך בשער המטבע. בהנחה כי חוזי ה-currency swaps, וחבילת החילוץ שהתקבלה ביוני האחרון, החוזים צריכים להיות מגולגלים בחודש הבא. לפיכך, חודש ספטמבר צפוי להיות קריטי עבור המדינה. חודש ספטמבר הופך לקריטי עוד יותר אם לוקחים בחשבון כי הממשל האמריקני צפוי לגייס סכומי דולרים גדולים בשוק, דבר שמהווה גורם לחץ נוסף על השווקים המתעוררים. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כהן 10/08/2019 23:43
    הגב לתגובה זו
    ההון בורח מטורקיה בסוף החודש התמוטטות כלכלית של טורקיה
  • 3.
    כלכלן 10/08/2019 08:47
    הגב לתגובה זו
    לא טוב לכם לשמוע שהלירה הטורקית מתחזקת נכון!!!!!!!
  • 2.
    אלון 10/08/2019 06:38
    הגב לתגובה זו
    בשקל
  • שנקל 10/08/2019 15:39
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה הטורקית קורסת. עניין של זמן שהכל יתמוטט.
  • עלי 11/08/2019 18:46
    הפנטזיות שלך לא יתממשו
  • סמי 11/08/2019 07:20
    בזמן שהישראלי מתעורר בבוקר בכדי להכין כוס קפה הטורקי כבר בהפסקת עבודה ראשונה .
  • 1.
    כל חגיגה בסוף נגמרת (ל"ת)
    פז 09/08/2019 21:54
    הגב לתגובה זו
  • סאלאח 11/08/2019 08:07
    הגב לתגובה זו
    גם החגיגה בישראל , והיא תהיה קשה וכואבת.
  • נכון 10/08/2019 21:25
    הגב לתגובה זו
    רוסיה הסובייטית,צ'אוצ'סקו,פרון, מוסולינו וחברו שלא אנקוב בשמו,טיטו,פרנקו כל מדינה שהופכת דיקטטורה זמנה קצוב,המקרה המוזר אולי באמת זה איראן בה השלטון יציב לכאורה ולמעשה למרות הכל!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.