הפד
צילום: istock

"השווקים פיתחו תלות מסוכנת בפעולות של הבנקים המרכזיים"

הודעת הפד על הורדת הריבית המתונה ניפצה את התקוות להורדה חדה יותר. האנליסטים סבורים שבניגוד להודעה אתמול, הריבית בארה"ב תמשיך לרדת. מה יהיה עם השקל?

ארז ליבנה |

אז מה היה לנו בעצם? לראשונה מאז 2008, הבנק המרכזי האמריקאי בישר ב"הודעה דרמטית" על הורדת 25 נקודות בסיס בריבית האמריקאית. מצד אחד ההכרזה הובילה להתחזקותו של הדולר לרמה הגבוהה ביותר בשנה האחרונה, מצד שני וול סטריט נסגר בירידות, ומצד שלישי, קיימת אכזבה מסוימת אצל הקהילה העסקית הבינלאומית, שציפתה למהלך דרמטי יותר לאור ההאטה המסוימת בכלכלה האמריקאית.

 

"הבנק המרכזי האמריקאי 'נתן' לשווקים פחות ממה שהם ציפו וגרם לאכזבה", אומר אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש. "תגובות השווקים להודעות הבנקים המרכזיים העיקריים בעולם התקבלו למרות שמהותית לא היה לשווקים כל כך ממה להתאכזב".

 

"תגובה זאת מראה שהשווקים פיתחו תלות מסוכנת בפעולות של הבנקים המרכזיים, אך לבנקים נותר פחות ופחות מה לתת להם, במיוחד לבנק המרכזי האירופאי. השווקים רצו לשמוע שבקרוב הריבית תרד שוב".

 

"למרות דבריו של הנגיד האמריקאי, קשה להיזכר בדוגמאות היסטוריות בהן ריבית ה-FED ירדה רק פעם אחת. אם הכלכלה האמריקאית לא תפגין שיפור בתחום ההשקעות, התעשייה וסחר החוץ, הפד ייאלץ שוב להוריד ריבית. בחינת ההתפתחויות האחרונות בכלכלה האמריקאיות ובמיוחד מחוץ לה, מראה שזאת אפשרות מאוד סבירה", מסכם זבז'ינסקי.

 

"אי הוודאות הובילה לנקיטת זהירות יתר"

הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, רונן מנחם, אומר שכרגע לא ברור אם הורדת הריבית הינה שינוי מדיניות של הפד, או התאמה למציאות ולמדיניות תלוית נתונים.

 

"על אף שוק עבודה חזק, צמיחה כלכלית (מתונה) והאצת הצריכה הפרטית, הריבית ירדה בגלל חולשת ההשקעות ושוקי חו"ל וסביבת אינפלציה נמוכה מ-2%", אומר מנחם. "גם אי הוודאות סביב התחזית הוליכה לנקיטת זהירות יתר, אך הדילמה כאן לא פשוטה והלחץ מהשווקים ניכר".

 

"המסר היה קצת מבלבל: מצד אחד, זה שהפד הותיר על כנה את המדיניות תלוית הנתונים וציין ששני חברים הצביעו נגד הורדת הריבית, הותיר רושם פחות יוני מכפי שחשבו בשווקים, שם תמחרו רצף של הורדות".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

"מצד שני, במסיבת העיתונים אמר הנגיד פאואל כי המהלך מהווה התאמה של המדיניות המוניטרית למחזור העסקים, ניהול סיכונים ואמצעי הגנה כלפי סיכונים מסיגים (downside risks), וכלי לחידוש התכנסות האינפלציה לרמת היעד. לדבריו, הורדת הריבית היא שינוי תפיסתי של הפד מהידוק להרחבה".

 

"מבחינת בנק ישראל, בהמשך להודעתו החריגה של הנגיד ירון אתמול, כל פרשנות מהודעת הפד לכיוון של תוואי הפחתות מתון יותר מעבר לים – תשחק לטובתו ותפעל לפיחות השקל בימים הקרובים, אך כוחות השוק פועלים כיום בכיוונים מנוגדים ולכן התנודתיות תהייה גבוהה", הוא מסכם.

 

"כל העיניים נשואות לבנק האירופאי המרכזי"

"פאואל העניק לשווקים את מה שהם רצו: הורדת ריבית, אך הוא לא נשמע משוכנע שזה היה נחוץ", אומר יונתן כץ, כלכלן בכיר בלידר שוקי הון. "זאת לאור הנתונים החיוביים של המשק האמריקאי.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.