הפד
צילום: istock

ג'ון וויליאמס: "הפד' צריך לבצע הורדת ריבית מהירה בזמני לחץ"

נשיא הפד' בניו יורק, ואחד האנשים המשפיעים בבנק המרכזי, טוען כי צריך לפעול "במהירות ובעוצמה" במטרה לעצור את ההתחלה של האטה הכלכלית. תשואות האג"חים עברו לירידות חדות, כאשר ההסתברות להורדה של 50 נק'  בסיס כבר בפגישה הקרובה מזנקת
עמית נעם טל | (14)

יום המסחר בוול סטריט עבר בשעה האחרונה להיסחר במגמה מעורבת, כאשר מדד הנאסד"ק בולט לחיוב. ברקע לתנודה, נשיא הפד' בניו יורק, ואחד הנציגים הבכירים היום בפד', רומז הערב על פעולה חדה של  הבנק בחודשים הקרובים.

במהלך כנס שנתי של הבנק שהתמקד ב"גבול ה-0 של הריביות", ווילאמס טען כי "טוב יהיה אם נבצע פעולת מנע, מאשר נחכה לראות אם אסון מתרחש". הפעולה השניה שוויליאמס רוצה היא להכריז כי הריביות הנמוכות צפויות להימשך לתקופה ארוכה.

"כאשר אנחנו לא קרובים עדיין לריבית האפסית, חלק יציעו לנוע באיטיות ו"לחכות לראות מה קורה" במטרה לגלות את הפוטנציאל של ההאטה הכלכלית. אבל כאשר אנחנו קרובים לריבית האפסית, אתה רוצה לעשות את ההיפך, ולחסן תחלואים נוספים. כאשר יש לך כל כך הרבה כלים שברשותך, זה משתלם לפעול במהירות כדי להשפיע כבר בסימן הראשון להאטה הכלכלית". 

נזכיר כי בעדות האחרונה של יו"ר הפד' מול הקונגרס בשבוע שעבר, טען רמז ג'רום פאואל  על הורדה של הריביות כבר בפגישה הקרובה בסוף החודש. עם זאת, נראה כי ההתבטאות היום של וויליאמס, אחד האנשים החשובים בפד' הנוכחי, היא הרבה יותר "יונית", והאופציה להורדה משמעותית של הריבית עולה משמעותית כעת.

שוקי האג"ח מגיבים במהירות לדברים של ווילאמס: התשואה לתקופה ש שנתיים יורדת כעת לרמה של 1.78% בלבד, והתשואה לתקופה של 10 שנים עומדת על 2.04%. הדולר עבר לירידות של 0.4%.

ההתסברות להורדה של הריבית ב-50 נק' בסיס בסוף החודש מזנקת כעת לרמה של 56%

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    שימו לב 19/07/2019 13:35
    הגב לתגובה זו
    וזה גם הערכות של מספר כלכלנים שנגיד בנק ישראל הולך להוריד ריבית. עומד להפתיע את השוק . אין לו בעייה לעשות זאת מכיוון שאינפצייה בישראל צנחה בהודעה האחרונה פי 3 מהערכות ואנחנו מתחת ליעד. חובה על הבנק לשמור על יעד האינפלציה רק על ידי הורדת ריבית
  • 12.
    ריבית 19/07/2019 13:24
    הגב לתגובה זו
    באמריקה
  • 11.
    שלילית (ל"ת)
    גם בארץ 19/07/2019 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ע 19/07/2019 10:49
    הגב לתגובה זו
    הדאו בדרך ל30000.רווחים נפלאים וקלים.
  • ר 19/07/2019 12:51
    הגב לתגובה זו
    כמוך שמעתי גם ב2007 וגם ב1999 . כסף קל ? אולי . יפן היהירה צנחה בשלהי שנות השמונים לכל אורך שנות ה90 ו- 2000 מהגבהים על התהומות . כאשר הריבית שם היתה אפסית לכל אורך הדרך והבנק המרכזי היה אגרסיבי . הגוגל ופייסבוק של היום . היו קונצרנים כמו מצושיטה ,סוני ומיצובישי של אז . הם שלטו אז בעולם . אל תהייה בטוח בדרכך .
  • 9.
    אמיר 19/07/2019 10:47
    הגב לתגובה זו
    או שמא כל המטרה זה להמשיך לנפח את הבועה המפלצתית
  • 8.
    מכורים 19/07/2019 09:18
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה לא טובה .כולם משתמשים בקנביס
  • 7.
    הם בלחץ 19/07/2019 08:49
    הגב לתגובה זו
    הפד רק מודה ומחזק את העובדה שהכל עומד להתפוצץ למטה כמו שאף פעם. לברוח
  • 6.
    למה אין כותרת עליות חדות במזרח. טוקיו עולה 2%, אתם שותק (ל"ת)
    טיילור 19/07/2019 07:28
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אס הטייס 18/07/2019 22:31
    הגב לתגובה זו
    והציבור עסוק בלייקים ובטיסות לואווקוסט . ולא מבין שהוא נשדד בדרך לבור .
  • 4.
    חרטה 18/07/2019 22:17
    הגב לתגובה זו
    חרטה ברטה אני בורח מהשוק אין שום סיבה לעליות עכשיו, יוריד את הריבית על מה?? מלכודת דבש
  • 3.
    ... ולא קורה דבר ... כשכבר קורה ...עוברים ל...מפולת !!! (ל"ת)
    כשחיים מכותרת לכותרת 18/07/2019 22:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הורדת ריבית ... והאמת זה גם לא ישנה ... השוק בדרכו מטה (ל"ת)
    לא תהיה ... 18/07/2019 22:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עמי 18/07/2019 22:07
    הגב לתגובה זו
    מי שלא ידאג להגן על עצמו בעזרת זהב פיזי, יצטער על כך
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: