הפד
צילום: istock

פרוטוקול הפד': הבנק דן בתוכנית הדומה במאפיינים לתוכנית רכישות

פרוטקול הישיבה חושף כי החברים מכירים בעובדה שהשווקים מתנהגים לפי הצפי לתמריצים ולא לפי נתוני המאקרו. רבים מהמשתתפים בוועדה טענו כי הסיכונים לכלכלה האמריקנית השתנו בצורה משמעותית בתקופה שלפני הפגישה
עמית נעם טל | (5)

הערב הגדול של הפד' נמשך. פחות משעה לאחר שהעדות של ג'רום פאואול בפני הקונגרס הסתיימה (לכתבה המלאה), הבנק מפרסם כעת את פרוטוקול הישיבה האחרונה של וועדת השוק הפתוח של הבנק (FOMC). ע"פ הפרוטקול, הפד' חצוי בדעתו בנוגע לתוואי הריבית בחודשים הקרובים. 

נק' מעניינת שעולה מהפרוטוקול הערב, היא שלא התקבלה עדיין החלטה בנוגע להשקה של Standing Repurchase Facility. כפי שכתבנו במרץ האחרון (לכתבה המלאה), מדובר בכלי שדומה במאפייניו לתוכנית רכישות, שכן הבנק מתחיל להיות פעיל בשוק המימון, והמאזן של הבנק צפוי לגדול בעקבות כך. לפי הפרוטוקול, הוצגה לנציגים מצגת ובה הוסבר כיצד השקה של מכשיר כזה צפוי להוריד את הריבית האפקטיבית בשוק (EFFR).

 

נזכיר בהקשר זה כי שוק המימון בארה"ב ממשיך גם בימים האחרונים להצביע על מצוקת נזילות, כאשר הריבית האפקטיבית בשוק עלתה משמעותית מעל ריבית ה-IOER (לכתבה המלאה). בחודש האחרון הערכנו באתר כי הפד' יהיה חייב להשיק תוכנית מסוג זה לקראת ההחלטה על תקרת החוב הממשלתי (לכתבה המלאה).

בתוך כך, מספר רב של חברים בוועדת הבנק צופים הורדה משמעותית של הריבית ברקע לסיכונים שעלו בחודשים האחרונים. מספר חברים נוסף רוצה לבצע הורדת ריבית כ"תעודה ביטוח" להמשך הצמיחה בכלכלה האמריקנית. לעומת זאת, מספר חברים בוועדה (מיעוט) לא ראו מקרים בהם הריבית בארה"ב צפויה לרדת השנה.

רבים מהמשתתפים בוועדה טענו כי סיכוני הצמיחה והאינפלציה השתנו מהותית בתקופה שלפני הפגישה, וכעט הסיכונים נוטים כלפי מטה. מעט מאוד מהחברים צופים כי הורדה של הריבית תגרום לבעיות בסקטור העסקי.

פרוטוקול הוועדה חושף כי החברים מכירים בעובדה כי השווקים הפיננסים מתנהגים בניגוד לנתוני המאקרו, וזאת מכוון שהשווקים מצפים למדיניות מרחיבה יותר בתקופה הקרובה. למעשה, הפד' לא יכול לאכזב כעת את השווקים. "התנאים הפיננסים נותרו חיוביים לצמיחה, וזאת בציפייה לפעילות מוניטרית מצדנו, דבר שמאזן את החולשה הכלכלית". בנוסף, החברים בוועדה דנו שהשפעה של ההיפוך בעקומת האג"ח האמריקנית (3 חודשים-10 שנים), וההשפעות הצפויות על הצמיחה. 

 

למרות שנראה כי הכיוון של הפד' הוא להרחבה מוניטרית, מספר חברים בוועדה טענו כי יש לעקוב מקרוב אחר הגידול בהלוואות ע"פ החברות הממונפות.

נזכיר כי, תרשים הנק' של הבנק השתנה באופן משמעותי בפגישה האחרונה, כאשר כ-7 מתוך 17 החברים בוועדה צופים כי הריבית בארה"ב תרד ב-50 נק' בסיס (2 הורדות ריבית) עד סוף 2019, ועוד נציג אחד צופה כי הריבית תרד ב-25 נק' בסיס (לכתבה המלאה).

ברקע לעדות היום של פאואל, והפרוטוקול שפורסם, נראה כי הערכות בשוק האג"ח התייצבו הערב סביב 3 הורדות ריבית עד סוף 2019.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משפט אחרון - 3 הורדות ריבית עד סוף 2020 ולא 2019 ככתוב (ל"ת)
    משה+ 11/07/2019 09:57
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מסתכל מלמעלה 11/07/2019 00:07
    הגב לתגובה זו
    ומאיר את הדרך בצורה נכונה.
  • 3.
    תעלת בלאומיך 10/07/2019 23:30
    הגב לתגובה זו
    לממדים מפלצתיים
  • 2.
    חינם לכולם 10/07/2019 21:31
    הגב לתגובה זו
    ניראה לי שהפד משתמש טוב במריחואנה.מסטולים לגמרי
  • 1.
    אורי 10/07/2019 21:06
    הגב לתגובה זו
    עולם של ליצנים.חיב לחזור למקור
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: