טראמפ
צילום: gettyimages

פאוואל: "נתוני התעסוקה האחרונים לא השפיעו על הצפי שלנו"

יו"ר הפד' מבצע בשעה זו את עדותו החצי שנתית בדברי הפתיחה רמז פאוואל כי הפד' עשוי להוריד את הריבית כבר בחודשים הקרובים.  פאוואל טוען הערב כי שיחות הסחר בין ארה"ב מתקדמות, אך הן לא מסירות את חוסר הוודאות מהשוק
עמית נעם טל | (17)
נושאים בכתבה הפד שער הדולר

ברקע לנתוני המאקרו החלשים בחודשים האחרונים, והזינוק במחירי הנכסים הפיננסים. יו"ר הפד' מבצע בשעה זו את עדותו החצי שנתית בפני הקונגרס האמריקני. השווקים נסחרים בתנודתיות בעקבות ההתבטאויות.

אלו הנק' העיקריות בהצהרה של פאוואל לקונגרס:

1. חוסר הוודאות בשווקים ממשיך להכביד על הצפי של הבנק מאז הפגישה האחרונה ביוני.

2. התרחיש הבסיסי של הבנק נותר כי הכלכלה צפויה לצמוח בקצב יציב עם שוק תעסוקה חזק.

3. מספר חברים בוועדת השוק הפתוח (FOMC) טענו בפגישה האחרונה כי יש מקרים שיאפשרו מדיניות מוניטירית מרחיבה.

4. הפד' צפוי לבצע את הפעולות "המתאימות" במטרה לשמר את הצמיחה בארה"ב.

5. שוק הדיור וסקטור הייצור בארה"ב הצביעו על האטה ברבעון השני של 2019.

6. בהשקעות העסקים בארה"ב נרשמה ירידה חדה.

7. האינפלציה הנמוכה מראה עקביות גבוהה יותר ביחס לצפי הקודם.

8. מספר סוגיות פוליטיות נותרו לא פתורות: סוגיות הסחר, תקרת החוב הממשלתי, תהליך ה"בריקזיט".

להצהרה המלאה של פאוואל לחץ על הקישור.

בנוגע להשקה האחרונה של ה"ליברה" ע"י פייסבוק, מהלך שעשוי לפגוע במדיניות המוניטרית בעולם (כך לפי הבנק המרכזי הסיני), פאוואל טען כי הפד' נפגש לפני מספר חודשים עם נציגים של פייסבוק בנושא. פאוואל הוסיף כי פייסבוק צריכה לענות על השאלות בנוגע לאבטחת המידע, ומניעת הלבנת הון.

ברקע ללחץ של הנשיא טראמפ על מקבלי ההחלטות בחודשים האחרונים, והדיווחים כי טראמפ בחן הדחה של פאוואל מתפקידו, פאוואל טען כי "החוק האמריקני קבע כי כהונה של 4 שנים, ואני מתכוון לסיים אותה". פאוואל הוסיף כי הוא לא מתכוון לעזוב את התפקיד, גם אם הנשיא האמריקני יבקש זאת ממנו. 

פאוואל טוען כי דו"ח התעסוקה החזק לחודש יוני האחרון (לכתבה המלאה), לא שינה את התחזית של הבנק. הירידות בתשואות האג"חים לטווחים הקצרים מחריפות בעקבות התבטאות זו.

בנוגע לשיחות הסחר בין ארה"ב לסין, שמעסיקות את המשקיעים כבר למעלה משנה, פאוואל טען כי לדעתו השיחות בין הצדדים מתקדמות בצורה יעילה, אך זה לא מסיר לחלוטין את החוסר הוודאות מהשוק.

תגובות לכתבה(17):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    נגיד בנק ישראל 10/07/2019 20:28
    הגב לתגובה זו
    או שנתוני הגרעון כבר יביאו את הדולר ליעד של היצואנים ,לפחות 3.8. ?
  • 10.
    הנגיד כבר לא רלוונטי-בובה של השווקים (ל"ת)
    אין בעל בית 10/07/2019 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    איזה בועה יפה מתנפחת לה, בחיים לא הייתה כזאת (ל"ת)
    אלוהים יעזור לנו 10/07/2019 16:38
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    זה לא מה שיקבע 10/07/2019 16:21
    הגב לתגובה זו
    אם הוא אומר שיש האטה זה יבוא לידי ביטוי בדוחות הכספיים של החברות שיפורסמו בשבועות הקרובים זה מה שיקבע את הכיוון !!! אם הדוחות והצפי של החברות יהיה טוב אז סבבה ואם לא, גם טראמפ המשוגע לא יעזרו והשווקים יצבעו באדום
  • 7.
    ר 10/07/2019 16:14
    הגב לתגובה זו
    עשור אבוד יוצא לדרך . פרצופו האמיתי של הפד התגלה . גוף מפוחד .מובל. ועם כל המחקר לוט בערפל .
  • 6.
    100 10/07/2019 16:12
    הגב לתגובה זו
    חייבים להוריד ריבית. אז עכשיו השוק יעלה 10 אחוז. אוהבים אותך נגיד
  • חצוף. אין בעיה לאתרך וללכוד אותך ולהענישך. הישמר לך!! (ל"ת)
    פרופ'100 10/07/2019 18:10
    הגב לתגובה זו
  • אתה לא נורמלי לגמרי הא (ל"ת)
    1000 10/07/2019 19:40
  • 5.
    לא יוריד את הריבית 10/07/2019 16:07
    הגב לתגובה זו
    ישעמם את כולם למוות באוסף מלמולים לא ברור , כן ולא , ייתן הרגשה של כן כשהוא מתכוון ללא . שורה תחתונה אין הורדות ריבית .
  • 4.
    כל עוד טראמפ בשלטון הבורסה בכיוון אחד (ל"ת)
    דני 10/07/2019 15:58
    הגב לתגובה זו
  • בלובי. טראמפ אותו סוס גוסס (ל"ת)
    זובי 10/07/2019 18:11
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קל קל למעלה 10/07/2019 15:57
    הגב לתגובה זו
    את זה? רק רק רק למעלה הכל רק למעלה. מחלקים כסף אבל הטפשים האקדמאים לא רוצים להבין. מקווה מאוד שנשמע שהם סוף סוף הבינו.
  • 2.
    קל קל למעלה 10/07/2019 15:54
    הגב לתגובה זו
    במצב הנוכחי התרופה לכל הבעיות זה להזרים כסף לבורסה. ככה היה וככה יהיה בדרך ל3300 בamp.
  • amp?? מה זה והיכן זה ו3300 אמרת שזה הדאו גונס נכון חושם (ל"ת)
    לעגל 10/07/2019 18:13
    הגב לתגובה זו
  • מי זה הפרופסור?החכם? (ל"ת)
    לעגל 10/07/2019 19:42
  • 1.
    בקיצור ממשיכים לנפח את הבועה.קניתי קצת קולים. (ל"ת)
    מני 10/07/2019 15:46
    הגב לתגובה זו
  • הזרימו כספים לשוק 10/07/2019 15:55
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן לברוח !!!
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: