פאואל
צילום: gettyimages

הפד' רמז על הורדת ריבית, תשואות האג"חים הגיבו בצניחה

צעד משמעותי של הפד' לעבר צפי המשקיעים. 8 חברים בוועדה צופים הורדת ריבית בחודשים הקרובים. פאואל טוען כי גם מי שהצביע נגד רמז על מקרים בהם מדיניות מרחיבה תהיה מוצדקת. ההתסברות להורדת ריבית בחודש הבא מזנקת ל-100%
עמית נעם טל | (16)

ועדת השוק הפתוח של הפד' (FOMC) פרסמה הערב (ד') את החלטת הריבית לחודשים הקרובים. כצפוי, הפד' בחר להשאיר בפגישה הערב את הריבית הפדראלית בטווח של 2.25%-2.5%, כאשר ריבית ה-IOER נותרה ברמה של 2.35%. עם זאת, הבנק עשה צעד גדול במיוחד לעבר הערכות בשווקים.

העמדה הרשמית של הבנק אמנם טוענת כי לא תיהיה הורדת ריבית בחודשים הקרובים, אך תרשים הנק' של הפד' מראה על תזוזה חדה של החברים בוועדה ברקע לציפיות השווקים. תרשים הנקודות של הבנק מצביע הערב כי 7 מתוך 17 החברים בוועדה צופים כי הריבית תרד בחודשים הקרובים ב-50 נק' בסיס (2 הורדות ריבית), עוד נציג צופה ירידה של 25 נק' בסיס עד סוף. בנוסף, במסיבת העיתונאים טען פאואל כי גם הנציגים שלא הצביעו בעד הורדת ריבית השנה הצביעו על מקרים בהם מדיניות מרחיבה מוצדקת.

השינוי בתרשים הנק' של הבנק

כתוצאה מהשינויים בתרשים הנקודות של הבנק, השוק מתמחר כעת ב-100% הורדה של הריבית כבר בחודש הבא.

ברקע לנתוני המאקרו החלשים בשבועות האחרונים, הפד' טוען הערב כי חוסר הוודאות בשווקים עלתה, וכי הוא "עוקב מקרוב" אחר ההתפתחויות. הפד' הוריד שינה את ההגדרה של הצמיחה בארה"ב מיציבה לרמה של "מתונה".בנוסף מציינים בפד' את הירידה החדה בציפיות האינפלציה.  

הפד' לא התייחס הערב בהצהרות לסוגיית תהליך צמצום המאזן, שצפוי לגרוע מהשווקים עוד כ-120 מיליארד דולר עד סוף ספטמבר הקרוב, דבר שצפוי להקפיץ את מצוקת הנזילות בשווקים.

תשואות האג"חים של ארה"ב עברו לירידות חדות ברקע להתקפלות של הפד'. התשואה לתקופה של 10 שנים ירדו לרמה של 2.03%, והתשואה לתקופה של 3 שנים נפלה לרמה של 1.7% בלבד . הדולר עבר להתנהל בירידות שערים של עד 0.5%.

הנקודות העיקריות ממסיבת העיתונאים של פאואל:

1. הסיכונים בשווקים הפיננסים עלו.

2. מספר חברים בוועדה צופים כי יש להציג מדיניות מרחיבה יותר.

3. שוק התעסוקה נותר חזק.

4. האינפלציה בארה"ב צפויה לחזור לרמה של 2% בקצב נמוך יותר מהתחזיות הקודמות.

5. חשוב כי הפד' לא יבצע תגובת יתר לנתונים הכלכליים.

6. ברקע לדיווחים על מתיחות עם טראמפ, פאואל טוען הערב כי החוק האמריקני קובע תקופה של 4 כיו"ר הבנק, והוא מתכוון לסיים את המשימה.

7. החדשות בנוגע למלחמות הסחר משפיעות משמעותית על הסנטימנט בשוק.

8. ברקע לטענות של טראמפ בימים האחרונים על ההשפעה של ה-ECB  על שער האירו, פאואל טוען הערב כי הפד' לא מנסה להשפיע על ערכו של הדולר.

9. לא היו מספיק סיבות מוצדקות להורדה של הריבית כבר בפגישה הנוכחית.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    אפשר את התרשים ביותר קטן ומטושטש???? (ל"ת)
    זמבלה 20/06/2019 07:50
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    זהב (ל"ת)
    יואב 20/06/2019 07:45
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    המבול (ל"ת)
    אחרי 20/06/2019 00:27
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    כאשר 3 דוחפים 20/06/2019 00:26
    הגב לתגובה זו
    1) טראמפ 2) דרגי 3)כעת הפד. מטרת טראמפ הושגה נשאר העניין הסיני יוצאים מאיזור הדימדומים אשכרה הרצת בורסות עולמיות כעת הצילו שורטים נשרפים גוועלד
  • 9.
    רק למטה רק למטה 19/06/2019 23:52
    הגב לתגובה זו
    את הרווח על השורטים שנפתחים כל פעם מחדש כל 5 אחוז מדד
  • 8.
    קפוט 19/06/2019 23:01
    הגב לתגובה זו
    כעת הדולר יקרוס ויצטרכו להוריד את ריבית בנק ישראל כדי לשמור על הדולר. אני מחר על הבוקר מעמיס משאית פוטים על הדולר
  • 7.
    יניב 19/06/2019 22:12
    הגב לתגובה זו
    את הידיעות כמו שצריך.
  • 6.
    אייל 19/06/2019 21:47
    הגב לתגובה זו
    ברצוני לשאול לדעתו של עמית טל - אם רק 7 מ 17 חברי הפד צופים שיהיו הורדות ריבית בחודשים הקרובים ואם יש צמצום מאזן הפד בכ 120 מיליארד - אז איך יתכן שיהיו הורדות ריבית ?
  • 5.
    לא משנה ריבית עולה או יורדת- אין ירידות (ל"ת)
    יוסי 19/06/2019 21:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק רק למעלה 19/06/2019 21:16
    הגב לתגובה זו
    זה מראה שיעשו הכל שהשוק יעלה אך ורק למעלה
  • עד שייגמר הדלק ?????????? (ל"ת)
    זמבלה 20/06/2019 07:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הורדת ריבית ... 19/06/2019 21:12
    הגב לתגובה זו
    בואו נגיד ביחד : איזה נגיד תותח !!!
  • אחד 19/06/2019 22:43
    הגב לתגובה זו
    גורמים לירידה בכוח קניה. מוחקים את מעמד הביניים
  • מתה אומר ... (ל"ת)
    שניים 19/06/2019 22:55
  • 2.
    הפד׳ משחק בקקי (ל"ת)
    ר 19/06/2019 21:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חרייט 19/06/2019 21:06
    הגב לתגובה זו
    מארק צוקרברג יקנה את העולם
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: