סטיבן מנוצין
צילום: gettyimages

כיצד השפיעו פעולות הממשל האמריקני אמש על שוקי הכסף?

הממשל האמריקני והפד' משכו אמש קרוב ל-90 מיליארד דולר מהשוק. נתוני הריביות של הפד' הערב ממחישים שוב עד כמה שוק המימון מושפע מהתנודות החדות בקופת האוצר והירידה במאזן הפד'
עמית נעם טל | (6)

ההתפתחויות הבוקר באירופה סביב הבנק המרכזי באירופה (ECB) והדיווחים על רגיעה יחסית במאבק בין ארה"ב לסין מצליחים להסוות זאת באופן מושלם, אך אמש התרחש אירוע מעניין במיוחד בשוקי הכסף, כאשר הפד' והממשל האמריקני משכו קרוב ל-90 מיליארד דולר מהשוק. הנתונים שמפורסמים היום ממחישים עד כמה גדולה ההשפעה של פעולות הממשל האמריקני על התנהלות השווקים. 

כפי שדיווחנו בחודשים האחרונים, הממשל האמריקני יצר "כרית ביטחון" לשווקים בדמות הגדלה ניכרת של היצע הדולרים בשוק. קופת האוצר האמריקני  (TGA) עמדה ב-31.4 ברמה של 422 מיליארד דולר, וירדה לשפל של 139 מיליארד דולר ביום חמישי האחרון. הירידה החדה בקופת האוצר תורגמה לקפיצה חדה בכמעט אותו סכום ברזרבות הבנקים, כפי שעולה מהדו"ח השבועי של מאזן הפד'. העלייה החדה ברזרבות הבנקים יצרה ירידה חדה במצוקת המזומנים בשוק, וכתוצאה מכך הריבית האפקטיבית בשוק (EFFR) ירדה מרמה של 2.45% לרמה של 2.36% בלבד. 

דו"ח מאזן הפד' האחרון: רזרבות הבנקים וה-TGA מסומנים

אמש התרחש תהליך הפוך מהימים הראשונים של החודש, כאשר קופת האוצר עלתה ב-84 מיליארד דולר, ובמקביל הפד' משך בערך 6 מיליארד דולר משוק האג"ח מגובה משכנתאות (MBS). אותו הסכום יורד מרזרבות הבנקים, מה שהגדיל שוב את מצוקת הנזילות בשוק. ריבית ה-EFFR קפצה אמש ב-2 נק' בסיס לרמה של 2.38%. ריבית ה-SOFR (כלי רחב יותר של הפד' לבדיקת הריביות בשוק) עלה ב-6 נק' בסיס לרמה של 2.41%.

ריבית ה-SOFR בחודש האחרון, והשינויים בעקבות פעולות הממשל

התוצאה של הקפיצה בריבית אמש הייתה לחץ על סקטור הבנקאות, ובפרט על הבנקים הקטנים בארה"ב (שירדו עד 2%). בתזמון מושלם, רמז הבוקר מריו דראגי על השקה של סבב חדש של תוכנית רכישות, שצפויה לעלות שוב את רזרבות הבנקים. בנוסף, הדיווח של טראמפ על התקדמות בשיחות עם סין בתחילת המסחר הערב יצר "שורט סקוויז" מהיר במניות הבנקים (שנפתחו באדום הערב). מניות הבנקים "ניצלו", לפחות לעת עתה. 

ההתנהלות של היממה האחרונה מוכיחה שוב כי קיימת מצוקת נזילות במערכת הבנקאית לנוכח הגידול החד בחוב הממשלתי, ששואב כל דולר פנוי בשוק. בנוסף, ההתנהלות של התקופה האחרונה ממחישה שוב עד כמה הממשל האמריקני יכול לשחק בשווקים כרצונו. הממשל האמריקני אוגר מאז 2015 כסף רב בקופה זו, הרבה יותר ממה שהוא צריך לצורך הפעילות השוטפות, והוא דואג לשחרר כסף למערכת הבנקאית בשעת לחץ (וכף הבעיות נעלמות לטווח קצר). נזכיר כי ע"פ הפד', התפקיד של ה-TGA הוא להימנע מהפרעות משמעותיות  מהפרעות משמעותיות כמו התקפות סייבר, או אירועים מערכתיים כגון המשבר הכלכלי של 2008 (לכתבה המלאה). 

קופת האוצר האמריקני המעודכנת: מאז 2015 מהווה "שוק משני" שתפקידו לאזן בשעת הצורך את רזרבות הבנקים. תנודות של עשרות ולעיתים מאות מיליארדים תוך זמן קצר

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לרון 19/06/2019 11:53
    הגב לתגובה זו
    ולא כמו אחרים ",לדעתנו",מה לטוקבקיסטים כי ילינו וכל משפט נבוב מן השני?
  • 4.
    האמריקאים ימכרו אגח זבל ושאר העולם יתכלה (ל"ת)
    כותב 19/06/2019 07:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מנהיגי העולם השתגעו (ל"ת)
    אין ספק 18/06/2019 22:49
    הגב לתגובה זו
  • לרון 19/06/2019 11:55
    הגב לתגובה זו
    שרכבת הכלכלה לא תרד מן הפסים c'est tout!
  • 2.
    דרור 18/06/2019 22:08
    הגב לתגובה זו
    איזו דרמה, הריבית עלתה מ-2.36 ל-2.38. נו באמת?:
  • 1.
    נחמה 18/06/2019 21:17
    הגב לתגובה זו
    אולי בעוד שנה אולי בעוד 10. חחח. בסוף גם בקזינו צודקים.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: